PŘIVÁDÍME: Juventus FC. Akcie klubu s „nejchytřejší“ přestupní a hráčskou platovou politikou
Juventus je nejpopulárnějším týmem v Itálii s odhadovaným počtem až 15 milionů domácích fanoušků a patří mezi nejpopulárnější světové týmy s cca 300 milióny příznivců po celém světě. Nejen mezi nimi je klub známý jako „la Vecchia Signora“ (Stará dáma), či „I bianconeri“ (bílo-černí) nebo také zkráceně „Juve“. Patria Finance v rámci cíle nabídnout lokálním investorům možnost obchodovat významné a atraktivní zahraniční cenné papíry "s českou stopou" na domácím trhu a v české koruně, přivádí na trh Free Market pražské burzy celkem 11 nových zajímavých titulů, které Vám těchto dnech na Patria.cz postupně představujeme. Juventus je posledním dílem v tomto seriálu. Samotný projekt dual listingu startuje 22. května. Ve spolupráci pražské burzy s Patrií a členy burzy Wood & Co a Raiffeisen začne být v Praze obchodováno celkem přes 30 atraktivních zahraničních emisí.
POPIS SPOLEČNOSTI A HISTORIE:
Profesionální fotbalový klub Juventus FC byl založen v roce 1897 v Turíně (TO) a v roce 1900 měl svůj soutěžní debut v italské nejvyšší soutěži – Serie A. Sestoupil z ní pouze jedenkrát, a to po italském korupčním skandálu z roku 2006, kdy bylo několika italským klubům včetně Juventusu prokázáno ovlivňování zápasů, následováno mj. odečtem získaných ligových bodů.
„Stará dáma“ je nejúspěšnějším klubem Serie A. Klub v lize zvítězil celkem 34x. V poháru Coppa Italia zvítězil 13x a v superpoháru Supercoppa italiana zvítězil 7x. Juventus vyhrál 6x v řadě italskou Serii A v posledních 6 letech a o uplynulém víkendu se stal mistrem posedmé. Z toho 4x Juve získal tzv. „double“, tj. ceněné vítezství v lize i domácím poháru v jedné sezóně. Na mezinárodní scéně patří k nejlepším klubům všech dob, když doposud jako jediný zvítězil ve všech šesti pohárových soutěží, kterých se může evropský klub účastnit. Klub je mj. dvojnásobným vítězem Ligy mistrů z let 1985 a 1996. K tomu se 7x probojoval do jejího finále, naposledy v loňském roce, kde podlehl Realu Madrid.
Na počátku tisíciletí přistoupil Juventus k realizaci ambiciózního programu výstavby moderního sportovního centra, který vedl k otevření nového vlastního stadionu „Juventus Stadium“ s kapacitou 41 000 diváků v září 2011. Dlužno v této souvislosti dodat, že moderní stadion s patřičnou infrastrukturou je v Itálii spíše výjimkou a obvyklé jsou spíše starší (původně víceúčelové) městské stadiony ze 70. let.
Juventus FC byl uveden na milánskou burzu v roce 2001 a od poloviny 90. let minulého století patří mezi 10 „nejbohatších“ klubů světa pohledem na hodnotu, tržby či zisk. Mezi největší akcionáře klubu patří automobilky Fiat či Ferrari.
STRATEGIE A HOSPODAŘENÍ:
V létě roku 2006 následkem korupčního skandálu vstoupila Stará dáma do nejtemnějšího období v dlouhé historii klubu a během následujících let nebyl klub schopen udržet tempo - na hřišti a mimo hřiště - se svými hlavními domácími a mezinárodními protějšky. Problémy s hospodařením vyvrcholily v sezóně 2010/11, když společnost Juventus FC zaznamenala výnosy ve výši 154 milionů EUR, což znamenalo čistou ztrátu ve výši 95 milionů EUR. Navíc klub skončil až na 7. místě v Serii A.
V roce 2010 se ale vedení klubu ujal Andrea Agnelli. Následuje éra 7 ligových titulů v řadě, doplněná řadou milníků jako 38 zápasů v řadě bez prohry, či v italské lize rekordních 102 bodů a 33 vítězství v sezóně 2013-2014, či let 2015 a 2017, kdy Juventus skočil těsně před branami vítězství v Lize mistrů, kde se musel sklonit před Barcelonou, resp. Realem Madrid. Nový moderní stadion „Juventus Stadium“ z roku 2011 přidal 14 000 míst proti původnímu „Stadio Olimpico“ a především umožnil klubu zvýšit tržby z prodeje lístků z 11,5 mil. EUR v sezóně 2010-2011, až k 58 mil. EUR v sezóně 2016-17, tj. více než 30% tempem růstu (CAGR). Tržby z prodeje vstupenek tvoří v posledních letech mezi 10-15 % celkových tržeb.
Ovšem nejen tržby z prodeje lístků v posledních letech zajímavě rostou. Hlavním zdrojem příjmů Juventusu je prodej televizních práv, který v sezóně 2016-17 tvořil 41 %, tedy 233 mil. EUR z celkových 536 mil. EUR tržeb je proti roku 2010 více než dvojnásobný. Další významnou kategorií z pohledu příjmů je reklama a sponzoring, která tvoří okolo 15 % celkových tržeb, naposled 75 mil. EUR podpořená vylepšením smluv s hlavními partnery jako Adidas či Jeep.
Růst celkových tržeb téměř 20% (CAGR) tempem v kombinaci se čistým příjme ve výši 130 mil. EUR z hráčských transferů během posledních let umožnil klubu dostat se z výrazné čisté ztráty do mírného čistého zisku ve výši 4,0 mil. EUR v sezóně 2016-2017 (resp. 2,3 mil. EUR v sezóně 2015-2016) a posílit vlastní kapitál.
Právě přestupní politika pomohla v minulé sezóně klubu k rekordním tržbám, v rámci nichž vyčnívá prodej francouzského pětadvacetiletého (super)talentu Paula Pogby do Manchesteru United za 105 mil. EUR, který se stal nejdražším přestupem na Britské ostrovy v historii. Především díky tomuto přestupu činily tržby z prodeje hráčů v loňské sezóně 27 % celkových tržeb, při dlouhodobějším podílu spíše okolo 10 %. Z tohoto pohledu bude obtížné tržby na této úrovni udržet a v sezóně 2017-2018 zřejmě klesnou zpět pod 500 mil. EUR.
Juventus nicméně nejspíše bude podle nás i nadále patřit mezi kluby z „nejchytřejší“ přestupní a hráčskou platovou politikou, kde se mu z velkoklubů vyrovná (resp. jej předčí) snad jedině Atletico Madrid. Tento přístup je založen na získaných ligových bodech v porovnání s platy hráčů. Premiantem uplynulých 5 let v tomto ohledu je právě Atletico Madrid, nicméně Juventus patří do top 15, na rozdíl od svých ligových rivalů AC Milán či Inter Milán, které patří do opačné části spektra klubů, i díky svým slabším výsledkům (při dominanci Juventusu) navzdory rozsáhlým investicím do hráčského kádru. Právě v tomhle ohledu je Juventus (společně s Atletico Madrid) unikátním klubem, který se dokáže v Lize Mistrů měřit s Barcelonou, Realem Madrid, Paris Saint-German, Manchesterem United i Citi, či Bayernem Mnichov, navzdory své konzervativnější politice ohledně transferů a platů.
Společnost se nyní obchoduje zhruba za 8,2x EBITDA, s prémií vůči vlastnímu historickému průměru na 7,6x. Srovnání v „sektoru“ je poměrně obtížné, kvůli omezenému množství veřejně obchodovaných evropských fotbalových klubů (Manchester United, Arsenal, Juventus, Olympigue Lyonnais, či AS Roma).
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz