Věci veřejné chtějí třicetiprocentní daň z příjmu bohatých, informuje iDnes
PRAHA (MEDIAFAX) - Věcem veřejným se nelíbí návrh na zvýšení daně z přidané hodnoty na 19 procent. Změnu by však strana podpořila například, kdyby se koalice dohodla na vyšší dani z příjmu lidí, kteří vydělávají více než 90 tisíc korun měsíčně, řekl ve středu šéf poslanců VV Vít Bárta v rozhovoru pro server iDnes.
"Tak, jak je to na stole, je to pro nás stále varianta nepřijatelná. Ale chceme udělat všechno pro to, abychom našli kompromis," uvedl Bárta. Podle něj se zvýšení DPH dotkne zejména středně a nízko-příjmových skupin obyvatelstva, do státní kasy by proto měly větší měrou přispět také firmy a lidé s vysokými příjmy. Pokladna by si v případě zavedení progresivního zdanění příjmů těchto skupin mohla podle propočtů VV přijít ročně až na pět miliard korun.
"My se domníváme, že zejména v situaci, ve které se nacházíme, je příležitost, aby došlo k vyšší míře zdanění. Progresivní zdanění by znamenalo zavedení druhého daňového pásma od příjmu nad 90 tisíc korun měsíčně. To je něco, co bychom považovali za spravedlivé a správné," řekl Bárta s tím, že ve vysoko-příjmovém pásmu by si představoval třicetiprocentní sazbu daně.
Vyšší sazbu daně pro firmy však už dříve jasně odmítli ekonomičtí ministři, pro které je podobná úprava systému nepřijatelná. Bárta se podle svých slov požadavku ještě zcela nevzdal, je však ochoten hledat s koaličními partnery kompromisní řešení.
Současný šéf poslaneckého klubu VV a bývalý ministr dopravy v rozhovoru pro server komentoval také stránku návrhu rozpočtu týkající se právě rezortu dopravy. "Debata je o tom, že pokud doprava nedostane o 14 miliard korun více, než jak navrhuje ministr Kalousek, nevyčerpáme fondy z Evropské unie a Česká republika přijde o další desítky miliard korun," vysvětlil Bárta s tím, že strůjci problému jsou zejména předešlí ministři dopravy Aleš Řebíček a Milan Šimonovský. S jejich chybami se teď prý musí potýkat nový ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Na otázku, zda bude nejmenší koaliční strana vetovat rozpočet v případě, že se nenajdou nutné prostředky pro rezort dopravy, který strana ovládá, odpověděl Bárta spíše vyhýbavě. "Bylo by zjednodušení říkat, že když doprava nedostane cosi, tak zablokujeme rozpočet. Chceme spravedlivé daně, a aby vláda dokázala přesvědčit občany, že se už na výdajové stránce nedá více škrtat. Ani před vlastním prahem nemáme zameteno," dodal.
Martina Týblová, tyblova@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu