Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cla EU na čínská elektroauta až 38 % za dveřmi? Komise odhodlána, automobilky varují a Čína protestuje

Cla EU na čínská elektroauta až 38 % za dveřmi? Komise odhodlána, automobilky varují a Čína protestuje

12.06.2024 16:26, aktualizováno: 12.6. 16:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila dnes Evropská komise (EK). Na ty čínské automobilky, které jsou s unijní exekutivou ochotny spolupracovat na vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou, by se vztahovala 21procentní sazba. Cla by platila od 4. července, pokud v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti nenastane žádný průlom. Čína chystané opatření kritizuje a varují také evropské automobilky.

Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Předběžně také stanovila individuální cla, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta. Částka se bude lišit podle výše veřejných dotací, které firmy obdrží.

Aktuálně EU vybírá za dovoz elektromobilů z Číny desetiprocentní clo. Agentura Reuters s odkazem na úředníka z EU napsala, že zvláštní clo může unie zavést po skončení dotačního vyšetřování i pro americkou automobilku Tesla.

Počet registrací elektromobilů vyrobených v Číně se za leden až duben v Evropě navzdory hrozbě vyšších cel zvýšil meziročně o 23 procent. Celkem bylo v západní Evropě, včetně Británie, za první čtyři měsíce roku zaregistrováno 119.300 elektromobilů vyrobených v Číně. To znamená, že zhruba jeden z pěti dovezených elektromobilů byl z Číny, napsal začátkem tohoto měsíce s odvoláním na údaje společnosti Schmidt Automotive Research deník Financial Times (FT).

Evropská komise vyšetřování uzavře až na konci října, kdy definitivně rozhodne o případném uvalení dodatečných cel. Do devíti měsíců od zahájení vyšetřování, tedy do 4. července, má ale EK možnost uložit prozatímní antisubvenční cla.

Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Číny. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců.

"Reakce a následky by mohly spustit obchodní válku, která by byla pro region zničující. Je totiž silně závislý na dodavatelských řetězcích ovládaných Čínou," řekl agentuře Reuters analytik automobilového průmyslu Will Roberts ze společnosti Rho Motion. S kritikou vystoupil i německý automobilový svaz VDA. Opatření podle něj zvyšuje riziko globálního obchodního konfliktu.

Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová namítá, že ceny čínských elektromobilů jsou v důsledku státních subvencí zhruba o 20 procent nižší než u modelů vyrobených v EU. Hrozí proto podle ní, že čínské elektromobily zaplaví trh.

Čínské ministerstvo zahraničí v reakci uvedlo, že je rozhodnutím o uvalení cel hluboce zklamáno a protestuje proti němu. Vyšetřování už dříve kritizovalo a označilo je za protekcionismus. EU hledá záminku k uvalení cel na dovážené automobily z Číny, což je v rozporu s mezinárodními obchodními pravidly, uvedl dnes v Pekingu mluvčí ministerstva Lin Ťien. V konečném důsledku by opatření podle ní uškodilo vlastním zájmům Evropy. Mluvčí už v úterý oznámil, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy.

Čínský výrobce Nio, na nějž by se mělo vztahovat 21procentní clo, uvedl, že s opatřením nesouhlasí, protože brzdí celosvětový obchod s elektromobily. Dodal ale, že bude i nadále "zkoumat nové příležitosti v Evropě navzdory protekcionismu“.

Americký prezident Joe Biden v květnu oznámil, že Spojené státy výrazně zvýší cla na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se clo od srpna zvýší na čtyřnásobek - ze současných 25 na 100 procent. Biden tak zachovává cla, která zavedl jeho republikánský předchůdce Donald Trump, a zároveň zvyšuje cla jiná.

Kupka: EU se musí bránit nesrovnatelným podmínkám čínských automobilek

Evropská unie se musí bránit nesrovnatelným podmínkám, které díky státní podpoře mají čínští výrobci elektrických automobilů. Cla ale nesmí vést k tomu, že se bude v EU držet uměle příliš vysoká cena elektromobilů, řekl dnes ČTK ministr dopravy Martin Kupka (ODS). "Evropský trh se nesmí úplně uzavřít před čínskou konkurencí, musí ale bránit nesrovnatelným podmínkám," řekl Kupka. Připomněl, že Peking poskytl svým automobilkám subvence v řádu miliard dolarů, což je výhoda, kterou evropské automobilky těžko dohání a jsou kvůli tomu ve střetu s čínskou konkurencí v nevýhodě. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Edvard Kožušník (ODS) doplnil, že čínské elektromobily jsou velkou konkurencí pro celý evropský průmysl, reakci EK proto považuje za logickou.

"Je třeba volit takovou míru výše cla a konkurenčních podmínek, abychom nedosáhli toho, že budeme uměle držet cenu elektromobilů na úrovni, že budou pro občany nedostupné," uvedl zároveň Kupka. Ministerstvo dopravy se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP) podle něj budou dělat vše pro to, aby na trhu panovaly co nejspravedlivější podmínky a zároveň byl prostor ke zlevňování elektromobilů. "Cla musí být přiměřená, nesmí zastavit technologickou konfrontaci mezi Čínou a Evropou," řekl.

Cena elektrických vozidel je podle Kupky jednou z hlavních bariér pro jejich větší rozšíření. Pokud se ji podaří snížit a zároveň se podaří odstranit technické překážky, jako je nedostatek dobíjecích stanic nebo krátký dojezd, vzroste podle něj podíl elektromobility na zajištění dopravy.

Počet registrací elektromobilů vyrobených v Číně se od ledna do konce dubna v Evropě navzdory hrozbě vyšších cel zvýšil meziročně o 23 procent. V západní Evropě, včetně Británie, bylo za první čtyři měsíce zaregistrováno 119.300 elektromobilů vyrobených v Číně. To znamená, že zhruba jeden z pěti dovezených elektromobilů byl z Číny, napsal začátkem tohoto měsíce s odvoláním na údaje společnosti Schmidt Automotive Research deník Financial Times (FT).

 

Čtěte více:

BYD může přijít o titul největšího prodejce elektromobilů, klesl jí prodej
02.04.2024 11:49
Společnost BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, oznámila, že je...
Proč Toyota nesází jen na elektromobily?
04.04.2024 6:21
Na Yahoo Finance poukazují na to, že zatímco třeba korejské automobilk...
Spojené státy zvýší cla u řady zboží z Číny, u elektromobilů na 100 procent
14.05.2024 11:35
Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 proc...
CNBC: Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh
25.05.2024 16:38
Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a...
Čínský elektromobil za deset tisíc dolarů hází klacky pod nohy největším evropským automobilkám
29.05.2024 6:25
Levné elektromobily z Číny míří do Evropy a podkopávají jedno z největ...
Evropská komise asi tento týden oznámí zvýšení cel na dovoz elektromobilů z Číny
10.06.2024 15:58
Evropská komise (EK) zřejmě tento týdne oznámí zvýšení cel na dovoz čí...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
11.03.2025
14:37Akciové „nejlepší z nejlepšího“ a další parciální rovnováhy
14:24Mezinárodní měnový fond: Pomalejší růst obchodu a zavádění cel ohrožují vývoj středoevropských zemí
13:20Volkswagen: I přes složitou globální situaci má Volkswagen pro rok 2025 optimistické vyhlídky  
11:14Jan Bureš: Únorová inflace klesá na 2,7 %, co čekat dál?
11:11Blíží se velký propad na akciích svému dnu?  
9:19Volkswagenu loni klesl čistý zisk téměř o 31 procent, Škoda Auto naopak zvýšila provozní zisk o 30 procent
9:08Rozbřesk: Jak nakřáplý je český trh práce?
9:04Další krok kryptoměn do mainstreamu, míří do amerických strategických rezerv
8:47KHNP v závěrečné fázi jednání, Volkswagen hlásí pokles zisku a futures jsou v zeleném  
6:03Jak překonat akciové turbulence a ochránit se před stagflací? Stratégové radí dluhopisy a dividendové akcie
10.03.2025
17:04Prostor pro snižování sazeb a stará a nová ekonomická rovnováha
16:45Nasdaq v čele propadu. Cla a nejistota vrací na trh debaty o recesi  
16:41Podíl německých výrobců na globální produkci aut byl loni nejnižší za pět let
15:59KKCG Financing a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
15:25Jak Trump vysvětluje poklesy na trzích? Říká, že americká ekonomika čelí „přechodu“
15:06Sentix: Důvěra investorů v eurozónu v březnu stoupla, naopak v USA klesla
14:06Medvěd z Wall Street varuje, že index S&P 500 v prvním pololetí klesne o 5 %
13:57Průmyslová výroba v Německu se v lednu vrátila k růstu, export ale klesl
12:48Týdenní výhled: Vše se dál točí kolem politiky. Inflace může podpořit dluhopisy, u akcií je to otázka. A tento týden reportují evropské automobilky  
11:53Pondělní otevření posílá trhy níže  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y
15:00USA - Nově otevřená prac. místa