Se začátkem první výsledkové sezóny nového roku věnuje analytik Ján Hladký bližší pohled nejzajímavějším zveřejněným datům dnešního dne. V nevýrazných výsledcích posledního roku pokračuje výrobce bižuterie , který navíc zlepšení nevidí ani v budoucnu. Výsledky velkých společností pak zahajuje aerolinka Delta, a to veskrze pozitivně.
EVROPA:
(Investiční tipy)
Výrobce bižuterie dnes představil předběžné výsledky za poslední kvartál předešlého roku, kterými si srdce investorů rozhodně nezískal. Tržby ve výši 7,6 mld. DKK byly o 1 % pod konsensem. EBITDA marže na úrovni 37,3 % značí meziroční skluz o více než 4 procentní body, zatímco trh predikoval úroveň 37,8 %. Částečně nás může uklidnit metrika like-for-like sales (tržby z prodejen otevřených déle než jeden rok), která meziročně posílila o 15 %.
Pověstný kámen úrazu však přichází až s výhledem na roky 2018 – 2022. V něm management cílí růst tržeb do intervalu 7 – 10 % (ex-FX) a úroveň EBITDA marže do okolí 35 %.
Trh vzal tyto předpovědi se značnou nevolí, jelikož doufal v přibližně 10% roční růst tržeb spolu s téměř 37% EBITDA marží. Jako důvod tenčí marže vedení uvedlo rozšiřování produktového portfolia a otevírání nových prodejen.
Akcie sa dnes propadají o 10,55 %.
USA:
Delta Airlines (Investiční tipy)
První výsledkovou sezonu roku otevírají na vysloveně pozitivní notu aerolinky Delta Airlines. Podívejme se nejdřív na základní finanční metriky. Tržby postoupily meziročně o 8 % vzhůru na 10,25 mld. USD, což je mírně lepší výsledek, než čekal trh. Čistý zisk na akcii dosáhl hodnoty 0,96 USD (meziročně +17 %), přičemž trh predikoval jen 0,88 USD. Potěšil nás také nebývale vysoký (aslepoň pro závěr roku) provozní cashflow na úrovni 1,9 mld. USD.
V případě aerolinek je nutné sledovat dva klíčové provozní ukazatele. Tím první jsou jednotkové tržby na zákazníka (PRASM), které meziročně vyskočily o 4,2 % (+3,7 % po odečtení jednorázového bonusu). Nahoru je hnala robustní poptávka a také vyšší ceny letenek. Druhým ukazatelem jsou jednotkové náklady, ve kterých není započtena cena za palivo (CASM-exFuel). Můžeme s radostí konstatovat, že v tomto kvartálu došlo po dlouhé době k meziročnímu poklesu této metriky, konkrétně o 0,5 %. V uplynulém roce jí totiž tlačily vzhůru rostoucí mzdy pilotů.
Daňová reforma jednorázově snížila čistý zisk o 150 mil. USD, kvůli přecenění daňových pohledávek a závazků. Jelikož se jedná o speciální položku, tak není zahrnuta ve zmiňovaném čistém zisku na akcii. Odhadovaná budoucí daňová sazba by se měla nacházet mezi 22 až 24 %.
Výhled na další kvartál směřuje čistý zisk na akcii do rozmezí 0,60 – 0,80 USD (konsensus 0,82 USD). Jednotkové náklady budou bohužel opět poměrně rychle růst (meziročně o 2 až 4 %), nicméně by je měly vyvážit nižší poplatky za palivo, benefity z daňové reformy a také posilující jednotkové tržby (+2,5 – 4,5 %).
Akcie odpovídají na dobrá čísla 1,9% růstem ceny.