Export (export.cz)
Export  |  08.04.2025 11:05:00

Přípravy tendrů na výstavbu metra v Tel Avivu se dostávají do závěrečné fáze

Izrael se v posledních letech zaměřuje na masivní investice do rozvoje své dopravní infrastruktury. Velký důraz je kladen na rozvoj metra v metropolitní oblasti Tel Avivu a na modernizaci železniční sítě. Největší infrastrukturní projekty v historii země mohou být šancí i pro české firmy.

Veřejnou dopravní síť je třeba zásadně zlepšit. Foto: Shutterstock

Izrael se potýká s výraznou mezerou v investicích do veřejné dopravy, která je odhadována na 250 miliard šekelů (68 miliard USD). Vzhledem k rostoucí populaci země a vysokým nárokům na mobilitu je potřeba zásadně zlepšit veřejnou dopravní síť. Izrael je zemí, jejíž obyvatelé ročně nacestují trojnásobek kilometrů ve srovnání s průměrem zemí Organizace pro hospodářskou spolupráce a rozvoj (OECD). Tato skutečnost ukazuje na urgentní potřebu rozšíření infrastruktury v zájmu podpory ekonomického růstu a zajištění lepšího propojení mezi městy a regiony.

PROJEKT TŘÍ LINEK METRA

Jedním z nejvýznamnějších projektů, který má zásadní vliv na mobilitu nejenom v Tel Avivu, ale v celé metropolitní oblasti Gush Dan (cca 4,5 milionu obyvatel), je výstavba nového metra. Tento projekt, který zahrnuje tři linky metra (M1, M2 a M3) o celkové délce více než 150 kilometrů propojí 24 městských oblastí. Součástí rozsáhlé podzemní infrastruktury bude 109 podzemních stanic. Celkově se očekává, že projekt, který je rozdělen do několika fází, přinese obrovské obchodní příležitosti pro firmy působící v oblasti stavebních prací, železničních systémů a infrastruktury.

První fáze výstavby proběhne mezi lety 2026 a 2030 a zahrne stavební práce, ražbu tunelů a výstavbu vnějších konstrukcí stanic. Pro účast v tendrech na ražbu tunelů a výstavbu stanic budou uchazeči muset prokázat zkušenosti s realizací velkých stavebních projektů v městském prostředí, zejména v oblasti ražby tunelů a výstavby složitých podzemních struktur. Tendry budou rozděleny do jednotlivých balíků, z nichž každý bude zahrnovat 5 až 9 kilometrů tunelů a 3 až 7 stanic. Očekává se, že hodnota jednotlivých balíků se bude pohybovat mezi 1 a 2 miliardami USD. Druhá fáze výstavby, která se zaměří na zajištění systémů, vozidel, signalizace a vnitřního vybavení stanic, bude zahájena mezi lety 2031 a 2035. Hodnota jednotlivých tendrů se bude pohybovat v řádu několika miliard USD.

INVESTICE DO ŽELEZNICE

Dalšími klíčovými projekty jsou rozsáhlé investice do národní železniční infrastruktury, včetně vysokorychlostní železnice mezi Tel Avivem a Haifou, která je oceněna na 5 miliard USD, a vysokorychlostní železnice mezi Tel Avivem a Beer Shevou s rozpočtem 3 miliard USD. Uvedené projekty, stejně jako výstavba dalších železničních tratí, nabídnou široké možnosti pro firmy zabývající se výstavbou železničních tratí, elektrifikací, signalizací a dodávkami vozidel.

Izrael se rovněž zaměřuje na modernizaci stávající železniční sítě. Významné projekty zahrnují rekonstrukce a rozšiřování železničních tratí, včetně instalací trakčního vedení a modernizace signalizačních systémů, které jsou nezbytné pro zvýšení kapacity a efektivity železniční dopravy.

ŠANCE PRO MEZINÁRODNÍ FIRMY

Tendry na tyto projekty budou vypisovány v následujících letech a nabídnou příležitosti i pro mezinárodní firmy. Očekává se, že mezi lety 2025 a 2027 budou vyhlášeny tendry na elektrifikaci železniční sítě, zavedení nových signalizačních systémů a nákup nových železničních vozidel. Tyto investice budou mít zásadní význam pro zajištění růstu izraelského dopravního sektoru a pro podporu udržitelného rozvoje země.

Pro české firmy se zde otevírá široké spektrum možností. Vzhledem k silné tradici českých firem v oblasti inženýringu, výstavby podzemních struktur a železniční techniky mají české společnosti jedinečnou příležitost zapojit se do těchto velkých infrastrukturních projektů. Mezinárodní uchazeči, kteří prokážou zkušenosti s velkými infrastrukturními projekty a mají odborné znalosti v oblasti ražby tunelů, výstavby železničních systémů a elektrifikace, mohou očekávat významné zakázky.

JAK MOHOU ČEŠI PŘISPĚT

Česko může významně přispět k těmto projektům prostřednictvím spolupráce s místními izraelskými firmami a účasti na výběrových řízeních. V rámci projektu metra v Tel Avivu bude vyhlašování tendrů rozděleno do dvou fází. První fáze, označovaná jako fáze A, proběhne v letech 20262028 a zaměří se na stavební práce, ražbu tunelů a výstavbu vnějších částí stanic. Druhá fáze, fáze B, bude pokračovat v letech 20292031 a bude se soustředit na systémy, vozidla, signalizaci a výstavbu vnitřních částí stanic. České firmy, které by se chtěli projektu metra zúčastnit, by měly začít hledat místní partnery v Izraeli, se kterými mohou uzavřít strategická partnerství, a být připraveny podat nabídky, jakmile budou tendry oficiálně vyhlášeny. Očekává se, že tendry začnou být zveřejňovány počátkem roku 2026, je proto důležité, aby firmy začaly s přípravou co nejdříve.

Velvyslanectví ČR v Tel Avivu je připraveno české firmy v procesu navazování strategických partnerství s izraelskými firmami podporovat a pomáhat jim. Pro české firmy, které hledají příležitosti na izraelském trhu, se tak naskýtá jedinečná šance, jak se zapojit do rozvoje moderní dopravní infrastruktury a stát se součástí transformačního procesu, který bude mít zásadní vliv na budoucnost izraelské mobility.

Milan Slanec, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář




Otázka pro bezdětné muže na rodinu
Chlapi, proč nemáte nebo jste neměli děti?
Nechci mít děti
6%
Nemůžu mít děti, jsem neplodný
4%
Radši dělám svou práci
0%
Nemám vhodnou partnerku
43%
Jsem ještě moc mladý
3%
Mám málo prostředků na dítě
8%
Mám radši koníčky, volný čas
2%
Děti jsou moc drahé
2%
Riziko rozvodu - stejně bych byl bez dětí
2%
Necítím se na to být otcem
4%
Do tohoto světa a nejistoty nechci děti
22%
Mám špatné zkušenosti z rodiny
2%
Jiný důvod (napište prosím do diskuze)
1%
Zatím hlasů:200



Okénko finanční rady



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688