(Kurzy.cz)
ČR - tržby maloobchodu v dubnu rostly o 0,3%
Maloobchod - duben 2011 |
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v dubnu reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních a kalendářních dní o 4,6 %. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 2,7 % nejvíce přispěl prodej motorových vozidel a maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách.
* * *
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 1,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 8,1 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 4,8 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 6,2 % a za opravy klesly o 3,6 %. Zvýšené tržby zaznamenali zejména prodejci nákladních a užitkových automobilů.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,0 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 3,0 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 1,8 %, zejména zvýšeným prodejem potravin o 4,6 % a nepotravinářského zboží o 1,6 %, naopak pokračoval pokles prodeje pohonných hmot o 4,0 %.
Již zmiňovaný celkový růst tržeb za potraviny připadl zcela na nespecializované prodejny s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků (růst o 5,0 %). Vývoj v této sortimentní skupině určují především tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, které vykázaly růst o 6,7 % a tvoří téměř jednu třetinu celkových tržeb maloobchodu. Růst zaznamenal i prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 9,5 %), specializovaný prodej počítačového a komunikačního zařízení (o 7,5 %), textilu a obuvi (5,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 4,8 %) a použitého zboží (o 4,4 %). Naopak vedle pohonných hmot klesly tržby ve stáncích a na trzích (o 12,1 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,5 %), za výrobky pro domácnost (o 0,6 %), potraviny ve specializovaných prodejnách a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (shodně o 0,2 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,2 % a byl ovlivněn pokračujícím výrazným růstem cen pohonných hmot (o 11,9 %). Méně pak rostly ceny za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,4 %) a za potraviny ve specializovaných prodejnách (o 2,2 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 9,4 %), textilu a obuvi a výrobků pro domácnost (shodně o 1,8 %).
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři