Proč Apple zavírá oči před tvrdou realitou?
Bloomberg Gadfly se domnívá, že vedení Applu se soustavně vyhýbá hovorům o významných technologických trendech. To ovšem nic nezmění na prostém faktu: Jedním z těchto trendů je ukončení růstu trhu s chytrými telefony. Ti nejpravděpodobnější zákazníci Applu nyní již vlastní minimálně jeden telefon a mají tendenci používat jej delší dobu než dříve. V mnoha zemích se navíc spotřebitelé rozdělili do dvou táborů, kdy první preferuje iPhone a druhý Android a „z jednoho do druhého se moc často nepřebíhá“.
Ani Apple není vůči nové situaci na trhu imunní a investoři jsou si toho dobře vědomi. Analytici nyní v průměru očekávají, že v letošním fiskálním roce firma dodá o 3 % chytrých telefonů více než vloni. Pro rok 2019 pak očekáván již jen 1% růst. Pro Apple to nejsou dobré zprávy, i když jeho tržby by měly růst rychleji díky pohybu prodejních cen.
V srpnu se jeden analytik zeptal šéfa Applu Tima Cooka, zda čeká další růst prodejů iPhonů v následujících letech i přesto, že se trh dostal do fáze stagnace. Cook tvrdil, že Apple by mohl prodat více telefonů lidem, kteří již iPhone mají, těm, kteří mají „konkurenční produkt“ a i těm, kteří ještě nemají žádný. Takové odpovědi jsou jako z roku 2015, kdy byly relevantní. Jenže to už neplatí a analytici z Wall Street už ani Cookovi nevěří.
Podle IDC klesly v roce 2017 prodeje chytrých telefonů o 0,5 % a tato společnost očekává v následujících pěti letech roční růst ve výši 2,8 %. Hlavním důvodem je delší doba obměny telefonů, ale Apple se zatím k tomuto posunu nestaví čelem. Cook sice v únoru uznal, že v některých zemích lidé s koupí nového produktu váhají, ale podle něj nejde o klíčový problém. Pokud ovšem vezmeme v úvahu, že Apple prodává své telefony zejména těm, kteří již jeden iPhone mají, jde o zarážející pohled. Realita je totiž taková, že právě rychlost, s jakou jsou telefony obměňovány, hraje klíčovou roli.
Apple rád hovoří o tom, že bude více vydělávat na své současné klientské základně. Podle Bloombergu by ale bylo vhodné, kdyby byl konkrétnější. Jeho strategie, v jejímž rámci chce přidávat další produkty k „iPhonové frančíze“, je dobrá, a to samé platí o snaze navyšovat prodejní ceny. Je tak o to více překvapivé, že firma o ní odmítá mluvit a namísto toho se snaží budit dojem, že trh bude dál zdravě růst.
Zdroj: Bloomberg Gadfly
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz