Ivo Svoboda
(Meteobox.cz)
19.01.2018 16:36:52

Jak vzniká nejen na dálnici bílá tma a náledí? Jak nejlépe přizpůsobit jízdu?

 

Události uplynulých dní zejména na hlavní dopravní tepně republiky dálnici D1 jsou smutné. Připravili jsme informační přehled, jak podobná sněhová situace vzniká z hlediska počasí a hlavně jak upravit rychlost, styl jízdy a celkové uvažování za volantem v případě náhlé sněhové vánice. Některé věci určitě znáte, některé jsou logické a vůbec nechceme poučovat zkušené řidiče. Je ovšem na místě na chvilku se zastavit a zamyslet. Dopravní nehody mohly dopadnout o poznání tragičtěji, a to je důvod k osvětě.

Nejprve hledisko povětrnostní. Přes 80 % hromadných dopravních nehod na dálnici D1 vzniklo v posledních letech kvůli náledí na pozemní komunikaci. Náledí nebo ledovka vznikají namrzáním srážek, vlhkosti nebo zmrznutí tekoucí vody a vlhkosti po komunikaci. Největším rizikem, které se opět potvrdilo v posledních dnech, je náhlá vydatná sněhová přeháňka, která navíc výrazně sníží viditelnost. Takové přeháňky nejčastěji vznikají ve vlhkém severozápadním proudění během zimy. Nesou s sebou až od Severního moře dost vlhkosti a sněžení během nich je silné. Snižují viditelnost i pod 100 metrů.

Co na to hledisko pozemní komunikace? Dálnice byla s vysokou pravděpodobností před přeháňkou ošetřena dříve nebo později solí. Náhlá akumulace sněhu tak spodní vrstvu nového poprašku natává, zatímco tlak pneumatik, náhlé snížení teploty (při výrazné přeháňce klesá teplota okamžitě asi o 3°C!) a další sněhové příděly společně tvoří ve vyjetých „kolejích“ od pneumatik čistý led. Podtrženo sečteno viditelnost klesla třeba na 70 metrů a na dálnici je absolutní náledí. Silničáři s tímhle bohužel nic nenadělají, v daný moment je přeháňka tak silná, že i kdyby v přesně ten moment vysypaly na dálnici moře soli, led se stejně vytvoří z výše zmíněných důvodů.

A řidiči? Je naprostá sebevražda za těchto podmínek pohybovat se vozidlem rychleji než 80 km/h a s kamionem rychleji než 60 km/h. Nemáte sebemenší šanci dobrzdit do náhle vzniklé kolony nebo nehody za mizivé viditelnosti. Víte jaká je brzdná dráha osobního auta na ledu jen ve 30 km/h? 55 metrů! I v tak nízké rychlosti můžete mít co dělat zastavit v prudké vánici před kolonou. Lze počítat, že to není absolutní led, takže brzdná dráha bude o něco kratší. Každopádně kdo jede v dané vzniklé situaci více jak 60 km/h, riskuje. Kdo více jak 80 km/h, možná by měl zvážit odevzdání řidičáku na příslušném úřadu. A nejhorší a nejsmutnější realita českých dálnic je, že v dané vzniklé situaci jedou 80 km/h kamiony a osobní auta v levém pruhu rychleji. Rozum do hrsti.

 

Jak vypadá situace z pohledu řidiče kamionu jedoucího 80km/h?

Stejná situace, tentokrát z pohledu řidiče osobního auta, který stačil zabrazdit. I tak musel z auta rychle zmizet, protože stojící kolonu zezadu šrotovaly kamiony.

Podobná situace o několik týdnů dříve z pohledu bezpečnostní kamery, aneb curling s autíčky.



Přehled pojmů


Počasí hledání předpověď počasí pro všechna města světa.
Druhou možností je hledání přes seznam kontinentů a států.

Zdroj dat o počasí

Předpověď počasí pro dodává MET Norway norský meteorologický ústav a NRK.

Pocitová teplota

Pro výpočet pocitové teploty používáme Australian Apparent Temperature (AAT) model, který je navržen pro celoroční výpočty a bere kromě teploty a rychlosti větru v úvahu i vlhkost vzduchu. Kalkulačky pocitové teploty (AAT model, Wind Chill model).
°C / °F     Radar     Sdílet
logo

Copyright © 2000 - 2024 AliaWeb, spol. s r.o. CZ

Zdroj dat MET Norway    © Vlajky    RSS
Napište nám

Používání souborů cookie     Reklama na serveru

Ochrana údajů    Kontakty