Reklamní trh v Česku by měl letos růst už proto, že lze předpokládat nárůst objemu reklamy směřující do komerčních stanic vzhledem k ukončení prodeje reklamního času na veřejnoprávní televizi, uvedl pro Hospodářské noviny generální ředitel mediální společnosti , pod níž spadá komerční televizní stanice Nova. Podle Sarba hodlá společnost oživit svou nabídku televizních kanálů na všech trzích.
Společnost již nechce spoléhat pouze na příjmy z reklamy a uvažuje o spuštění nových placených kanálů, řekl Adrian Sarbu. Několik nových kanálů se připravuje i na největším trhu společnosti v Česku, a bude-li to trh vyžadovat, spustí je již letos. "Do budoucna se chceme zaměřit i na to, že nebudeme vydělávat pouze na reklamě, ale taky na placeném obsahu. To znamená například filmy pro kina, vydělávat chceme i na předplatném na internet," uvedl Sarbu. Nova v prosinci představila internetovou službu Voyo.cz, kterou nabízí i ve Slovinsku a Rumunsku. Videotéku si zatím předplatilo několik tisíc diváků, podle rumunského šéfa CETV by se jejich počet mohl do konce roku vyšplhat až na sto tisíc.
TV Nova si stále drží pozici české jedničky co do sledovanosti, ačkoli z jejího podílu postupně ukrajují konkurenční stanice v čele s Primou. Podle Sarba si Nova drží podíl přesahující 40 procent, zatímco druhá Prima má jen 22% sledovanost. „Pořád máme výsledky, o nichž mohou ostatní jen snít,“ říká Sarbu pro HN. Nový kanál by měl Nově pomoci si udržet vedoucí postavení na trhu.
Šéf CETV řekl, že společnost má dostatečnou likviditu a nevidí problém s financováním svého dluhu, jehož výše se stala terčem kritiky analytiků. Podle Sarba firma disponuje volnou hotovosti ve výši 200 milionů dolarů a bez problémů tak vyrovná první splátku dluhu ve výši 130 mil. USD v příštím roce.
"Letos očekáváme nízký jednociferný růst trhu s televizní reklamou v ČR, což je v souladu s prohlášením výkonného ředitele. Vyjádření Sarbu k splátce dluhu v příštím roce potvrzuje dřívější oznámení ohledně snahy CETV zaměřit se na snížení zadluženosti. Zprávu vnímáme jako neutrální," hodnotí analytik Patria Finance Tomáš Tomčány.
CETV odhaduje, že za loňský rok vykáže nárůst provozního zisku před odpisy a amortizací (OIBDA) o 60 procent. Za rok 2010 činil ukazatel OIBDA 107,3 mil. USD. Reklamní trh v regionu střední a východní Evropy poklesl od počátku finanční krize o třetinu, příjmy z dalších služeb přitom mohou pomoci vyrovnat klesající výnosy z reklamy. Sarbu nicméně další pokles trhu neočekává. "Číslo vám neřeknu, ale český trh poroste. Už proto, že se předpokládá zvětšení objemu reklamy směřující do komerčních stanic, jelikož veřejnoprávní televize už reklamní čas neprodává," řekl.
Videopůjčovna Voyo.cz patří provozovateli Novy, firmě CET 21. Jako neúspěšná skončila služba Cinema.cz dceřiného Bontonfilmu, která byla spuštěna loni na jaře. Deník E15 dnes informuje, že CME službu Cinema.cz pro malý zájem ukončila. Největší konkurent Novy, televize Prima Family, spustí koncem února vlastní internetovou videopůjčovnu PrimaPlay.cz, která se inspiruje projektem ViaPlay mateřské švédské firmy MTG, píše E15.
Mediální skupina CETV již na podzim loňského roku uvedla, že česká legislativa omezující televizní reklamu na veřejnoprávních kanálech jí umožní navýšit v roce 2012 svůj tržní podíl a její hlavní prioritou pro rok 2012 je organický růst. Sarbu pro dnešní HN řekl, že v příštích letech očekává nárůst televizního trhu na úkor ostatních reklamních trhů. Kromě očekávání růstu tržního podílu v ČR a Chorvatsku počítá s udržením nebo navýšením podílu na ostatních trzích, tj. na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku a Slovinsku.
(Zdroj: HN, čtk, Reuters, CETV, E15)