Jsou české hory příliš drahé?
Ceny v pohostinství a hoteliérství v Česku rostly výrazně rychleji než v západní Evropě. Co kvalita?
Rozčarování českých turistů ze zimních radovánek na horách vystihl jeden z často sdílených příspěvků na síti X začínající slovy “České hory. Ceny Aspen, kvalita Bruntál”. Řada hoteliérů a restauratérů se brání s tím, že nárůst cen za stravování a ubytování byl u nich podobný jako v celé Evropě (viz například rozhovor v týdeníku Ekonom https://1url.cz/k15N3). Čísla z Eurostatu za celé Česko (nejen hory) to však nepotvrzují a ukazují, že zejména ceny v restauracích a kavárnách vzrostly u nás o poznání výrazněji než ve zbytku Evropy.
V průměru šly ceny v restauracích vzhůru oproti roku 2019 o více než 70 %, zatímco v EU pouze o necelých 30 %. V některých populárních “dovolenkových” destinacích jako v Itálii pak pouze o 20 %. Čím to je a je to udržitelné?
Jedním z důvodů může být nižší startovací hladina u cen služeb v méně bohatších “konvergujících ekonomikách” jako je Česko. V těch učebnicově platí, že ceny služeb rostou v procesu ekonomického dohánění z nižších úrovní rychleji než v bohatých společnostech. A tento proces může být ještě urychlen vysoko-inflačními epizodami, kdy nominální mzdy mají tendenci dohánět prvotní cenové šoky a udržují setrvačně zvýšenou inflaci v “na práci” náročných službách – včetně restaurací, hospod a kaváren.
Druhou stranou této mince by ovšem měl být i růst kvality a jejího dorovnání s vyspělejší částí Evropy. Pokud se tak neděje, mohou časem bohatší čeští klienti české hory (ale i jiné turistické destinace) opouštět a vyrážet za lepší a již jen o něco málo dražší destinací do zahraničí. Současně bude platit, že část nižší příjmové skupiny a část střední třídy na dražší služby nemusí mít vždy prostředky a bude své nákupy omezovat. To by nebylo nic mimořádného – stačí se podívat do nejbohatších evropských zemí v čele s Norskem, kde jsou návštěvy restaurací (zatížených drahou prací) v zásadě luxusem.
Současně ovšem platí, že v průměru je u nás cenová úroveň v pohostinství stále o něco nižší než u nejbližších “turistických” sousedů v čele s Rakouskem. Proto by teoreticky “kvalitní” česká zařízení mohla cílit na nové zahraniční klienty, pro které sousední Rakousko po menším zdražování ovšem z vyšších základů překročilo snesitelnou mez. To ostatně potvrzuje i výše zmíněný rozhovor z týdeníku Ekonom. Předpokladem úspěchu však není jen kvalita restauračních a ubytovacích služeb, ale i širší infrastruktury (například sjezdovky, vleky, doprava), tak aby propast mezi rakouskou a českou zkušeností nebyla příliš hluboká…
Region: AN
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Drahé kovy - ceny zlata, stříbra, platiny a palladia
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.