Aktualizováno Společnost AMR Corp., vlastník American Airlines, požádala v New Yorku o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11. Firma v tiskové zprávě uvedla, že se k tomuto kroku rozhodla dobrovolně, aby mohla zajistit restrukturalizaci. Činnost třetího největšího leteckého dopravce v USA tím není dotčena, letový provoz pokračuje. Akcie AMR propadaly v předobchodní fázi o více než 60 % na 64 centů, avšak po 15 minutách bylo obchodování s nimi pozastaveno. Po otevření trhu akcie padají až o 87,7 procenta na 0,20 USD.
Společnost dále uvedla, že dosavadní předseda představenstva Gerard Arpey odchází do penze a společnost místo něj povede Thomas Horton, který byl doposud členem užšího vedení firmy.
Aerolinky hodlají v rámci restrukturalizace osekat náklady a dluhy na úroveň, která firmě umožní pokračovat v činnosti a konkurovat v rámci sektoru, uvádí tisková zpráva. „Bylo to těžké rozhodnutí, nicméně nezbytné a správné, chceme-li se stát efektivnějšími, finančně silnějšími a konkurenceschopnými aerolinkami,“ uvedl Horton.
Společnost AMR se delší dobu snažila omezit výdaje a se zaměstnanci se dohodnout na určitých ústupcích. To se jí ale nepodařilo, proto zvolila formu dobrovolného bankrotu. Firma promeškala dobu, která v odvětví přála fúzím a akvizicím, což je zřejmě i hlavní příčina toho, proč se kdysi největší letecká společnost světa propadla až na třetí místo v USA.
Firma se bankrotu snažila za každou cenu zabránit, což se jí za minulé krize po teroristických útocích v roce 2001 ještě podařilo. AMR v dokumentech pro konkurzní soud na newyorském Manhattanu uvedla, že má aktiva za 24,7 miliardy dolarů a závazky za zhruba 29,6 miliardy dolarů.
Společnost disponuje zhruba 4,1 miliardy dolarů ve formě volné hotovosti a krátkodobých investic. Částka by měla podle očekávání postačit na zachování provozu společnosti během bankrotové ochrany a uspokojit dodavatele i další obchodní partnery. Zároveň AMR uvedla, že současný stav povede k obnovení rozhovoru s odbory o snižování stavů zaměstnanců a připustila, že může také dojít k omezení některých letů.
American Airlines je už nějakou dobu považována za nejslabší z hlavních společností v sektoru, od roku 2007 reportovala pouze jediný čtvrtletní výsledek v kladných číslech, přičemž celková ztráta za uvedené období činí necelých 5 miliard dolarů. Podle analytiků Reuters budou aerolinky ztrátové i v příštím roce. AMR drtí konkurence štíhlejších a mnohdy i levnějších dopravců, kterým se na rozdíl od AMR náklady osekat podařilo. Velkým rivalem je například Southwest Airlines.
AMR sídlí ve Fort Worth v americkém státě Texas. Kořeny firmy sahají do 20. let minulého století, kdy ještě jako malý podnik zajišťovala převážně leteckou poštu po americkém Středozápadě.
Profil letecké společnosti American Airlines
Vznik: 1930 pod názvem American Airways
Sídlo: Forth Worth (Texas)
Vedení: předseda správní rady a výkonný ředitel Gerard Arpey
Členství v alianci: Oneworld
Hospodářské výsledky: Obrat v loňském roce činil 22,17 miliardy dolarů. Společnost se dostala do ztráty 471 milionů dolarů. Mateřský podnik American Airlines společnost AMR v dokumentech pro konkurzní soud na newyorském Manhattanu uvedla, že má aktiva za 24,7 miliardy dolarů (asi 476,4 miliardy Kč) a závazky za zhruba 29,6 miliardy dolarů (asi 570,9 miliardy Kč).
Ostatní:
- Podle aktuálního žebříčku Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) jsou aerolinie s 86 miliony přepravených pasažérů třetí největší leteckou společností na světě. Podle kilometrů nalétaných cestujícími (202 miliard) jim náleží druhé místo ve světovém žebříčku.
- Firmě zlomily vaz především stoupající náklady na palivo. Ty v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostly u AMR o 25 procent na 1,8 miliardy dolarů a staly se pro firmu nejvyšší nákladovou položkou. Před rokem platila AMR nejvíce za pracovní sílu.
- K prosinci loňského roku firma vlastnila 621 letadel. V červenci AMR oznámila, že koupí rekordních 460 nových úzkotrupých letadel od firem Boeing a Airbus.
- Loni v říjnu American Airlines spustily atlantickou alianci společně s aeroliniemi British Airways a Iberia.
- V roce 2008 zavedla společnost poplatky za odbavení zavazadla kvůli prudkém růstu cen ropy. Další aerolinky ji rychle následovaly.
(Zdroj: Bloomberg, čtk, WSJ)