E15: Tahanici zbrojovek o letouny Albatros rozetne armádní tendr
PRAHA (MEDIAFAX) - Dlouholetý spor státního podniku LOM Praha a ukrajinské firmy Motor Sich o to, kdo z nich je oprávněn provádět servis motorů letounů L-39 Albatros a většiny vrtulníků české armády, má vůbec poprvé rozhodnout výběrové řízení. Blíže o tom informuje páteční vydání deníku E15.
Až doposud se ministerstvo obrany obracelo výhradně na LOM, jehož je vlastníkem. Tentokrát má ale vypsat soutěž v objemu řádově stovek milionů korun. „Nejde pouze o to, že si konkurujeme. Ve hře je i bezpečnost pilotů a civilního obyvatelstva. LOM na motorech provádí konstrukční změny bez vědomí jejich původního ukrajinského konstruktéra a výrobce, zároveň nepoužívá originální součástky,“ řekl deníku Jiří Tomeš, který Motor Sich v Česku zastupuje. LOM tato nařčení odmítá. Ve hře jsou generální opravy či výměny motorů proudových strojů L-39 a případně dopravních vrtulníků Mi-17 a Mi-171 odhadované na stovky milionů korun. Výsledek tendru by mohl mít dopad také do zahraničí.
Aero Vodochody v minulosti vyrobilo na 2800 albatrosů vybavených ukrajinskými, respektive sovětskými motory, které vyvezlo do desítek zemí. „Už před dvěma roky jsme za velmi výhodných podmínek nabídli LOM prodej potřebného mezinárodního certifikátu a projektové dokumentace, bez nichž nelze servis provádět. A samozřejmě budeme usilovat o to, aby zakázku české armády získal přímo Motor Sich,“ dodal Tomeš.
Před týdnem rozhodl generální štáb o tom, že vyřadí z bojového nasazení celkem devět letounů L-39 Albatros, čtyři z nich budou nadále sloužit jen k výcviku. Důvodem je fakt, že se dosud nepodařilo odstranit příčiny možného vznícení motoru, které způsobilo obě loňské havárie těchto strojů. Viníkem může být právě LOM. „Spolupůsobícím faktorem mohlo být to, že LOM vinou dlouhodobých sporů s ukrajinským výrobcem neprovedl všechna jím předepsaná opatření, která by vedla k odstranění příčin možného vzniku požáru,“ uvedl mluvčí rezortu obrany Jan Pejšek.
Šéf rezortu Alexandr Vondra nařídil, aby na motorech byla provedena veškerá známá opatření stanovená firmou Motor Sich. „Zároveň musí být provedena se souhlasem, případně pod dohledem konstrukční kanceláře,“ zdůraznil Pejšek. LOM zatím na rozhodnutí ministerstva nereagoval. Ředitel podniku Jindřich Ploch už dříve kritiku Ukrajinců odmítl. „Náhradní díly kupujeme přímo od výrobce. A ukrajinské motory opravujeme nejen v souladu s národním osvědčením, ale i mezistátní dohodou s Ukrajinou. Nekupujeme přes prostředníky, jako je Jiří Tomeš,“ konstatoval Ploch. Tomeš namítá, že jediné osvědčení, které LOM má, mu opakovaně vydalo jen české ministerstvo. V souvislosti s loňskou havárií L-39 u Pardubic podal Tomeš trestní oznámení kvůli obecnému ohrožení.
Libor Popela, popela@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři