Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tradiční reklama pod útokem technologií. Přežijí dinosauři?

Tradiční reklama pod útokem technologií. Přežijí dinosauři?

07.04.2018 19:15
Autor: David Jestřabík, Patria Finance

Při budování největší světové reklamní agentury musel generální ředitel WPP Martin Sorrell v uplynulých 30 letech čelit dvěma recesím, světové finanční krizi i těsnému uniknutí bankrotu na začátku 90. let. Nyní musí nejlépe placený britský manažer a nejdéle sloužící šéf jedné ze společností z indexu FTSE 100 nejen odrazit obvinění z pochybení při správě financí, ale především přesvědčit své korporátní zákazníky, že reklamní agentury nejsou dinosauři na sklonku vyhynutí.

Světové reklamní agentury se jen s obtížemi adaptují v prostředí znenadání ovládaném dvojicí Facebook a Google. Ve stejné chvíli mají problémy i jejich největší zákazníci, výrobci spotřebního zboží jako Procter & Gamble nebo Unilever, kterým z tržního koláče ukusují malé značky působící online a využívající služeb Amazonu. Reakcí na horší výsledky pak bývají škrty ve výdajích na reklamu nebo rozvinutí vlastních reklamních oddělení. Zároveň do rybníčku reklamních agentur pronikají také poradenské firmy jako Deloitte a Accenture, které nabízejí levnější propojení se zákazníky skrze sběr dat, strojové učení a aplikace.

Výsledný tlak pak dostává celé odvětví do defenzívy. Sorrellova WPP má za sebou svůj nejhorší rok od finanční krize, její tržby klesají a marže se zužují. Ani výhled na stávající rok zlepšení nepředpokládá, počítá totiž se stagnujícím organickým růstem, ten přitom v lepších časech dosahoval i 5 %. Hlavní konkurenti na tom nejsou o moc lépe, americké společnosti Interpublic Group a Omnicom Group, stejně jako francouzská Publicis Groupe zaznamenaly pouze minimální růst. Zlé časy se promítají také do akciových trhů, za poslední rok ztratily všechny výše zmíněné společnosti 5 až 15 % své hodnoty, akcie WPP pak klesly dokonce o 35 %.

001

Za problémy stojí zastaralý obchodní model používaný v reklamním odvětví, v jehož rámci firmy nejsou schopny reagovat na nástup nových technologií. První problém, který z toho agenturám plyne, je jednoduchý a přímý přístup k uživatelům přes svou platformu, který Google a Facebook poskytují zákazníkům bez ohledu na velikost. Americký reklamní trh minulý rok rostl o 3 % na 196 mld. USD především díky technologickým firmám. Tradiční způsoby reklamy, s výjimkou venkovní reklamy, v tomto období poklesly.

Druhým problémem je vzestup přístupu k obsahu zcela bez reklam skrze služby jako Netflix a s tím související pokles sledovanosti tradiční televize. Pro velké zákazníky reklamních agentur byla tradičně právě televizní reklama oblíbeným způsobem zviditelnění svých výrobků. V USA ale dle údajů Magna Global, patřící již zmíněné Unterpublic, prodeje televizní reklamy v loňském roce poklesly o 4,9 miliard dolarů na 62,1 miliard dolarů. Pokles o 7,3 % je největším smrsknutím televizní reklamy mimo recesi za posledních dvacet let.

Třetím problémem pak je e-komerční síla, kterou vládne Amazon, kombinovaná s rostoucím počtem internetových společností prodávajících své výrobky zákazníkům na přímo. Dřívější moc velkých zákazníků reklamních agentur v oblasti distribuce a stanovování cen určitých produktů pro celý trh tímto vývojem pozvolna mizí. Firmy reagují výraznými škrty ve svých nákladech na reklamu, Procter & Gamble snížila náklady na výrobu a honoráře agentur o 750 milionů v uplynulých třech letech a v budoucnosti počítá s úsporou dalších 400 milionů.

Reklamní agentury na vývoj reagují přetahováním talentů, nákupem společností a postupnou změnou svého byznys modelu. Jejich plány pracují především se dvěma kroky. Jednak zvýšenými investicemi do digitálních služeb, jednak konsolidací svého portfolia společností takovým způsobem, aby byly schopny nabídnout konkrétnímu klientovi celou řadu pod jedním účtem.

To by mohlo stačit k tomu, aby se agentury udržely při životě. „Tvrdí se o nás, že jsme dinosauři, ale my nejsme. Jsme švábi,“ říká Rishad Tobaccowala, ředitel pro růst firmy Publicis. „Víme, jak se protloukat, schováme se do kouta, zjistíme kde najít potravu a znovu nabereme síly“, myslí si Tobaccowala.

Zdroj: The Economist

 
 

Čtěte více:

Tesla se na povrchu třpytí, ale pod ním už je to horší
05.04.2018 17:26
Akcie i dluhopisy společnosti Tesla si prošly znatelnou korekcí a pod...
Německá energetika je možná „největším globálním podvodem“
05.04.2018 13:33
Německo se už řadu let pokouší o přechod na zelené energie, ale Kalina...
Trump nemůže Amazonu uškodit. Byla by hloupost to zkoušet
05.04.2018 10:49
Mnoho tweetů prezidenta Donalda Trumpa by se dalo vyhodnotit jako lehk...
Podle Facebooku byla zneužita data až 87 milionů uživatelů. Ti ale neodcházejí (komentář analytika)
05.04.2018 10:19
Mark Zuckerberg včera přinesl nové informace ohledně ochrany dat uživa...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.05.2024
13:49Perly týdne: Zákon na snížení inflace zvyšuje inflaci, Tesla dostala čínský impuls
13:42Než otevře Wall Street: Coinbase, BigBear.ai, Fortinet  
12:00Hartnett: Slabší data o americké zaměstnanosti zvyšují riziko výprodejů na akciích
11:55Nezaměstnanost v EU v březnu klesla, nejnižší byla v Česku a Polsku
10:59Akcie míří k důležitým datům v lepší kondici díky výsledkům Applu  
10:31Jakub Blaha: Apple oznámil největší zpětný odkup akcií ve své historii  
9:28GEVORKYAN potvrdil předběžné výsledky hospodaření. Na letošní rok plánuje další navýšení tržeb i zisku
9:08Rozbřesk: Sazby klesají na 5,25 %, jejich očekávaná trajektorie se však posouvá výše
8:51Slabší výsledky Komerční banky, Apple překvapil rekordními odkupy a futures jsou zelené  
8:41Zisk i tržby Applu ve čtvrtletí klesly, překonaly však očekávání
8:26Tržby skupiny Bezvavlasy přesáhly miliardu, firma mění CEO a plánuje úpis nových akcií
7:49Pokles čistého zisku Komerční banky o 21,3 pct meziročně ovlivnily opravné položky. Mírně klesly také provozní výnosy
02.05.2024
18:48Návrat hodnotových akcií a důležitost definic
17:32Wall Street se před Applem a daty zvedá, koruně pomáhá ČNB  
17:14Technická analýza S&P 500: Čekání na signály, které naznačí konec konsolidační fáze  
16:50Jan Bureš: ČNB snižuje sazby na 5,25 %, ale jejich trajektorii reviduje prudce vzhůru
16:13Výsledky AMD (-2 %): Sice rychlý progres, ale přemrštěná očekávání  
14:40ČNB podle očekávání snížila sazby o 50 bazických bodů na 5,25 %
14:19Než otevře Wall Street: Carvana, DoorDash  
12:53Aktuální výsledková sezóna značí, že konec hospodářské recese v Evropě je na dohled

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst
16:00USA - Index ISM ve službách