Aktualizováno Ceny nových automobilů klesly v České republice v loňském roce o devět procent. To je téměř nejvíc z celé Evropské unie. Výrazněji se ceny snížily jen na Slovensku, v Bulharku a ve Slovinsku. Novináře o tom dnes informovala Evropská komise. Jedinými státy evropské sedmadvacítky, kde ceny aut loni rostly, jsou Itálie, Malta a Portugalsko.
V celé Evropské unii ceny průměrně klesly o 2,5 procenta. Cenové rozdíly mezi členskými státy se sice o něco zmenšily, ale obyvatelům některých zemí se stále vyplatí dojet si pro nové auto za hranice. Mezi nejprodávanějšími auty své třídy může rozdíl v ceně činit dokonce více než 40 procent, jako například u Fiatu Grande Punto, kde to je 44 procent. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou úplně běžný. Nejnižší je pak u velkých automobilů, i když u nejprodávanějšího Passat činí 38 procent.
Všeobecně nejlevnější auta v Evropské unii před zaplacením daní jsou k mání v Dánsku. Loni se tamní průměrná cena nového osobního vozu pohybovala téměř šest procent pod unijním průměrem. Dánové však z nízkých cen příliš těžit nemohou, protože po zaplacení všech povinných daní a poplatků je auta vycházejí v porovnání s ostatními zeměmi velmi draho. Druhou nejlevnější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie.
Nejdražšími zeměmi při srovnání cen před zaplacením daní byly loni Německo a Lucembursko s cenami vyššími o 7,7 procenta respektive sedm procent než unijní průměr. S poměrně velkým odstupem je následuje Rakousko a Francie, kde byly ceny proti průměru EU vyšší o 4,8 procenta respektive 4,3 procenta.
Vývoj cen nových automobilů v EU v roce 2010
Bulharsko |
-13,5 |
Belgie |
-3,0 |
Česká republika |
-9,0 |
Dánsko |
-3,6 |
Estonsko |
-5,2 |
Finsko |
-1,9 |
Francie |
-0,9 |
Irsko |
-5,7 |
Itálie |
+0,2 |
Kypr |
-4,5 |
Litva |
-7,2 |
Lotyšsko |
-6,1 |
Lucembursko |
-2,5 |
Maďarsko |
-6,5 |
Malta |
+0,2 |
Německo |
-1,9 |
Nizozemsko |
-3,7 |
Polsko |
-5,6 |
Portugalsko |
+2,6 |
Rakousko |
-3,4 |
Rumunsko |
-2,3 |
Řecko |
-3,8 |
Slovensko |
-17,4 |
Slovinsko |
-11,6 |
Španělsko |
-1,6 |
Švédsko |
-1,1 |
Velká Británie |
-3,7 |
EU |
-2,5 |
Prodej užitkových vozů v Evropské unii se v červnu zvýšil o 1,5 procenta na 165.767 vozů. Růst prodeje v Británii a Německu překonal pokles ve Španělsku a Francii. Za šest měsíců roku prodej vzrostl o 13,5 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V červnu růst prodeje prudce zpomalil. V květnu počet registrací nových komerčních vozů stoupl o více než čtvrtinu a v dubnu o 9,5 procenta. Zájem o užitkové vozy je považován za ukazatel ekonomického vývoje, protože je spojen se stavem v mezinárodním obchodě. V posledních měsících byla poptávka po nákladních automobilech podpořena oživením průmyslové výroby.
Prodej dodávek, tedy lehkých nákladních vozů do 3,5 tuny, se v červnu snížil o 1,3 procenta. Prodej těžkých nákladních vozů nad 16 tun stoupl o 36,9 procenta a zvýšil se na všech velkých trzích. Prodej nákladních vozů nad 3,5 tuny vzrostl o 21,3 procenta. Prodej autobusů klesl o 14,3 procenta.
V České republice se prodej lehkých užitkových aut v červnu snížil o 15 procent, naopak poptávka po nákladních autech stoupla o 17 procent.
Za pololetí se v EU prodalo přes milion vozů. Ve Španělsku se prodej snížil o 8,4 procenta. V Německu naopak vzrostl o 24,5 procenta a v Británii o 23,8 procenta.