Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čínská nadvýroba znepokojuje svět, rychlé řešení ale není na obzoru

Čínská nadvýroba znepokojuje svět, rychlé řešení ale není na obzoru

09.05.2024 12:26
Autor: Redakce, Patria.cz

Stížnosti na čínskou tovární výrobu jsou stále hlasitější, ale nic nenasvědčuje tomu, že by Peking byl připraven na nápravu, která by mohla přitížit jeho zranitelné ekonomice. Tento týden byli lídři Evropské unie, kteří hrozí cly na elektromobily, posledními, kdo Číně vyčetli nadměrnou výrobní kapacitu. Šéfka bloku Ursula von der Leyenová před setkáním s hostujícím prezidentem Si Ťin-pchingem uvedla, že doufá v opatření v "krátkém časovém horizontu". Pravděpodobně bude ale zklamána.

Čína sice ve středu oznámila návrhy na zpomalení expanze v bateriovém průmyslu, opatření ale nejsou závazná. Státní plánovací agentura mezitím minulý týden zveřejnila čtyřdílné článek snažící se vyvrátit tvrzení, že země má příliš mnoho kapacit na výrobu produktů čisté energie. Uvedla, že čínský průmysl je konkurenceschopný díky inovacím, nikoliv dotacím.

To se stalo standardní linií Pekingu ohledně high-tech odvětví, jako jsou elektromobily a solární panely. Jsou klíčové pro Siův plán na oživení ekonomiky - a proto je Čína pravděpodobně nepřestane podporovat, jakkoli je k tomu vyzývána. Tyto produkty jsou ale strategicky důležité i pro ostatní země, a proto se v současné době množí obchodní bariéry.

čína 1

Čínští obchodní partneři – včetně spřátelených, jako je Brazílie – ale vznášejí námitky také vůči všem druhům výrobků na nižších úrovních hodnotového řetězce, od oceli a petrochemických výrobků až po bagry. V mnoha z těchto oblastí se přebytky objevily jako nechtěný vedlejší účinek realitního propadu, který tíží čínskou ekonomiku. Peking zatím nepřišel na to, jak tento propad zastavit, s výjimkou toho, že by se jako kompenzace obrátil k špičkovým technologiím. Oba typy nadprodukce tak budou pravděpodobně přetrvávat.

"Neexistuje jediné rychlé řešení problému nadbytečných kapacit v Číně," říká Frederic Neumann, hlavní ekonom HSBC Holdings Plc pro Asii. V oblasti čisté energie jsou podle něj hlavní příčinou "robustní investice" v Číně, zatímco v tradičnějších odvětvích je problémem slabá poptávka, "zejména v důsledku ochabující bytové výstavby".

Podle Neumanna bude nakonec zapotřebí "dvojí přístup" k vyrovnání nabídky a poptávky, který zahrnuje stabilizaci čínského trhu s bydlením a pomoc spotřebitelům, aby více utráceli. To je však velký úkol – jak připouštějí i někteří z nejsilnějších kritiků čínských nadkapacit.

Nedávné návštěvě americké ministryně financí Janet Yellenové dominovalo právě toto téma. Její tým opakovaně vytýkal Pekingu, že směřuje státní prostředky do klíčových průmyslových odvětví, podporuje finančně ztrátové společnosti a zaplavuje světové trhy vývozem, který ohrožuje živobytí tamních firem.

Podle názoru USA by se Čína měla více spoléhat na poptávku vlastních spotřebitelů a méně na zbytek světa. Yellenová uznala rozsah této výzvy. "Je to složitá otázka, která zahrnuje celou jejich makroekonomickou a průmyslovou strategii," řekla novinářům v Kantonu. "Nebude to vyřešeno za odpoledne nebo za měsíc." V tuto chvíli nejsou čínské domácnosti a místní samosprávy zdaleka připraveny nést větší břemeno hnací síly růstu, po krachu na trhu s bydlením si velká část z nich musí utahovat opasky.

Při slabé domácí poptávce klesla míra využití průmyslových kapacit v minulém čtvrtletí na nejnižší úroveň od pandemie na počátku roku 2020. Továrny se orientují na zahraniční trhy, vývoz prudce vzrostl a ceny se propadly.

Jedním z případů, kde je přebytek, je odvětví solárních panelů poté, co masivní expanze vedla k cenové válce a propadu ziskovosti.

čína 2

V automobilovém průmyslu je situace složitější. Využití kapacit v prvním čtvrtletí letošního roku prudce pokleslo, ale hlavní vývozci elektromobilů – jako BYD a Tesla podle odhadů společnosti JSC Automotive pracují na vyšší úrovni než celé odvětví. To ukazuje na rostoucí počet nevyužitých továren, které dříve vyráběly benzinové automobily a které zaskočil rychlý přechod Číny na elektromobily.

Jedním z řešení napětí v oblasti elektromobilů může být to, že čínské firmy začnou vyrábět v jiných zemích. Hospodářská roztržka Japonska s USA v 80. letech 20. století se zmírnila poté, co japonské automobilky investovaly do amerických závodů. Čínské firmy začínají s podporou Pekingu následovat tuto cestu v Evropě, Jižní Americe a Asii. Hlavní rozhodovací orgán komunistické strany minulý týden prohlásil, že bude "podporovat soukromé podniky při rozšiřování na zámořské trhy".

Siova evropská cesta zahrnovala zastávky v Maďarsku, kde BYD plánuje výstavbu továrny, a ve Francii, kde premiér Bruno Le Maire prohlásil, že jeho země by továrnu také uvítala. To je však dlouhodobější strategie. BYD uvádí, že zahájení výroby v Maďarsku potrvá tři roky. A nemusí to fungovat v USA, kde roste nepřátelství vůči jakýmkoli čínským investicím.

Ve starších průmyslových odvětvích existuje precedens z doby před téměř deseti lety, kdy se Čína snažila vypořádat s obrovskou nadbytečnou kapacitou v oblasti oceli a hliníku. Přinutila toto odvětví k racionalizaci a uzavřela méně efektivní výrobce.

Yellenová a její kolegové z ministerstva financí tvrdí, že Peking by měl k průmyslovým odvětvím přistupovat podobně také nyní. "Podíl ztrátových firem v Číně je na nejvyšších úrovních za poslední desetiletí," řekl minulý měsíc Jay Shambaugh, náměstek ministra pro mezinárodní záležitosti. "Máte tu firmy, které ve skutečnosti nereagují na to, co trh unese."

Uzavírání firem a rušení pracovních míst ve slabé ekonomice je však vysoce rizikový krok. Navíc čínská politika z roku 2010 nevedla k výraznému poklesu výroby. A v poslední době se tento problém znovu objevil, když vývoz oceli prudce vzrostl na osmileté maximum a vyvolal stížnosti po celém světě.

čína 3

Podle Camilla Boullenoise, analytika společnosti Rhodium Group, je základním problémem to, že státem řízená expanze čínské výroby není doprovázena růstem domácí spotřeby.

"Existuje jen několik způsobů, jak se s tím mohou společnosti vypořádat: mohou nedostatečně využívat své výrobní kapacity, držet zboží v zásobách, více vyvážet nebo méně dovážet," říká. "V současné době jsme v Číně svědky všech těchto dopadů."

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Rozbřesk: Švédsko poslalo sazby včera dolů, Velká Británie a Polsko je dnes podrží. Koruna zatvrzele u 25,00 k euru
09.05.2024 9:11
Švédská centrální banka se včera po své švýcarské kolegyni stala teprv...
Banka BBVA nabídla více než 12 miliard eur akcionářům konkurenční Sabadell
09.05.2024 9:26
Španělská banka Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) předložila akci...
Maloobchodní tržby v Česku v březnu zrychlily meziroční růst na 6,1 procenta
09.05.2024 9:32
Maloobchodní tržby v Česku v březnu zrychlily meziroční růst na 6,1 pr...
Nová prognóza ČBA: Česká ekonomika letos poroste o 1,4 %, příští rok zrychlí na 2,7 %. Zlepšil se vývoj v zahraničí
09.05.2024 10:10
Nová prognóza České bankovní asociace (ČBA) zlepšila pro letošní rok o...

Váš názor
  • nabídka poptávka
    09.05.2024 16:37

    Už o tom někdo slyšel ? Nejspíš to zboží někdo chce a tak se vyrábí a prodává zájemci. nebo si snad někdo myslí, že si to Číňan stohuje ve skladech a čeká jestli si to někdo náhodou vezme ? Navíc se spousta věcí už dá koupit jen v Číně, protože například EU si vymyslela taková ekologická opatření, že už tam vyrábět nejdou. A další země nemají kapacitu na to aby vyrobily takové množství a v ceně, kterou konzumem rozmazlenej klient chce.
    Vilém
  • me teda neznepokojuje
    09.05.2024 13:48

    A nejak to nekoresponduje s daty,. tady se pise "vývoz prudce vzrost".. a dnesni data: "Vývoz z Číny se v dubnu meziročně zvýšil o 1,5 procenta, což je v souladu s očekáváním analytiků dotazovaných agenturou Reuters. V březnu vývoz klesl o 7,5 procenta a zaznamenal první pokles od listopadu. Dovoz pak vzrostl o 8,4 procenta, v březnu se snížil o 1,9 procenta. Analytici čekali zvýšení dovozu jen o 4,8 procenta (ČTK)" // ja si teda prudky rust exportu predstavuju trochu jinak.
    Ai-kun
Aktuální komentáře
20.05.2024
15:45Investiční strategie: Nejjednodušší akciová strategie na světě
15:24Google investuje ve Finsku miliardu eur, aby podpořil umělou inteligenci
14:41Konglomeráty jsou věcí minulosti, lepší jsou jasně zaměřené firmy
13:28Poslední místa - setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v v Praze již DNES
12:40Týdenní výhled: Hlavním bodem kalendáře je Nvidia, výhled pro sazby posiluje odolnost trhu  
11:30Makro ustoupí poslednímu z velkých techů. Týden začíná mírně pozitivně  
11:04SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Pozvánka na Valnou hromadu emitenta
10:04Cena zlata je na rekordu, dostala se těsně pod 2450 dolarů za troyskou unci
9:26Aerolinky Ryanair mají rekordní zisk, celoročně jej zvýšily o 34 procent
9:23Rozbřesk: Potraviny výrazně zdražily a koruna hledá stabilitu
8:54Většina Čechů pro sektorovou daň? Dle ministra Stanjury o tématu koalice vede debatu, on ji nenavrhne
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, většina Čechů by byla pro sektorovou daň  
8:30Footshop a.s.: Vnitřní informace - Předběžné finanční výsledky za 1Q 2024
7:38MakroMixér s politickým geografem Michaelem Romancovem: Jaký vývoj války Ruska proti Ukrajině lze očekávat a proč?
19.05.2024
14:58Fidelity International: Dešifrování vztahu mezi finančními tituly a sazbami
9:32Víkendář: Altman o síle americké ekonomiky a snaze o obnovu výrobního sektoru
18.05.2024
16:01Přehledně: Odkdy se na firmy vztahuje ESG reporting?
15:30J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
9:45Víkendář: Apple nemusí v oblasti umělé inteligence dělat všechno sám
17.05.2024
22:00S&P 500 si připsal již čtvrtý týdenní zisk v řadě  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Palo Alto Networks Inc (04/24 Q3, Aft-mkt)
Ryanair Holdings PLC (03/24 Q4, Bef-mkt)
9:00CZ - PPI, y/y