Výsledky společnosti lze vnímat ze dvou pohledů. Jestliže se soustředíme na růstovou story v nových oblastech podnikání, výsledky jsou poměrně uspokojivé. Podíváme-li se na tradiční příjmy z kontextové reklamy, situace vypadá o poznání hůře.
Tržby** |
6 370 / 8 440 |
7 510 / 9 720 |
8 410 |
8 134 / 10 584 |
9% |
25% |
Provozní zisk |
2 982 |
3 058 |
| 3 507 |
15% |
18% |
EPS adjusted* |
7,81 / 8,75 |
8,33 / 9,72 |
9,18 / 10,5 |
8,22 / 9,5 |
-2% |
9% |
* bez jednorázových položek, GAAP/non-GAAP
** bez/s partnerskými weby (+traffic acquisition costs)
• Hlavní negativa jsou zřejmá již z mezikvartálního a meziročního srovnání. Jediný údaj, který nekoresponduje s ostatními, je mezikvartální nárůst provozního zisku; ten ale jde převážně na vrub omezení investic do výzkumu a vývoje. Jinak dynamika růstu postupně zpomaluje (a to jak na mezikvartální, tak i meziroční bázi) s tím, jak se posouváme níž a níž ve výsledovce. Stěžejním problémem ve 4Q11 tedy evidentně byla profitabilita stále dominantní kontextové reklamy.
• Jedním z důvodů pomalejšího růstu zisku je objemný investiční program, který se promítá do provozních nákladů (+35 % yoy). Tempo růstu provozních nákladů však oproti předešlým kvartálům výrazně zpomalilo a další důvody je tak potřeba hledat jinde.
• Pes je zakopaný v ústředních příjmech z kontextové reklamy. Zatímco počet placených kliků vzrostl meziročně o 34 % (+17 % qoq), průměrná cena za klik o 8 % klesla (taktéž -8 % qoq). Důvody jsou dva. Prvním z nich je neutěšená situace v Evropě, omezování marketingových rozpočtů tamních korporací a především oslabující euro, které snižuje tržby účtované v dolarech. Podíl zahraničních tržeb na celkových tržbách se tímto snížil na 53 % z 55 % ve 3Q11.
• Druhým a závažnějším důvodem je měnící se produktový mix, kde postupně roste podíl obecně levnější mobilní reklamy. Řešením je velikost tohoto nového trhu a tržní podíl, který bude společnost schopna získat. Na to si však ještě budeme muset chvíli počkat.
• Zatím se zdá, že trend jde správným směrem. CEO Page uvedl, že roční tržby z mobilní reklamy by se mohly postupně blížit 5 mld. USD oproti 2,5 mld. USD loni (eventuální 100procentní meziroční nárůst by následoval po 150 % v loňském roce).
• Příležitostí na další růst a vytvoření, řekněme, komplexního uživatelského prostředí je sociální síť Google+. Počet uživatelů již dle managementu přesáhl 90 mil., přičemž v září to bylo jen něco přes 40 mil.
• Co se týče rozvahy, ta je nadále v pořádku. Hotovostní zůstatky dosahují výše 44,6 mld. USD, čtvrtletní FCF (čistý provozní cash flow – capex) se pohybuje kolem 3 mld. USD.
• Konečný soud záleží od toho, jestli se soustředíme na tradiční, nebo nové oblasti podnikání. Pro tuto chvíli doporučujeme akcie držet, jelikož ke koupi není vzhledem k dominantnímu podílu tradiční kontextové reklamy valný důvod. Akcie odepisují v pre-market fázi přes 7 %, průměrná 12M cílová cena dle konsensu BBG je 714 USD.