Ing. Ivan Fučík (Fučík & partneři)
Okénko daně  |  02.05.2018 18:22:07

Rozhoduje finanční správa v souladu s judikáty správního soudnictví? - Publikace | Fučík & Partners

Úvodem

Ústava České republiky v jednom ze svých úvodních článků1 zakotvuje jako hlavní z principů demokratického právního státu - princip dělby moci. Představuje tři mocenské pilíře, vzájemně oddělené a kontrolující se systémem „brzd a rovnováh".

Spravedlnost a právo mohou existovat ve své dokonalé podobě jen v ideálních podmínkách. Ty však představují jakousi modelovou situaci a v praxi se forma právních principů přizpůsobuje veškerému pohybu, procesům, událostem a chodu společnosti. Je povinností každého z nás (ať už v postavení řadového občana, daňového subjektu nebo jako součást veřejné exekutivní složky) ochraňovat jejich podstatu a nepřispívat svým úmyslným konáním k jejich porušování. Dělba moci nespočívá ve vzájemném pohrdaní mezi jednotlivými složkami státní moci, ale v jejím vzájemném respektování. Mocenské oddělení neznamená odstup či úplnou izolaci, ale spolupráci a tahání za jeden provaz …bez spolupráce všech složek státní moci a bez jejich vzájemného respektování se nedojde demokracie a principy jejího naplnění.

Soudní moc představuje v České republice jedinou ze složek státní moci, které náleží oprávnění závazně vykládat právo. Závaznost judikátů správních soudů a jejich následné dodržování je součástí spravedlnosti a zárukou práva na spravedlivý a rovný přístup všech daňových subjektů. Toto právo jako součást předvídatelnosti práva zabezpečuje, aby všechny stejné případy byly v praxi posuzovány na základě stejných principů a v jejich závěru nedocházelo k rozdílnému právnímu posouzení, a s ním souvisejícímu nerovnému postihu. Zdůrazňuji slovo „závaznost“, nakolik právě to je klíčové při rozhodování orgánů daňové správy, jako součásti moci výkonné. Nerespektování právní síly, kterým soudní rozhodnutí disponují, podkopává nejen samotné základy právního státu a demokracie, ale také porušuje zásadu hospodárnosti z důvodu vzniku zbytečných soudních sporů. Odlišný přístup při řešení daňových kauz ze strany finančních orgánů v porovnání s judikaturou Nejvyššího správního soudu nutí daňové subjekty k novým a novým soudním sporům, což přímo úměrně souvisí s nárůstem nákladů na obou stranách.

Konkrétních případů nerespektování soudních rozhodnutí ze strany orgánu finanční správy je v praxi několik.

Úroky za zadržování nadměrných odpočtů DPH

Odmítavé stanovisko se Generální finanční ředitelství rozhodlo zaujmout např. v kauze vyplácení úroků za dobu zadržování nadměrných odpočtů DPH. Zadržování nadměrného odpočtu z důvodu jeho ověřování představuje dle Soudního dvora Evropské unie nepřiměřený zásah do vlastnického práva plátce, a proto má nárok na finanční kompenzaci v podobě úroků. K stejnému výsledku dospěl i Nejvyšší správní soud ve svém judikátu sp. zn. 7 Aps 3/2013-34, ve věci KORDÁRNA. Ten však finanční správa svévolně ohodnotila jako právní názor bez obecné závaznosti, který nepovažuje za odraz konstantní judikatury. Bez dalšího vysvětlení a náležité argumentace obecný závěr rozsudku nezohledňovala při řešení dalších případů souvisejících se zadržováním daňového odpočtu. Dovoluji si tvrdit, že finanční správa opomenula fakt, že nezáleží na kvantitě a existenci

dalších rozsudků s obdobným právním názorem, ale na samotné existenci rozsudku a kvalitě jeho odůvodnění. Jako součást exekutivní státní složky je povinna to respektovat a řídit se tím. Od té doby proběhlo ještě mnoho soudních sporů v souvislosti s danou problematikou, než se finanční správa ztotožnila se závěrem správního soudnictví a rozhodla analogicky přistupovat v řešení obdobných daňových kauz.2

Zasílaní plných mocí pro odklad daňového přiznání

Za ojedinělé soudní rozhodnutí označila finanční správa i rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 4 Afs 68/2015-35, který měl být klíčovým při řešení sporu v souvislosti se zasíláním plných mocí pro odklad daňového přiznání na finanční úřady. V souladu s tímto judikátem se plná moc pro odklad daňového přiznání zaslaná poslední den lhůty poštou považuje za podanou včas a daňový subjekt je oprávněn podat přiznání k dani z příjmů v prodlouženém termínu do 1. července bez jakéhokoliv postihu. Orgány daňové správy při rozhodování nadále setrvávaly na dosavadní správní praxi a přihlédly pouze k plným mocem doručeným 1. dubna rovněž na finanční úřad. Navzdory judikátu zastávaly názor, že „plná moc musí být ve lhůtě pro podání daňového přiznání uplatněna u místně příslušného správce daně", jinak je podána opožděně. Situace se opakovala. Až na základě dalších soudních sporů se stejnými závěry se finanční správa rozhodla akceptovat toto stanovisko a předmětné plné moci podané poslední den lhůty poštou, již považovala za podané včas.3

Co na to Nejvyšší správní soud?

Možnost oponovat a nerespektovat obecné závěry soudů jako takové není orgánům finanční správy ve všeobecnosti zakázané. V praxi se však často opomíná důležitá podmínka. K nerespektování soudní moci nepostačuje pouhé konstatování o nedostatečné kvalitě závěru kauzy, nepostačuje pouhý nesouhlas bez náležitého odůvodnění. Nesouhlasný přístup v řešení daňových kauz je nezbytné podložit odůvodněním „větší“ argumentační síly jako odůvodnění samotného judikátu. Důkazy musí mít adekvátní vypovídací hodnotu, argumenty musí být komplexní, důkladné, založené na logice a být v souladu s platným právním stavem. Pouhý popírající postoj orgánů finanční správy odmítl i samotný Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí slovy: „je nutné, aby orgány finanční správy ve své správní praxi, tj. i v rámci dalšího řízení v nyní pojednávané věci, postupovaly právě v souladu se závěrem plynoucím ze zmíněného rozsudku. Je proto namístě, aby orgány daňové správy právní názor v uvedeném rozsudku reflektovaly, a aby jej i respektovaly, ledaže by snesly vůči argumentům v něm uvedeným vskutku závažné protiargumenty, které dosud nebyly Nejvyšším správním soudem vzaty v úvahu."4

Závěr

Výběr daní a dodržování daňové disciplíny není jediným legitimním cílem a hodnotou naší společnosti. V mnohých případech jde o střet zájmů a současně o ohrožování základních práv a svobod jednotlivců. Tady priorita kolísá a každý případ je třeba řešit v širších souvislostech s ohledem na fundamentální principy právního státu.

1. „Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní.“

2. Ing. Tomáš Hajdušek. Měly by finanční úřady respektovat rozhodnutí správních soudů? Bulletin KDP ČR 1/2018

3. Ing. Tomáš Hajdušek. Měly by finanční úřady respektovat rozhodnutí správních soudů? Bulletin KDP ČR 1/2018

4. Rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 2Afs 165/2016 NS 

 

Ivan Fučík & Soňa Hanigovská


Ing. Ivan Fučík

Auditor, daňový poradce, partner

ivan@fucik.cz

Ivan se zaměřuje na mezinárodní daňové plánování a uplatnění smluv o zamezení dvojího zdanění včetně transakčního poradenství. Podílí se také na různorodých auditorských projektech či zajištění likvidací společností.

Fučík & Partneři

Od roku 1995 působíme na poli daňového poradenství a auditu. Svým klientům nabízíme mnohaleté zkušenosti podnikového poradenství. Pořádáme vzdělávací semináře na témata z daňového prostředí. Účastníme se odborných konferencí a diskuzí. A dále se specializujeme na řízení lidských zdrojů a outsourcing mzdového a finančního účetnictví. Poskytujeme komplexní poradenské služby v oblasti auditu, daní, podnikového poradenství, účetnictví, personálního poradenství včetně mzdového účetnictví a transakčního poradenství. Naším cílem je spokojenost našich klientů.

Děláme to, co nás baví, dělejte to také a starosti s účetnictvím a daněmi nechte na nás!

Více informací na:http://www.fucik.cz/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko daně:

24.01.2020  Změny sazeb DPH v roce 2020 Ing. Michal Sholtz (Fučík & partneři)
09.12.2019  Návrh zákona na zdanění digitálních služeb Ing. Štěpán Osička (Fučík & partneři)
25.11.2019  Nejčastější zjištění z auditu Ing. Klára Honzíková (Fučík & partneři)
10.11.2019  Předaudit a jeho výhody Ing. Klára Honzíková (Fučík & partneři)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688