Aktualizováno Americký internetový prodejce kuponů Groupon získal z primární emise svých akcií (IPO) celkem 700 milionů dolarů. Výnos emise výrazně překonal odhady firmy, která ve svých očekáváních ještě před dvěma týdny byla o mnoho skromnější.
Groupon prodal celkem 35 milionů akcií na ceně 20 USD za jednu, což firmě přineslo 700 mil. USD. Jedná se o největší IPO americké internetové firmy od emise Googlu v roce 2004 v rozsahu 1,9 miliardy dolarů. Z pozice Grouponu se jedná o úspěch, když firma chtěla nabídnout 30 milionů akcií a cenu za ně si představovala v rozmezí 16 až 18 dolarů za akcii. Emisi ale ovládla vysoká poptávka, která vyhnala cenu a přiměla firmu uvolnit větší objem akcií. Firma nadto udělila upisovatelům 30denní opci na dalších 5,25 milionu akcií. Podíl, který byl uvolněn k veřejnému obchodování, však stále představuje pouze 4,7 procenta celkového počtu akcií firmy. To je menší podíl, než kterékoli předchozí IPO internetové firmy v USA s objemem emise nad 200 milionů dolarů od roku 2000.
Emise akcií Grouponu je jednou z nejsledovanějších primárních nabídek akcií v tomto roce, mimo jiné kvůli obtížné situaci na trhu. Investoři se o ni eminentně zajímají i proto, že to je po květnové nabídce akcií sociální sítě druhý letošní vstup internetové firmy na trh.
Minulý měsíc Groupon snížil svůj odhad příjmů z primární nabídky na 540 milionů USD z červnové předpovědi 750 milionů dolarů. Firma prodává na burze jen asi pět procent svého kapitálu.
Někteří analytici byli před IPO značně skeptičtí. Zejména kvůli interním chybám v její přípravě, momentální neziskovosti a vysokým nákladům ve srovnání s konkurencí. CEO firmy Sam Hamadeh uvádí, že cena IPO byla nastavena tak, aby investorům umožnila profitovat z nákupů akcií v prvním dni a že firma výnosy z IPO nehodlá použít nejméně po dobu jednoho roku na „urgentní financování“. Faktem ale je, že své prodejní síti firma na konci září dlužila dvojnásobek toho, co má na hovotosti a její marketingové náklady v posledním čtvrtletí vzrostly o 37 procent, čtyřnásobkem tempa růstu její hotovosti.
Akcie Groupon dnes začnou obchodovat na Nasdaqu pod symbolem GRPN.
O vstup na veřejný trh uvažují již déle i další internetové firmy. Patří mezi ně dominantní sociální síť Facebook či dodavatel her pro sítě Zynga.
(Zdroj: Groupon, Bloomberg, CNBC, čtk)