(Kurzy.cz)
ČR - tržby v maloobchodě v prosinci 11 rostly o 0,5%, v roce 2011 stouply o 1,9%
Za celý rok 2011 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 1,9 %.
Po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v prosinci zvýšily reálně meziměsíčně o 0,5 % a meziročně očištěné pouze o pracovní dny o 3,3 %. Meziroční růst tržeb bez očištění o 1,6 % byl ovlivněn při nižším počtu pracovních dní (-1) růstem prodeje nepotravinářského zboží a motorových vozidel (viz tabulka č. 2).
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,3 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 7,1 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,8 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 5,2 %, za opravy klesly o 2,4 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,2 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 2,0 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 0,8 % vlivem vyššího prodeje nepotravinářského zboží o 4,1 %, za potraviny a pohonné hmoty tržby naopak klesly (o 3,4 %; resp. o 2,5 %).
Růst tržeb za nepotravinářské zboží ovlivnil nejvíce zvýšený prodej potřeb pro domácnost ve specializovaných prodejnách (o 9,5 %). Pokračoval vyšší zájem spotřebitelů o nákupy počítačového a komunikačního zařízení (růst tržeb o 10,7 %). Zvýšení tržeb vykázaly také specializované prodejny s oděvy a obuví (o 4,7 %) a farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 1,7 %). Růst zaznamenal i prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 4,2 %), avšak v porovnání s předchozími měsíci se jeho tempo výrazně zpomalilo. Růst tržeb v maloobchodě brzdil již zmíněný pokles prodeje pohonných hmot a potravin, a to v nespecializovaných i specializovaných prodejnách (o 3,5 %; resp. o 1,8 %). Prodej se snížil i v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 5,8 %) a u výrobků pro kulturu a rekreaci, kde klesl o 1,0 % a podruhé tak v roce 2011 nepřekročil úroveň srovnatelného období.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,0 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.
Vývoj v roce 2011
Za celý rok 2011 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu (CZ-NACE 45+47) zvýšily reálně meziročně o 1,9 %. Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 5,4 %, v tom za prodej motorových vozidel o 6,3 % a za opravy o 0,1 %. Tržby za prodej motorových vozidel rostly s výjimkou června ve všech měsících roku 2011, výrazněji pak v prvním čtvrtletí. Rovněž za opravy tržby rostly nejvíce v prvním čtvrtletí (o 6,1 %), naopak ve druhém a čtvrtém čtvrtletí se meziročně snížily (o 2,1 %; resp. o 3,1 %).
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, v druhé polovině roku převládl pokles. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,6 %, k meziročnímu poklesu došlo pouze v měsíci září. Prodej potravin zaznamenal pokles o 1,2 %, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhl pouze v měsících lednu, únoru a dubnu. Tržby za pohonné hmoty s výjimkou srpna celoročně klesaly (celkově o 3,5 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2011 činil 102,2 %. Ceny se zvýšily za pohonné hmoty o 11,0 %, v maloobchodě s potravinami o 4,4 % a s nepotravinářským zbožím naopak klesly o 1,9 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři