Ve čtvrtek 16. června 2011 to bude sto let od okamžiku, kdy byla založena společnost Computing-Tabulating-Recording Company. Tu dnes téměř nikdo nezná, ale , neboli , zná naopak každý. A právě toto jméno přijala C-T-R v roce 1924.
Společnost, která vymyslela mimo jiné počítačovou paměť, magnetický hard disk, nebo program s prvky umělé inteligence je tedy starší než třeba evropská klasika mezi společnostmi, .
Za sto let své existence zapsala svých patentů včetně těch výše popsaných víc než 76 tisíc. Její přínos technologiím a světu všude kolem není jenom o patentech, ale i o business konceptech. uživatele naučila tomu, že pro každý počítač, který si koupíte, nemusíte znovu programovat novu aplikaci, a výrazně přispěla k tomu, že si počítač můžete koupit domů nebo do firmy a považujete to za samozřejmé.
Kořeny přitom sahají ještě hlouběji do minulosti – až do konce 19. století. Firma C-T-R totiž vznikla sloučením tří společností: International Time Recording Company, Computing Scale Company a Tabulating Machine Company, která se svými systémy pro zpracování děrných štítků – tabelátory – podílela na sčítání obyvatel USA v roce 1890.
Co umožnilo přežít těch 100 let v roli vedoucí firmy ve svém oboru?
Za prvé to byla firemní kultura.
V roce 1914 se ředitelem C-T-R stal legendární Thomas J. Watson Sr. a během následujících dvou desetiletí ji přeměnil v lídra v oblasti inovací a technologií. Zaměřil se především na podporu prodeje a péče o zákazníky. Byl jedním z prvních manažerů, který zdůrazňoval roli firemní kultury - dbal na to, aby byli obchodníci ve světlé košili a tmavém obleku vždy pečlivě upraveni (sundat sako před klientem bylo nemyslitelné…) a snažil se, aby byl každý zaměstnanec na svou firmu hrdý a loajální. se stala prototypem nově vznikající mnohonárodní korporace, a počet zaměstnanců z 1 300 vzrostl (aktuálně na 400 000).
Watsonův syn na svého otce navázal a společnost tak byla v období 1914 – 1971 vedena „v jedné linii.“
Za druhé, schopnost akceptovat změny a progresivně měnit sama sebe.
Zatímco korporátní klienti v posledních desetiletích mají jako core business to samé - nabízí platební karty a služby, (už zase) dominuje americkému telco trhu, a (už zase) vyrábí auta, vláda Spojených států amerických a stát New York (zatím ještě) zvyšují zadlužení, se vyvíjí – na počátku 20. století prodávala automatické váhy, ve třicátých letech tabelátory. Tehdy také v roce 1932 vznikla první pobočka v tehdejším Československu. V 50. letech dodávala americké vládě a armádě elektronkové počítače, v 60.-70. letech mainfraimy a od 80. let oslovila retailový trh prostřednictvím svého modelu osobního počítače, který se brzy stal leaderem mezi prvními PC.
Postupně se řízeně posouvala od hardwaru čím dál tím více k softwaru a consultingu – v roce 1991 prodala divizi tiskáren, která je dnes známá jako , v roce 2005 prodala svou divizi PC (tedy v té době už notebooků) čínské firmě Lenovo a odevzdala tak dobrovolně to, co ji po dvacet let charakterizovalo jako nosný produkt. Naopak v roce 2002 koupila od PwC jejich divizi consultingu a v roce 2009 významného SW developera SPSS.
je i jednou z nosných společností IT segmentu akciového trhu, a její ticker si zapamatujete opravdu snadno.
Na burzu v New Yorku šla už v roce 1916, a od té doby vyplácí dividendy. Nepodařilo se mi dohledat od pamětníků, za kolik se akcie obchodovaly v roce 1916. Nicméně zatímco cena v roce 1962 byla na 4 dolarech, aktuálně je to kolem 160 (průměrný roční nárůst ceny akcie těsně pod 11 %...), což mimochodem znamená, že v květnu tohoto roku se svou celkovou tržní kapitalizací vyrovnala poprvé od roku 1996 svému dlouholetému rivalovi, společnosti .
je také jako jedna z největších amerických společností součástí Dow Jones Industrial indexu (DJIA).
Víte ale, co ji odlišuje od těch ostatních 29 firem, které tvoří komponenty DJIA ? To, že výše Dow Jones indexů je kalkulována právě na serverech IBM…
(s využitím materiálů společnosti IBM)