Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Jak dlouho ještě budeme podřadným trhem Evropy?

Víkendář: Jak dlouho ještě budeme podřadným trhem Evropy?

23.12.2017 7:48
Autor: Redakce, Patria.cz

V polovině července se slovenský premiér Robert Fico hodně rozzlobil a hrozil sankcemi. Jeho zloba ale nemířila na nějakého bezohledného diktátora, vyvolaly ji rybí prsty značky Iglo a aviváž značky Lenor. Fico hrozil, že jejich výrobci by mohli čelit bojkotu v případě, že budou i nadále spotřebitelům ve východní Evropě prodávat podřadné produkty. Nehovořil tedy jen za Slovensko, ale řekl nahlas a jasně to, o čem se již dlouho diskutuje v celé střední a východní Evropě, píše na stránkách Der Spiegel Nils Klawitter. Proč tu Nutella nechutná tak čokoládově jako v Německu a prací prášky neperou tak dobře?

Fico hovořil za 103 milionů spotřebitelů, kteří se musí spokojit s druhořadými produkty, kvůli kterým hrozí propuknutí vážného konfliktu. Nejde jen o to, proč si velké společnosti dovolí zásobovat východní trhy podřadným zbožím. Ve hře je i to, zda se princip jednoty EU má uplatňovat rovněž v oblastech, jako je recept na Nutellu. Evropská komise je o tomto problému informována opakovaně, ale začala se mu věnovat až poté, co se na celou věc začali zaměřovat vlivní politici z východní Evropy. Tedy když například český ministr zemědělství řekl, že lidé z tohoto regionu se mohou cítit jako odpadkový koš Evropy. 

Prvním krokem Evropské komise byly testy produktů provedené týmem komisařky Věry Jourové. Podle nich mohl mít Robert Fico pravdu – například jeden z testů ukázal, že rybí prsty prodávané v jeho zemi obsahují jen 58 % rybího masa, zatímco v sousedním Rakousku to je 65 %. Aviváž od Lenoru zase stála o 30 centů více než v sousední zemi a v lahvi jí bylo o 60 mililitrů méně. V jiných produktech byly dražší ingredience nahrazeny levným palmovým olejem, v Coca Cole zase bývá cukr nahrazován levnějšími sladidly. 

V prvních letech po pádu komunismu byly podobné praktiky možná ospravedlnitelné nižší kupní silou společností v zemích východní Evropy a složitou logistikou. Jenže od té doby se firmy adaptovaly, ceny jsou mnohdy na západní úrovni, ale receptury jsou stále jiné. Podle odhadů potravinářského odborníka Armina Valeta z Hamburgu tyto praktiky mohou potravinářským společnostem uspořit miliony eur ročně. Jourová nyní sestavila komisi, která by měla stanovit odpovídající standardy a spolupracovat s organizacemi chránícími spotřebitele na řešení celého problému. Nemá sice nikterak silné páky, ale společnosti se podle všeho obávají, že následovat by mohly i razantnější kroky. 

Dosavadní pokusy firem vysvětlit rozdílnou kvalitu zboží byly dokonalým příkladem prázdného PR žvanění. Hovořily například o rozdílech v chutích spotřebitelů a jejich preferencích a šetření na prémiových ingrediencích tak bylo vydáváno za příklad porozumění lokální kultuře. V budoucnu bude Evropská komise požadovat předložení jasných důkazů podobných rozdílů v preferencích, prozatím žádné z nich nikým předloženy nebyly. Společnosti se namísto toho schovávají za prázdná prohlášení a odmítají jakoukoliv chybu. Jejich lobbisté se pak snaží zpochybňovat výsledky příslušných studií. Jednou z mála výjimek je německý výrobce sušenek Bahlsen, který přestal používat rozdílné výrobní postupy u produktů mířících na německý a na polský trh. 

Naopak rakouský maloobchodní řetězec SPAR tvrdí, že hodlá i nadále rozlišovat produkty a receptury podle trhu, na kterém se prodávají. Jogurt prodávaný tímto řetězcem ve východní Evropě tak obsahuje méně ovoce než jogurt prodávaný ve stejném balení a pod stejnou značkou v Rakousku. Jím prodávané rybí prsty mají zase na východních trzích více tuku a jsou dražší. Mluvčí společnosti to vysvětluje rozdíly v chutích spotřebitelů – například Maďaři mají podle ní radši tučnější jídla, což „dobře vědí všichni odborníci a není na to třeba nějakého studia“. 

