V Německu a Nizozemí za posledních 70 let prudce klesá počet odpracovaných hodin, RBC Capital Markets hovoří u Tesly o obrovské hodnotě robotaxíků. predikuje stabilizaci inflace u 3 % a Aswath Damodaran tvrdí, že právě její vývoj bude pro akcie důležitější než kroky centrální banky.
Obrovská hodnota robotaxíků: Tom Narayan z RBC Capital Markets hovořil na CNBC o plánech Tesly, která by měla podle slov jejího šéfa v srpnu představit svůj model robotaxíka. Analytik uvedl, že robotaxíky či přesněji řečeno celá oblast autonomního řízení a jeho různé využití představují asi 60 % celkové jím odhadované hodnoty akcií Tesly. Tento odhad je přitom založen na predikcích tržeb a výsledků společnosti dosažených za několik desetiletí. To, zda představí robotaxík letos v srpnu nebo v jiný termín, tak z tohoto pohledu nehraje velkou roli.
Autonomní taxíky nebudou podle experta běžně nabízenou službou ještě po celou řadu let. I tak ale chápe Muskovy výroky a kroky, protože šéf Tesly se snaží „poukázat na hodnotu, kterou tyto aktivity mají.“ A ta je podle Narayana „obrovská“. Na CNBC k tomu poukázali na rozdílnou technologii, kterou využívá. Místo laserových systémů (Lidar), které používá například Waymo, se totiž spoléhá na kamery. Analytik k tomu řekl, že půjde zpočátku pravděpodobně dál cestou kamer, ale nakonec může dojít k tomu, že se přikloní k Lidaru. „Musk už měnil názor i dříve.“ Podle experta se kvůli autonomnímu řízení budou měnit rovněž města tak, aby v nich bylo možné nové systémy používat.
Narayan se domnívá, že autonomní řízení by celkově mělo výrazně snížit počet smrtelných nehod na silnici. Na CNBC se ale v této souvislosti diskutovalo o tom, kolik nehod je pro společnost i v takové situaci přijatelných v případě, že je zaviní „chyba počítače“. Analytik k tomu uvedl, že 94 % nehod je nyní způsobeno lidským faktorem a on proto čeká prudký pokles celkového počtu nehod. Za porovnatelnou se podle něj dá také považovat situace v letecké dopravě, kdy na jejím počátku docházelo k mnohem většímu množství nehod než dnes.
K tomu na CNBC dodali, že otázkou jsou i právní spory v případě nehod zaviněných autonomním řízením. Narayan přitom souhlasí s tím, že „začátek bude složitější, ale nakonec se tam dostaneme.“ Poukázal ale na Čínu, která podle něj v oblasti reálného používání autonomního řízení kráčí rychle vpřed.
Inflační stabilizace: v následujícím grafu ukazuje své predikce dalšího vývoje inflace. Ta by se podle nich měla stabilizovat u 3 %:

Zdroj: , X
Zisky nahoru, ale tvrdohlavá inflace: Aswath Damodaran z NYU poukázal na CNBC na rostoucí odhady zisků obchodovaných firem. Proti tomu ale stojí vývoj inflace, která se nyní zdá být „trochu tvrdohlavější“. Právě její vývoj bude přitom podle něj hlavním tahounem dění na akciových trzích. Na nich je také podle experta nyní více skeptiků. Nejlepším indikátorem inflačních očekávání je pak podle profesora situace na dluhopisovém trhu. A rostoucí výnosy, které se nyní pohybují kolem 4,5 %, ukazují, že „investoři čekají inflaci stále kolem 3 % bez ohledu na to, co říká Fed.“
Damodaran poukázal na silnou ekonomickou aktivitu a rostoucí ceny komodit. Kvůli nim podle něj nelze vyloučit vyšší inflaci. Centrální banka přitom může na základě dalšího vývoje sazby snižovat, zvyšovat, nebo ponechat tam, kde se nachází. Důležité ovšem je to, že výnosy dluhopisů, které jsou z hlediska akciového trhu důležitější než sazby Fedu, si půjdou vlastní cestou. Damodaran se totiž domnívá, že budou reagovat zejména na vývoj inflace a moc do nich nebude promlouvat, kde se právě nachází sazby centrální banky.
Zda budou výnosy dlouhodobých dluhopisů na 3 % či 5 %, tedy podle ekonoma nezávisí zdaleka tolik na Fedu, jako na vývoji inflace. Akciový trh by pak podle něj mohl ve druhé polovině roku mířit „ke zklamání“. Rizika jsou totiž nyní vychýlena spíše tímto směrem než směrem k pozitivním překvapením.
Méně odpracovaných hodin: Následující graf ukazuje, jak během desetiletí klesal průměrný počet odpracovaných hodin ročně. Nejvýraznější je tento trend v Německu a Nizozemí:

Zdroj: X