Olívia Lacenová (Wonderinterest Trading Ltd. )
Okénko investora  |  08.04.2025 13:50:32

Spark Alliance: Reakce EU na nabíjecí stanici Tesla Supercharger

V souvislosti s evropskou iniciativou pro urychlené přijetí elektromobilů a zákazu výroby spalovacích motorů do roku 2035 se kritika z velké části zaměřila na nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu. Právě na tuto slabinu má nový projekt s názvem Spark Alliance působit. Čtyři z největších evropských nabíjecích společností spojily své síly v tomto směru, aby vytvořily rozsáhlou síť stanic, které by mohly konkurovat známým Superchargerům Tesla, pokud jde o dojezd. Pomůže Spark evropským automobilkám s rychlejším přechodem na elektromobilitu a ukončením éry, ve které americký gigant vládl?

Jedna nabíjecí síť pro všechny

Projekt Spark Alliance byl představen 2. dubna 2025 a spojuje čtyři silná jména v evropské nabíjecí infrastruktuře – italskou Atlantu, francouzskou Electru, nizozemskou Fastned a německou Ionity. Společně chtějí vytvořit jednotnou síť nabíjecích stanic, která výrazně urychlí přechod na elektromobily napříč kontinentem. Jedná se o zásadní a průlomový krok v elektrifikaci evropské dopravy. Cílem této dohody je nejen rozsah, ale také jednotnost plateb a kompatibility, a to navzdory skutečnosti, že se jedná o různé společnosti. Od června 2025 budou moci zákazníci k platbám využívat mobilní aplikaci kteréhokoliv člena projektu. Jak uvedla agentura Reuters, tento přístup má vyřešit současný problém nesourodých platebních systémů mezi nabíječkami od různých poskytovatelů a zlepšit uživatelskou zkušenost.

Srovnání s Tesla Supercharger

Spark Alliance plánuje spustit až 11 000 ultrarychlých nabíječek na 1 700 místech ve 25 evropských zemích, což by podle zástupců aliance mělo v počtech překonat i Tesla Superchargery. Nabíjecí výkon má být také vyšší. Zapalovací stanice mají nabízet nabíjení až 400 kilowattů, zatímco Tesla Supercharger běžně nabízí 250 kilowattů, i když plánuje zvýšení na 300 až 500 kilowattů. Rozdíl bude také v již zmíněné uniformitě. Tesla dlouho držela svůj systém uzavřený pouze pro svá vlastní vozidla a ostatním značkám jej začala otevírat až na začátku loňského roku. Důležitým rozdílem je také závazek využívat obnovitelné zdroje energie. Tesla sice komunikuje svou ekologickou vizi, ale v praxi ji nekonzistentně využívá u nabíječek. Podle Energynews a Electrek se Spark snaží tuto mezeru zaplnit čistší energií přímo v době nabíjení, protože je to jeden z klíčových faktorů pro klimaticky odpovědný přechod na elektromobilitu.

Dopad na Teslu

Pokud Tesla neurychlí rozšiřování své sítě Supercharger a neotevře se více partnerstvím, mohla by ztratit významnou část podílu na trhu. Zdá se, že tento proces již začal, protože jeho prodeje v Evropě čelí od začátku roku prudkému poklesu, ale to je z velké části přičítáno kontroverzi kolem generálního ředitele Elona Muska. Aliance Spark je sice konkurentem Tesly v Evropě díky svému většímu rozsahu, vyšším rychlostem nabíjení a otevřenosti všem značkám, ale zároveň vytváří prostor pro spolupráci. Projekt tak podporuje celkový růst odvětví, z čehož může těžit i Tesla, jako přední výrobce. 

Pomůže Spark evropskému automobilovému průmyslu?

Aliance Spark představuje klíčový milník také pro evropské automobilky, jako jsou Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW a Porsche, protože přímo reaguje na jednu z hlavních výzev elektromobility – nedostatečnou a roztříštěnou nabíjecí infrastrukturu. Její expanze posílí důvěru spotřebitelů a zároveň sníží tlak na automobilky, které se dosud musely spoléhat buď na vlastní sítě, nebo na komplikovaná partnerství. Kromě toho byli všichni tito výrobci automobilů součástí konsorcia, které založilo společnost Ionity, člena Spark Alliance, což znamená, že mohou přímo těžit z úspěchu projektu. 

Klíčové faktory ve prospěch výrobců automobilů

Pro Volkswagen je nabíjecí infrastruktura klíčová kvůli růstu jeho ID. V případě Mercedes-Benz posiluje Spark Alliance svůj plán na elektrifikaci svého portfolia, zejména elektromobilů řady EQ. BMW, stejně jako Mercedes-Benz, se může spolehnout na stabilní a rychlou nabíjecí infrastrukturu, kterou podporují modely jako i3 a iX. Porsche může také posílit svou konkurenceschopnost na evropském trhu s modelem Taycan. Tito výrobci však čelí vážné konkurenci, zejména z Číny, a zároveň jsou vystaveni geopolitickému a obchodnímu napětí. Současný tlak může ovlivnit jejich ziskovost, ale podle Delano.lu dat jim Spark může umožnit soustředit se na další vývoj a propagaci elektromobilů.

Splnění cílů udržitelnosti

I když se tato iniciativa nezabývá geopolitickými faktory nebo americkými cly, posiluje postavení evropských producentů na domácím trhu. Díky synergii systémů a využívání obnovitelných zdrojů mohou tyto štítky lépe plnit cíle udržitelnosti i plány rozvoje infrastruktury EU. Důležitý je také psychologický efekt – jediná silná síť podporuje myšlenku, že elektromobilita v Evropě již není jen vizí, ale realitou. Jak uvádí DW.com, pro výrobce automobilů to znamená příležitost přesunout svou pozornost od řešení technických překážek k inovacím, výkonu a cenové dostupnosti svých modelů.

Podpora EU

Evropská unie také nenechává rozvoj elektromobility náhodě. Podle nařízení o alternativních palivech a infrastruktuře (AFIR) mají být od letošního roku na hlavních silnicích instalovány rychlonabíječky každých 60 kilometrů.  Podle odhadů společnosti Virta Global by jich mělo být do roku 2030 v provozu až 3,5 milionu. Spark Alliance do těchto plánů dokonale zapadá. Jeho síť může výrobcům automobilů pomoci splnit emisní limity a předpisy, které budou stále přísnější. 

Světlejší budoucnost pro elektromobily

Spark přichází právě včas, aby pomohl překonat jednu z posledních velkých překážek masového zavádění elektromobilů v Evropě. Může výrazně posílit postavení tuzemských automobilek v hospodářské soutěži a zároveň jim pomoci splnit stále přísnější emisní a infrastrukturní cíle EU. I když to pro Teslu znamená další konkurenci, projekt může přispět k celkovému růstu a lepší stabilizaci trhu, což bude přínosem pro všechny.

Olívia Lacenová, hlavní analytička Wonderinterest Trading Ltd.


Olívia Lacenová

Olívia Lacenová

Ve světě finančních trhů začínala na oddělení sales, kde se věnovala klientům obchodujícím prostřednictvím CFD certifikátů. Fascinoval ji zejména svět akcií a komodit, kterým se chtěla věnovat podrobněji. Rok a půl strávila psaním odborných článků na tuto tématiku v redakci Hospodářských novin. Momentálně se zabývá analytickou činností, kde se věnuje hlavně trhům s komoditami a vývoji drahých kovů, které ve fyzické podobě považuje za nejlepší formu zajištění majetku proti nejistotě.



Váš úspěch je pro nás prioritou, a proto ke klientům přistupujeme individuálně. Společnost Wonderinterest Trading Ltd tvoří tým nejlepších odborníků a vyškolených profesionálů, kteří jsou připraveni poskytnout vám pomoc při vstupu do světa investic tím správným způsobem - cestou k úspěchu. Wonderinterest Trading Ltd je kyperská investiční společnost (CIF), která je regulována a dohlížena Kyperskou komisí pro cenné papíry (CySEC) s licencí číslo 307/16. Poskytuje klientům obchodní příležitosti v dynamickém prostředí globálních trhů.

Více informací na https://www.wonderinterest.com/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:

Et   9:44  Trumpova cla jako symptom něčeho vážnějšího Mgr. Timur Barotov (BHS)
St 14:31  Čas natankovat? Ropa zdražila o 10 dolarů! Petr Lajsek (Purple Trading)
17.04.2025  Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem? Olívia Lacenová (Wonderinterest Trading Ltd. )
16.04.2025  Ropa zdražuje o 10 %. Pohonné hmoty přesto zlevní! Petr Lajsek (Purple Trading)



Otázka pro bezdětné muže na rodinu
Chlapi, proč nemáte nebo jste neměli děti?
Nechci mít děti
7%
Nemůžu mít děti, jsem neplodný
3%
Radši dělám svou práci
1%
Nemám vhodnou partnerku
44%
Jsem ještě moc mladý
3%
Mám málo prostředků na dítě
8%
Mám radši koníčky, volný čas
3%
Děti jsou moc drahé
3%
Riziko rozvodu - stejně bych byl bez dětí
3%
Necítím se na to být otcem
3%
Do tohoto světa a nejistoty nechci děti
19%
Mám špatné zkušenosti z rodiny
2%
Jiný důvod (napište prosím do diskuze)
1%
Zatím hlasů:185


Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688