(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - lidé se bojí krize a přestávají nakupovat
Maloobchodní tržby se v září snížily o 0,5 procenta po růstu o 2,3 procenta v srpnu. Tentokrát výsledek neovlivnily kalendářní variace, letošní i loňské září měly stejný počet pracovních dní. Nepříznivé výsledky maloobchodu poskytují další evidenci slabé domácí poptávky. Dohromady s citelným zpomalením ekonomiky eurozóny a rizikem, že dluhová krize situaci ještě zhorší, jde o dost nevhodnou kombinaci. Česká ekonomika nemá oporu, o níž by se nyní mohla opřít (na rozdíl například od Polska, kde domácí poptávka nestrádá).
Pozitivně k vývoji maloobchodních tržeb stále přispívají prodeje automobilů, byť méně než v předchozím měsíci. Tržby z prodeje a oprav automobilů meziročně stouply o 2,4 procenta. Velmi dobře se stále daří prodejcům počítačů a mobilních telefonů, jejichž obrat ve srovnání s loňským rokem stoupl o 9,0 procenta. Mírně stouply také prodeje nábytku, elektrospotřebičů a dalšího vybavení domácností, zde se tržby zvýšily o 1,8 procenta. Naopak potravin, pohonných hmot, oblečení a léků se prodalo méně než loni v září.
Celkem ve 3. čtvrtletí maloobchod v meziročním srovnání stagnoval. V 1. čtvrtletí stoupl o 4,8 procenta, ve 2. kvartálu o 1,2 procenta. Tendence je tedy zřejmá a nejspíše se projeví také ve výdajích domácností na spotřebu, která je složkou HDP.
Stagnující domácí poptávka nevytváří tlak na růst cen a za inflací stojí především externí faktory (ceny komodit, regulované ceny). Měnová politika se tak může držet politiky velmi nízkých úrokových sazeb.
Po zbytek roku i v roce příštím počítáme s pokračující stagnací či mírným poklesem domácí spotřebitelské poptávky a maloobchodních tržeb. Není divu, při stagnujících mzdách, šetření ve vládním sektoru a prohlubující se dluhové krizi, která se může snadno změnit v katarzi, jsou lidé opatrní a utrácí opatrněji.
David Marek, Patria Finance
Růst maloobchodních tržeb byl v posledních měsících anemický. V září již maloobchodní tržby poklesly, a to jak meziročně o 0,5 %, tak na meziměsíční bázi o 0,6 %, což svědčí o přetrvávající slabé domácí poptávce. Podobná, ne-li horší je i situace v eurozóně. Maloobchodní tržby tam zaznamenaly prudký pokles a meziročně se snížily o 1,5 %.
Tento stav je dán zahraničními i domácími faktory. Eurozóna se potýká s dluhovou krizí, což má samozřejmě i dopad na domácí hospodářství. V ČR je nízký růst reálných mezd (v nepodnikatelském sektoru jsou záporné), stále vysoká nezaměstnanost a obecně strach obyvatelstva výrazněji utrácet. Danému stavu negativně přispívá i psychologický faktor. Média každý den přináší stále dokola se opakující zprávy o dluhových problémech v Řecku a potažmo v celé eurozóně. O víkendu navíc došlo ke schválení daňové reformy – od příštího roku bude zvednuta dolní sazba DPH na 14 %.
Je možno v následujících měsících očekávat zlepšení v nárůstu tržeb? Lze se domnívat, že nikoliv, pokud pomineme předvánoční čas. K nízké domácí poptávce se totiž přidává nárůst negativních zpráv ze států EU, který signalizuje pravděpodobný útlum tamního hospodářství. Tento nepříznivý vývoj je bohužel patrný i v případě našeho hlavního obchodního partnera - Německa. V horizontu následujícího půl roku lze očekávat stagnaci růstu maloobchodních tržeb.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA CZ
Poté, co se v srpnu situace v maloobchodních tržbách zlepšila, přišla opět špatná zpráva - tržby meziročně klesly o 0,5 %. Tentokrát nepomohly ani prodeje aut, které pravidelně k celkovému výsledku významně přispívaly. Bez započtení prodeje aut tržby padaly o 1,7 %.
Tržby za prodej aut se zvýšily o 2,4 %, a to hlavně díky prodeji ojetých vozů. Nových osobních aut se naopak prodalo o 2 % méně. Snížený zájem spotřebitelů o nákup aut dočasně nahradily firmy, které obnovovaly své vozové parky. Nahrávaly tomu velmi nízké ceny -v porovnání s předchozím rokem mohly firmy ušetřit desetitisíce. Poptávka se ale postupně vyčerpává a prodeje opět klesají.
Dlouhodobě se nedaří ani restauratérům a hospodským (-4 %). Od začátku roku 2008 se jejich tržby snižují v řádech procent. Jedinou výjimkou byl duben a květen tohoto roku, kdy se těsně přehouply přes laťku loňského roku (0,4 a 1,8 %). Trend zůstává sestupný: jíst v restauracích je pro Čechy stále zbytečný luxus, který si nemůžou dovolit a stravují se proto raději doma. Méně často vyrážejí i za zábavou do barů a hospod.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři