Základní pojmy franchisingu, které musíte znát
Pojem „franchisa“ a „franchising“ sice pocházejí z amerického hospodářského slovníku, ale původ mají ve středověké Francii. Pojem „franchisa“ označoval předání privilegií třetí osobě, která za odměnu směla ve státním zájmu vyrábět nebo obchodovat. V polovině 19. století se pod franchisingem rozumělo komerční využití práv třetí osoby. Tím se pojem přiblížil tomu, co pod franchisou rozumíme dnes.
První „moderní“ franchisové systémy vznikly v počátcích industrializace: 1860 „Singer Sewing Machine Company“ povolila cestujícím prodejcům prodávat šicí stroje na vlastní účet a vlastním jménem. „Rovněž Coca-Cola patřila k předchůdcům franchisingu, protože již před více než sto lety prodávala svůj produkt podle tohoto vzoru,“ říká Jiří Krajča, odborník na franchisy z České asociace franchisingu pořádající v pořadí již 3. ročník soutěže Franchisa roku.
Po druhé světové válce se franchisový systém
musel přizpůsobit požadavkům velkých trhů. Bylo nutné vybudovat nové jednotné
systémy odbytu. K tomu účelu se vyvíjela
jednotná prezentace podporující značku, a to vedlo k jejímu profilování.
Další vývoj franchisingu vedoucí k dnešnímu
stavu spočíval v jeho rozšíření o služby, předávání zkušeností a obchodních
postupů. „Proto může dnes podnikatel,
který si franchisu pořídí, očekávat obchodní koncepci na klíč,“ říká Jiří Krajča z České asociace
franchisingu.
Pod pojmem franchising se dnes rozumí forma
odbytu zboží a služeb subjektem, který vystupuje na trhu jako „franchisor“ a poskytuje více partnerům
– franchisantům právo s jeho
produkty nebo službami, pod vlastním jménem, provozovat obchodní činnost.
Evropský kodexu etiky franchisingu vydaný
EFF definuje franchising, zjednodušeně vyloženo, jako odbytový systém, jehož
prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá
se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a
nezávislých podniků, franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým
franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost, provozovat obchodní činnost
v souladu s jeho koncepcí.
Toto právo franchisanta opravňuje a zavazuje
užívat za přímou nebo nepřímou úplatu jméno franchisorovy firmy a/nebo jeho
ochrannou známku a/nebo servisní známku a/nebo jiná práva z průmyslového a/nebo
duševního vlastnictví, jakož i know-how,
hospodářské a technické metody a procedurální systém, v rámci a po dobu trvání
písemné franchisové smlouvy, za
tímto účelem uzavřené mezi stranami, a za trvalé obchodní a technické podpory
ze strany franchisora.
Zmíněné „Know-how” je souborem nepatentovaných praktických znalostí, vycházejících z franchisorem získaných a ověřených zkušeností, jež jsou utajené, podstatné a identifikované. Utajené” znamená, že know-how, není všeobecně známé nebo lehce dostupné. „Podstatné” znamená, že know-how zahrnuje nepostradatelné informace pro použití franchisantem. „Identifikované” znamená, že know-how musí být specifikováno natolik zevrubně, aby bylo možno zjistit, zda odpovídá kritériím utajení a podstatnosti. Specifikace know-how může být smluvně zakotvena.
„Pokud se vám zdá oficiální definice franchisingu velmi obsáhlá, můžeme tuto definici zjednodušit a říct: Jedenkrát vymyslet a mnohokrát uplatnit,“ zjednodušuje Jiří Krajča ze soutěže Franchisa roku.
Slovník pojmů
Franchising – je odbytový systém, jehož prostřednictvím
se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a
nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých
podnikatelů – franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým
franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost
v souladu s jeho koncepcí. (definice EFF)
Franchisa – licence (právo) opravňující franchisanta
k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet
Franchisor - franchisový poskytovatel, poskytovatel
franchisy
Franchisant - franchisový příjemce, nabyvatel franchisy
Franchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní
vztahy mezi franchisorem a franchisantem
Franchisový balík – souhrn práv, znalostí a dalších plnění
poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisu
Franchisové poplatky – platby, které platí franchisant
franchisorovi za licenci a služby
Franchisová síť – obchodní a organizační propojení
franchisora a všech jeho franchisantů koordinované a podporované
prostřednictvím franchisové centrály
Master-Franchising - franchising přesahující území státu, tzn.
provozovaný v mezinárodním měřítku
Master-Franchisa – franchisová licence pro území cizího
státu (zpravidla pro celé území)
Master-Franchisant – tuzemský držitel franchisové licence
udělované zahraničním franchisorem
Master-Franchisová smlouva - (master - hlavní) smlouva upravující
základní vztahy mezi franchisorem a master-franchisantem opravňující
master-franchisanta uzavírat jako franchisor franchisové smlouvy s dalšími
franchisanty
ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU
Česká asociace franchisingu je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. Vznikla v roce 1993 a od té doby významně přispívá k propagaci a popularizaci franchisingu a neustálému rozvoji a kultivaci této formy podnikání v České republice. Členská základna ČAF se každým rokem rozrůstá o několik nových členů, ať už řádných, nebo přidružených. V současné době má 60 členů, mezi které patří jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.
Více informací na:www.czech-franchise.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.