Týden po oznámení strategické aliance francouzského výrobce automobilů PSA (13,43 EUR, -5,49%) Citroën s americkým koncernem došlo i na konkrétní podmínky avizovaného navyšování kapitálu PSA a investory nepotěšily. Stávající akcionáři Peugeotu budou mít právo na nákup 16 nových akcií za každých 31 již držených kusů, a to při ceně 8,27 EUR za novou akcii, což proti včerejšímu závěru na 14,21 EUR značí 41,8% diskont. také dnes oznámil, že za rok 2011 nevyplatí žádnou dividendu a peníze také použije na další rozvoj. Titul v první reakci v Paříži padal až o 7 procent na 13,26 EUR.
„Tyto prostředky poputují do našich strategických projektů s (26 USD, -1,70%),“ komentoval nabídku na nákup akcií firmy PSA Citroën a anulaci dividendy vyplácené v letošním roce generální ředitel koncernu Jean-Baptiste de Chatillon s tím, že finance urychlí realizaci stávajících plánů. Výměna akcií pro všechny zájemce bude probíhat od 8. od 21. března.
Téměř jednu třetinu (31 procent) z nově vydávaných akcií získá koncern , který v rámci dohody na strategickém partnerství získá 7% podíl ve francouzské automobilce výměnou za kapitálovou injekci asi 320 milionů eur. Rodina Peugeotova se v dnešním prohlášení zavázala využít možnosti preferenčního nákupu 32,8 milionů nových akcií za asi 140 milionů eur. Po navýšení kapitálu by tak tito zakladatelé měli držet 25,2% podíl na kapitálu a 37,9% podíl na hlasovacích právech PSA Citroën.
Automobilky PSA a minulý týden ve společném prohlášení uvedly, že aliance bude založena na dvou základních pilířích. Prvním bude sdílení automobilových platforem a součástek a druhým vytvoření společného podniku pro nákup surovin, součástek a dalšího zboží. První vozy založené na společné platformě by se měly objevit na trhu do roku 2016. Obě firmy však budou nadále prodávat své automobily samostatně a vzájemně si konkurovat.
Automobilky předpokládají, že aliance, která má zatím 10letou platnost s klauzulí na automatické prodlužovaná po třech letech, přinese roční úsporu kolem dvou miliard dolarů, aniž by si to vyžádalo zavírání továren či propouštění zaměstnanců v Evropě.
PSA Citroën je po německém (128,95 EUR, -0,98%) druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Společnost koncem října oznámila, že hodlá v rámci plánu na snížení nákladů zrušit zhruba 6000 pracovních míst. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou (81,24 USD, -0,40%). TPCA omezí od května výrobu pouze na čtyři dny v týdnu.
(Zdroj: , Bloomberg, ČTK, MarketWatch)