Býk, nebo medvěd? Omyl - pštros!
Náhlé propady na akciovém trhu nejsou žádnou novinkou. Pokud pro ně však nenacházíme vysvětlení, není důvod být nadále býkem. Na druhou stranu není ani důvod být medvědem. Ve skutečnosti se z vás totiž může stát pštros.
Heath Hinegardner, ekonom z University Carnegie Mellon, tento pojem vysvětluje následovně: "Pštrosí efekt nastává ve chvíli, kdy trh prochází nejistým obdobím, kdy není jednoduché odhadnout pohyb indexů. V tu chvíli se investoři změní v pštrosy, strčí hlavu do písku a nechají vše být. Vědět s konečnou platností, že se stalo něco špatného, je mnohem horší, než mít podezření, že se něco jen mohlo stát. Pokud nevíte jistě, jak vaše portfolio dopadlo, strčte hlavu do písku a doufejte, že vše dopadlo dobře. To je hlavní motto pštrosů."
Standardní ekonomická teorie říká, že by se měl investor starat pouze o celkovou hodnotu majetku, ne o momentální zisky nebo ztráty.
Ve skutečnosti se však investoři chtějí vyhnout bolesti z prohry. To co hledají, je zisk a z něj plynoucí potěšení.
Pokud se s vás stane pštros, prohry nezmizí, pouze je nevidíte.
A pštrosů, hlavně v ekonomicky depresivních dobách, je čím dál více. Podle studií se nezájem o portfolia v době poklesů zvýší až o neuvěřitelných 80 procent. Ale být hluchý ke všem zprávám z trhu, a ještě k tomu nechat své portfolio ležet ladem, se vůbec nemusí vyplatit.
Tomáš Poděbrad, redaktor, investicniweb.cz
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz