Auta dál mohou jezdit podél Seiny, řekl pařížský soud
Jedna z největších urbanistických transformací Paříže je v ohrožení. Město nemůže vyhnat auta z nábřeží řeky Seiny.
Pařížský správní soud rozhodl o tom, že radniční zákaz vjezdu automobilům k řece Seině je ilegální. Pro město je to rozhodnutí, které může zcela rozbít postup pro zklidnění automobilové dopravy v centru francouzské metropole.
Pokud pařížská radnice neuspěje ani s odvoláním, které už plánuje, reálně hrozí, že se k Seině vrátí silní provoz i dlouhé kolony. Přitom město původně plánovalo, že se podél řeky budou moci pohybovat pouze chodci a cyklisté.
Nelze zakazovat plošně
Pařížské nábřeží Seiny patří k jedněm z nejoblíbenějších částí města na této planetě. Vedení města si to zřejmě uvědomovalo, a tak připravilo projekt, který měl dopravu kolem řeky zklidnit a vytvořit zde unikátní zónu bez aut. Soudní verdikt přichází navíc v době, kdy nejnovější statistiky ukázaly, že i provoz v přilehlých ulicích výrazně poklesl.
Soud své rozhodnutí odůvodnil tak, že zákaz vjezdu automobilům k Seině nebyl adekvátní vzhledem k očekávaným efektům celého projektu. Navíc konstatoval, že starostka Paříže Anne Hidalgová nemá pravomoc o takovém zákazu rozhodnout. Město sice může vykázat automobily z jakékoli části metropole, ovšem pouze na omezený čas. Podobná opatření tedy nelze radnicí aplikovat plošně.
Odvolání proti rozsudku nemá odkladný účinek, a tak se auta k řece co nevidět vrátí. Očekává se, že intenzita dopravy výrazně stoupne, včetně všech negativních dopadů. Když město v létě 2016 pravý břeh Seiny na pár měsíců autům uzavřelo a poté otevřelo, vrátilo se přeplněné, hlučné a chodcům nepřátelské místo. Mezi motoristy samozřejmě byli i tací, kteří se snažili kolony všemožně objet a nevyhnuli se při tom porušování pravidel, což napětí jen stupňovalo.
Ještě minulý měsíc, když byl pravý břeh uzavřen, statistiky ukázaly meziroční pokles dopravy v okolních ulicích o více než jedenáct procent. Na levém břehu Seiny je propad ještě markantnější: v porovnání s časy, kdy se tudy mohlo jezdit vozem, je tam objem dopravy o téměř 29 procent nižší.
Německo ukazuje cestu
Hidalgová si však mezi motoristy vysloužila tvrdou kritiku. Podle občanů, kteří do centra Paříže dojíždějí do práce, je snaha radnice o vyhnání aut z tamních ulic příliš úporná a kontraproduktivní. Prý nadělala více škody než užitku. Nemohou starostce rovněž zapomenout, že pro prosazení svých plánů zvolila ten nejvíce autoritativní nástroj – úplný zákaz vjezdu.
Kritizuje ji také Valérie Pécresseová, předsedkyně lokální vlády regionu Île-de-France, který Paříž obklopuje a je domovem mnoha lidí, do metropole dojíždějících za prací. Hidalgová se však nevzdává a rozhodnutí soudu komentovala s tím, že je nepřípustné, aby se „automobilová doprava stala vyšší prioritou než veřejné zdraví,“ uvedl s odkazem na prohlášení Hidalgové portál CityLab.com.
Pro pařížskou starostku je výsledek odvolání klíčovou záležitostí. Město totiž do projektu na „odmotorizování“ centra investovalo příliš mnoho peněz, času a energie, než aby se ho vzdalo. Sama Hidalgová se stala tváří tohoto projektu a pokud by měla boj o něj prohrát, znamenalo by to pro ni možná fatální ztrátu důvěry voličů.
Verdikt pařížského správního soudu přišel jen několik dní předtím, než o podobných zákazech rozhodl obdobný soudní dvůr v Lipsku. Ten však řešil pouze otázku, zda mohou německá města zakázat vjezd do center automobilům s naftovým motorem. Rozhodnutí zní, že mohou. První zákazy se tak zřejmě objeví ještě letos.
-usi-
Příspěvek Auta dál mohou jezdit podél Seiny, řekl pařížský soud pochází z Ekonomický deník
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři