Aktualizováno Nejnovější výsledky maloobchodu naznačují, že se na chování českých spotřebitelů nic nezměnilo ani v dubnu. Útraty v obchodech stále svižně rostou, zájem je téměř o vše a internetové obchody pokračují ve své úspěšné dlouhotrvající expanzi.
V dubnu se tržby obchodníků v reálném vyjádření zvýšily o 5,6 %. K tomuto nárůstu dopomohl nejenom silný spotřebitelský apetit, ale i dva pracovní dny navíc. Podle statistického úřadu zafungoval i efekt Velikonoc, ale ty tentokrát pomohly spíše březnovým výsledkům. Nakonec pokles tržeb u potravinářských výrobků to vlastně jen potvrzuje.
Kupní síla českých spotřebitelů roste díky rekordní zaměstnanosti a svižnému tempu reálných mezd a odráží se i ve vyšší ochotě lidí utrácet. Na své si tak přicházejí prodejci sezónního zboží, elektroniky, výrobků pro volný čas a rekreaci, tak jak už to v dobých časech bývá. V dobách konjunktury tyto nákupy expandují, v dobách recese jsou prvními, které spotřebitel seškrtá.
Další dvojciferný nárůst tržeb internetových obchodů (+20,3 %) asi nikoho nezaskočí, protože přesně zapadá do trendů maloobchodu. Za posledních 16 let rostly tržby těchto obchodů o více než 10 % celkem 14x. Pouze ve dvou letech recese to bylo pomaleji, ale i tak byl jejich výsledek podstatně lepší než v případě celého maloobchodu.
Spotřeba poháněná rostoucí kupní silou i optimismem zákazníků se stala jedním z hlavních tahounů poptávky v ekonomice a obchodníky proto čeká další rekordní rok v řadě.