Čokoládový gigant Ferrero je ve svých vysvětleních rozdílů v produktech také kreativní. Vyšší podíl čokolády v německém zboží má být podle firmy důsledkem „rozdílné dostupnosti zdrojů“. Takže to vypadá, že Němci dostanou to, co mají, a Maďaři si musí vystačit se zbytkem. Ferrero se také ohání regulací platnou v jednotlivých zemích, ale žádná regulace vyžadující méně čokolády v nějakém produktu ve východní Evropě nikde neplatí. 

Achim Feige ze společnosti BrandTrust, říká, že je nepochopitelné, jak amatérsky se velké mezinárodní firmy v této kauze chovají. Navíc žijeme v době, kdy spotřebitelé stále méně hledí na značku výrobce a roste popularita produktů prodávaných pod značkou daného řetězce. Společnosti jako Ferrero svým chováním dál ničí své jméno a navíc „obětují myšlenku sjednocené Evropy pro svou hamižnost a zisky“. 


 
 

Čtěte více:

Víkendář: Evropské automobilky zneužívají svou moc stejně, jako technologičtí giganti
03.12.2017 9:26
Komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová před časem ...
Víkendář: Bohuslav Sobotka o klíči k úspěchu ČR a celé EU
10.12.2017 8:03
Evropská unie stojí podle Bohuslava Sobotky na křižovatce. Někteří vol...
Víkendář: Zaplaví muslimové Evropu?
09.12.2017 7:57
V posledních letech přišel do Evropy rekordní počet žadatelů o azyl ze...
Víkendář: Nová filozofie USA - lepší diktátor než anarchie?
16.12.2017 8:22
Co by mělo být hlavním cílem zahraniční politiky největší mocnosti svě...
Víkendář: Pochybná ekonomika Hvězdných válek
17.12.2017 7:26
S příchodem dalšího dílu Hvězdných válek do kin se opět probírá, jaké ...

Váš názor
  •  
    25.12.2017 16:11

    Na jednoduchou otázku v nadpisu dám stejně jednoduchou odpověď: tak dlouho, dokud u nás budou vládnout podrztasky zmiňované Evropy.
    ZYX
  •  
    23.12.2017 14:16

    Spomínam si na škandál s piškotami českej firmy Opavia. Boli dobré, ale výroba sa presunula do Polska a "už ani pes je nežere". Napríklad Nutella predávaná vo východnej Európe je podstatne horšia, ako tá, ktorá sa predáva v Nemecku. Tvrdia to tí, ktorí obidve verzie ochutnali a porovnali. Nutella predávaná vo východnej Európe je vyrábaná v Polsku. Býva to tak, že kvalitu určuje miestny výrobca, na vine je on a ten obchod, ktorý to od neho odoberá. A nie originálny poskytovateľ licencie.
    František
  •  
    23.12.2017 9:25

    Děkuji za realistický článek. Dodán pouze několik vět.. Pokud chceme, aby si ČR vážili v zahraničí, musí nás být slyšet v prosazování vlastních zájmů. Pakli se někdo krčí v koutě a bez řečí se chová jako poslušný lokaj, budou se podle toho také k němu chovat ostatní. Mnohým z nás chybí národní hrdost a ke spokojenosti nám stačí plné žaludky.
    ZYX
    •  
      23.12.2017 10:13

      A pivo. Hlavne pivo. Ceskyho piva se vazi po celem svete.
      TomLak
Aktuální komentáře
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  
11:14Jakub Blaha: Tržby společnosti Starbucks klesly poprvé od roku 2020  
10:14Pro arte, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva k 31. 12. 2023
8:51HSBC: Silná ekonomika bude akciím dál pomáhat, důležitý je příběh klesající inflace
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
21:35SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:25J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:05AMISTA investiční společnost, a.s.: FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva 2023
21:00AMISTA investiční společnost, a.s.: Maloja Investment SICAV a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
20:52AMISTA investiční společnost, a.s.: Outulný investiční fond s proměnným základním kapitálem, a. s - Výroční zpráva 2023
20:44J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
20:42AMISTA investiční společnost, a.s.: COMES invest, invest. fond s proměn. zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:44Footshop a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.