Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Letecká doprava jako motor ekonomiky

Letecká doprava jako motor ekonomiky

27.06.2011 9:11
Autor: Petr Kováč

Minulý týden probíhal v Londýně CEO summit zastřešený slovutným deníkem The Times. Tímto setkáním významných politiků a businessmanů (z celé řady jmen si dovolím např. jmenovat premiéra Davida Camerona, Ruperta Murdocha z News Corporation, Anu Botín CEO Santander UK nebo Boba Diamonda – CEO Barclays) se neslo jedno důležité heslo. Přejít z defensivního přístupu znovu do ofenzivy v rozvoji Velké Británie. Na rozdíl od nálady, která panovala na obdobné akci před rokem, kdy bylo hlavním tématem snižování deficitu, nyní se účastníci hlásili k tomu, že je nutné se aktivně zasloužit o další rozvoj promyšlenou politikou podporující další rozvoj. Jedním konkrétním příkladem byla diskuze o letecké dopravě, resp. o možnosti rozšíření kapacity leteckého uzlu Londýn. Myšlenka to není nijak nová, nicméně plán na postavení další kapacity, ať už prostřednictvím rozšíření Heathrow nebo postavením nového letiště, nevstoupil do realizační fáze. Nyní se tohoto tématu razantně chopil starosta Londýna Boris Johnson a učinil to hlavním tématem svého projevu.

Zdůraznil, že na příkladu Heathrow je transparentně vidět, jak jsou v oblasti infrastruktury dlouhodobá rozhodnutí naprosto klíčová. Před 20 lety Heathrow obsluhovalo více destinací, než je tomu nyní, a odklad rozhodnutí o rozšíření kapacity (který se v té době nabízel) byl tím hlavním důvodem poklesu významnosti tohoto mezinárodního leteckého uzlu. Tato skutečnost má ale přímý dopad na rozvoj domácí ekonomiky. Letecká doprava má jednoznačný vliv na růst či pokles národních ekonomik.

Z tohoto pohledu je tedy zjevné, že úlohou seriózních politiků má být právě sledování takovýchto dlouhodobých trendů či projektů, které sice nemohou být zrealizovány během jednoho volebního období, nicméně mohou skutečně ovlivnit budoucnost národních ekonomik mnohem více než mnohá krátkodobá řešení.

V Británii se v tomto ohledu (nejen v souvislosti s diskuzí o novém letišti, ale i v úvahách o rozvoji další infrastruktury) obracejí ke slavné Viktoriánské době, ve které Británie získala na významnosti právě promyšlenou investiční politikou namířenou do výstavy rozhodujících infrastrukturních staveb.

Není možné odhlédnout od paralely v ČR. Konkrétně rozšíření Letiště Praha o další paralelní dráhu je přesně tím projektem, který by měl být rozumnými politiky podporován a to nejen kvůli tomu, že se doposud jedná o státem vlastněný podnik. Aspekt jednoznačného významu letecké dopravy pro růst domácí ekonomiky platí pro vnitrozemský stát ještě mnohem víc než pro přímořskou krajinu.

Samozřejmě není možné pominout otázku ekologických dopadů, nicméně objektivní pozorovatel musí konstatovat, že letecká doprava za posledních 15 let udělala dramatický technologický posun směrem k nižší hlučnosti a především i efektivnímu provozu včetně nižších emisí. A bohužel do Šanghaje se rychlovlakem dojet nedá – abych si vypůjčil citát od Borise Johnsona.

Na konec si dovolím ještě jednu poznámku týkající se Británie. Politici v diskuzi o nových infrastrukturních projektech nemluví o dalším tištění peněz a zadlužení, ale velice střízlivě uvažují o komerčních aspektech všech takovýchto projektů. To si myslím je nedílnou součástí takovýchto úvah, pokud se mají stát reálnými projekty a ne pomníky bezbřehého zadlužování.


Váš názor
  • Shake Yerbeauty
    25.08.2011 23:39

    Akcie leteckých firem jsou neštěstí. Je to celkem logické. Každej si dnes může koupit letadlo, najmout posádku a létat kam chce kde chce. A pokud na to ještě hippie shake doplácí, pak je to fertigo. A to přiznávám, že Emirates jsou super airlines, docela mě těší, že každý můj let je dotován jejich blbostí. Ale Dubai je pouze mezipřistání. Tu frašku stačí vidět jednou.
    Dan
Aktuální komentáře
03.05.2024
13:49Perly týdne: Zákon na snížení inflace zvyšuje inflaci, Tesla dostala čínský impuls
13:42Než otevře Wall Street: Coinbase, BigBear.ai, Fortinet  
12:00Hartnett: Slabší data o americké zaměstnanosti zvyšují riziko výprodejů na akciích
11:55Nezaměstnanost v EU v březnu klesla, nejnižší byla v Česku a Polsku
10:59Akcie míří k důležitým datům v lepší kondici díky výsledkům Applu  
10:31Jakub Blaha: Apple oznámil největší zpětný odkup akcií ve své historii  
9:28GEVORKYAN potvrdil předběžné výsledky hospodaření. Na letošní rok plánuje další navýšení tržeb i zisku
9:08Rozbřesk: Sazby klesají na 5,25 %, jejich očekávaná trajektorie se však posouvá výše
8:51Slabší výsledky Komerční banky, Apple překvapil rekordními odkupy a futures jsou zelené  
8:41Zisk i tržby Applu ve čtvrtletí klesly, překonaly však očekávání
8:26Tržby skupiny Bezvavlasy přesáhly miliardu, firma mění CEO a plánuje úpis nových akcií
7:49Pokles čistého zisku Komerční banky o 21,3 pct meziročně ovlivnily opravné položky. Mírně klesly také provozní výnosy
02.05.2024
18:48Návrat hodnotových akcií a důležitost definic
17:32Wall Street se před Applem a daty zvedá, koruně pomáhá ČNB  
17:14Technická analýza S&P 500: Čekání na signály, které naznačí konec konsolidační fáze  
16:50Jan Bureš: ČNB snižuje sazby na 5,25 %, ale jejich trajektorii reviduje prudce vzhůru
16:13Výsledky AMD (-2 %): Sice rychlý progres, ale přemrštěná očekávání  
14:40ČNB podle očekávání snížila sazby o 50 bazických bodů na 5,25 %
14:19Než otevře Wall Street: Carvana, DoorDash  
12:53Aktuální výsledková sezóna značí, že konec hospodářské recese v Evropě je na dohled

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst
16:00USA - Index ISM ve službách