Americká Federální komise pro obchod (FTC) vyšetřuje sociální síť kvůli jejímu postupu při ochraně soukromí. Vyšetřování zahájila po zveřejnění informací, že údaje o více než 50 milionech uživatelů facebooku se dostaly do rukou politické konzultační firmy Cambridge Analytica. Vyplývá to z dnešního prohlášení FTC. také začal vyšetřovat německý kartelový úřad, oznámil jeho prezident Andreas Mundt.
"FTC bere velmi vážně nedávné zprávy z tisku, které vyvolávají značné obavy ohledně praktik v oblasti ochrany soukromí. Dnes FTC potvrzuje, že provádí otevřené neveřejné vyšetřování těchto praktik," uvedl úřadující ředitel úřadu pro ochranu spotřebitelů v rámci FTC Tom Pahl v prohlášení. FTC zřídka potvrzuje vyšetřování před oficiálním podáním stížnosti. Výjimkou jsou případy významného veřejného zájmu.
Média již minulý týden s odvoláním na zdroje informovala, že FTC zkoumá, zda neporušil soudní smír z roku 2011 týkající se jeho praktik při ochraně osobních údajů. Pokud FTC zjistí, že porušil podmínky dohody, může mu udělit pokutu v řádu tisíců dolarů za každý den, kdy firma dohodu porušila. Celková částka by mohla dosáhnout miliard dolarů.
Facebook dnes v prohlášení uvedl, že společnost je pevně odhodlaná chránit informace o lidech a vítá příležitost odpovědět na otázky FTC.
Akcie v reakci na oznámení vyšetřování FTC prudce klesají. Minulý týden akcie firmy oslabily o 13 procent. To byl nejhorší týdenní výkon od července 2012, což bylo zhruba dva měsíce poté, co vstoupil na burzu.
Prezident německého kartelového úřadu dnes listu Tagesspiegel řekl, že jeho úřad vyšetřuje, jak sbírá data od partnerských stránek. Upozornil, že uživatelé převážně neví, kolik informací získá sociální síť, když navštíví stránky třetích stran integrovaných s Facebookem.
Eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová dnes napsala dopis provozní ředitelce Sheryl Sandbergové. Uvedla v něm, že oficiální prohlášení firmy ani jejího šéfa neuklidnila zatím její obavy o to, zda dostatečně chrání soukromí svých uživatelů. Evropská komise chce po firmě vědět, zda mezi údaji, které získala Cambridge Analytica, byly i údaje o občanech EU. Jourová se rovněž v dopise, o kterém informuje agentura Reuters, zeptala, zda si je firma jistá, že se scénář podobný kauze Cambridge Analytica nemůže znovu opakovat.
Průzkumy veřejného mínění zveřejněné o víkendu v USA a Německu naznačují rostoucí nedůvěru lidí ve . Méně než polovina Američanů věří tomu, že dodržuje zákony USA o ochraně soukromí, vyplývá z průzkumu Reuters/Ipsos. Průzkum německého listu Bild am Sonntag pak ukázal, že 60 procent Němců se obává, že a další sociální sítě mají negativní dopad na demokracii.
Facebook dostala do problémů zpráva z tohoto měsíce, podle které analytická společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala informace o 50 milionech uživatelů facebooku a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa v roce 2016. Šéf Mark Zuckerberg minulý týden přiznal, že firma chybovala. Omluvil se uživatelům a slíbil zvýšit kontrolu přístupu internetových vývojářských firem k uživatelským datům.
zakáže reklamy na kryptoměny
Sociální síť zakáže na svých stránkách reklamu na kryptoměny, jako je bitcoin. Připojí se tak k a Googlu v omezování tohoto odvětví kvůli riziku podvodů nebo velkých ztrát investorů, uvedla agentura Reuters. Přesný termín, od kdy bude zákaz platit, zatím nebyl uveden.
Zákaz bude zahrnovat reklamu na primární nabídku mincí (ICO), crowdfunding, tedy způsob získávání peněz přes malé částky od drobných dárců, který bude využívat vytváření kryptomincí, ale také prodej samotných kryptoměn a nabídku služeb tzv. kryptopeněženek. Ty slouží k ukládání, odesílání a přijímání digitálních měn. Zveřejňovat reklamu nebudou smět také burzy s kryptoměnami, až na omezené výjimky.
Facebook omezil reklamy na kryptoměny v únoru. Google oznámil, že plánuje zakázat inzeráty na kryptoměny tento měsíc, zákaz má vstoupit v platnost v červnu.
Regulátoři posilují varování před bitcoinem a dalšími virtuálními měnami. Upozorňují, že jsou vysoce spekulativní, některé by mohly být podvodné a že investoři by se měli připravit i na to, že o vše přijdou. Skupina 20 největších ekonomik světa G20 se však minulý týden nedokázala dohodnout na dohledu nad kryptoměnami.
Analytik konzultační firmy Kapronasia Zennon Kapron uvedl, že s narůstajícím počtem ICO je nemožné, aby se někdo vyznal v tom, jaké nabídky a které kryptoměny jsou opravdové a které podvodné. "I když určitě musí být reklama na ICO výrazným zdrojem pro , dopady podvodných aktivit za to riziko nestojí," dodal.
Cena nejznámější kryptoměny bitcoin již klesla z prosincového maxima téměř 20.000 USD (409.000 Kč) o více než polovinu. Nyní se pohybuje kolem 8000 USD. Přispěly k tomu obavy, že regulátoři zasáhnou proti kryptoměnám. Vliv na pokles ceny měly i zprávy o zákazu reklam na a Googlu.