Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

31.03.2024 8:45
Autor: Redakce, Patria.cz

Brian Deese z MIT se domnívá, že postupná saturace trhu s elektromobily nutně znamená ochlazování jeho tempa růstu. Současný vývoj v USA se tak podle něj dal čekat, viz první část rozhovoru zde. Ve druhé části rozhovoru pak uvedl, že hlavním úkolem vlády je podle něj podpora budování infrastruktury. Tedy nabíjecích stanic.

Expert uvedl, že pokud se srovná nákladová efektivita vládních investic zaměřených na snižování emisí, nejlépe z toho pravděpodobně vychází právě investice do infrastruktury. Cílem je přitom v této fázi dosáhnout toho, aby řidiči neměli obavy z dojezdu a cítili, že vlastnit elektromobil „je tak jednoduché, jako mít vůz se spalovacím motorem.“ Americká vláda přitom podle experta jde přesně tímto směrem, programy schválené v roce 2022 se začínají rozjíždět.

Na Bloombergu upozornili na nástup čínských automobilek a elektromobilů. Deese souhlasí s tím, že jde o vozy s nižšími cenami. Zároveň však podle něj nejsou čínské automobilky „v dobré pozici z hlediska amerického spotřebitele“. Čína pak podle experta musí také řešit výrazné nerovnováhy ve své ekonomice. To mimo jiné znamená, že se musí rozhodovat, zda stále mohutně a „často ilegálně“ podporovat některá průmyslová odvětví. Takové praktiky podle experta nepomáhají rovnováze ani čínské ekonomiky, ani řady dalších ekonomik.

Deese míní, že nadbytečné kapacity v Číně jsou tématem pro americkou i evropskou ekonomiku. A nejen to. Poukázal na skutečnost, že o clech na čínské dovozy nyní uvažuje třeba Brazílie. „I ona cítí tlak.“ „Čínský model, který se primárně zaměřuje na podporu výroby, není podle mého názoru dlouhodobě udržitelný,“ míní expert.

Spojené státy by měly „více investovat, aby si vystačily samy.“ Podle experta to mimo jiné platí o výrobě baterií pro elektromobily, kde nyní investice rostou velmi rychlým tempem. Podobné by to nakonec mělo být i s kapacitami u výroby elektromobilů. To se nakonec projeví na jejich cenách a dostupnosti. Deese k tomu dodal, že situaci již chápou i americké odbory v automobilovém průmyslu. „Pochopily, že tohle je budoucnost odvětví.“

Podle experta by tedy v USA měla vznikat celá výrobní vertikála začínající výrobou baterií a končící samotnými elektromobily. Z hlediska zaměstnanců a pracovních příležitostí jsou pak na tom nejlépe ti, kteří již nyní pracují v automobilkách či u jejich dodavatelů. Zároveň jde ale často o úplně nové technologie. K tomu expert dodal, že v případě baterií se nejedná pouze o baterie pro elektromobily, ale o široké téma skladování energií, které by mělo „zvýšit dynamiku energetického systému“.

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Jen 10 % hodnoty Tesly ve výrobě elektromobilů?
20.03.2024 12:30
Ross Gerber, ředitel investiční společnosti Gerber Kawasaki Wealth & I...
Šéf Renaultu vyzval Evropu k větší spolupráci v oblasti elektromobilů
20.03.2024 9:16
Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v ko...
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
28.03.2024 16:06
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobil...
Víkendář: Vývoj na trhu s elektromobily v podstatě odpovídá rozumným očekáváním
30.03.2024 7:47
Na Bloombergu poukazují na nenaplněná očekávání některých automobilek ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
29.05.2024
17:50Inflace a aukce dnes dolehly na dluhopisy i akcie  
17:24Trh může táhnout nahoru i velmi nízká averze investorů k riziku. Co to ale vlastně znamená?
16:08ILO: Globální míra nezaměstnanosti letos klesne na 4,9 procenta
15:02S&P 500 v prvních 100 dnech 2024 přidal přes 10 %, pro zbytek roku je to dobré znamení
14:44ConocoPhillips převezme v transakci za 22,5 miliardy USD rivala Marathon Oil
14:29Míra inflace v Německu v květnu zrychlila na 2,4 procenta
13:03Než otevře Wall Street: American Air, Robinhood Markets  
12:22Romer: Nadšení na AI riskuje opakování kryptobubliny
11:54MMF zvýšil výhled růstu čínské ekonomiky na letošní rok na pět procent
10:59Akcie se tematicky točí v kruhu. Dnes na trzích převládá červená  
10:41Ruská vláda chce zavést vyšší daně pro bohaté a vyšší daně z těžby
10:21Pilulka za rok 2023 zapsala ztrátu, konec zahraniční expanze pomáhá k obratu
9:35Pojišťovací skupina VIG zvýšila dvouciferně předepsané pojistné a potvrzuje celoroční cíl
9:28Mateřská firma Royal Mail přijala nabídku na převzetí od Křetínského
9:22Footshop a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
9:01Rozbřesk: Český automotive získává tržní podíl, ale má stejné problémy jako Evropa
8:56VIG zvýšil dvouciferně předepsané pojistné, trhy v úvodu zamíří níže  
6:25Čínský elektromobil za deset tisíc dolarů hází klacky pod nohy největším evropským automobilkám
28.05.2024
22:01Index Dow Jones v úterý odepsal přes 0,5 %  
17:58Snížit inflaci poklesem sazeb?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (03/24 Q1, Bef-mkt)
HP Inc (04/24 Q2, Aft-mkt)
Salesforce Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
UiPath Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y