Každý investor využívá ke svému obchodování nějaké nástroje. Některý jednoduché, jiný složitější. Faktem zůstává, že to jaké přesně, má na úspěšnost celkem malý vliv. Každý jde svou osobní cestou. Jak ale s oblibou říká/píše místní celebrita Petr Žabža: „Je úplně jedno jakou cestou jdete, když nevíte, kam jdete.“
Níže uvádím, co mají úspěšní investoři společného. Pokud jedna z následujících věcí neexistuje, nemůžete být dle mého názoru, úspěšným obchodníkem na burze:
1. Výhoda proti většině trhu
Tato výhoda může být úplně různá, ale musí existovat. Vůbec nejlepší je, když je statisticky podložená, ale může to být také např. nějaká informace (samozřejmě legálně získaná a použitá) či cokoliv jiného, na čem můžete postavit svou obchodní strategii. Vytvoření jasně definované strategie na základě „výhody“, je prvním stavebním kamenem úspěchu.
2. Money management
Trochu zprofanované slovní spojení, pod kterým si stále spousta příležitostných investorů neumí nic představit. Jinými slovy je to v podstatě řízení rizika. V praxi to zcela zjednodušeně znamená – neriskovat příliš vzhledem k velikosti účtu, neriskovat vše sázkou na jednu konkrétní investici a pracovat s velikostí pozice vzhledem k velikosti obchodního účtu. Při správném money managementu je samozřejmostí využívání inteligentních pokynů typu stop loss.
3. Disciplína
Pokud máte výhodu proti trhu a promyšlený money management zpracované do obchodního plánu, stejně nemáte vyhráno. Lidská psychika je nakonec to, co vás zabrzdí a zařadí do pole poražených. Likvidace emocí je schopnost, kterou ovládá každý úspěšný obchodník. Nepoznáte na něm, zda vydělává nebo prodělává, není nervózní ani euforický, ztráty přijímá jako nedílnou součást byznysu a obchodního plánu. Většina lidí se však nechává strhnout trhem a není schopná realizovat svůj plán.
Jak vidíte, není to nic zas tak složitého, problém ale je, že velká část investorů takto nepřemýšlí a nemá žádný jasně definovaný a sepsaný obchodní plán. Prostě si něco koupí, protože zrovna teď chtějí investovat, nebo vstoupí do trhu, který stoupá a oni mají pocit, že o něco přicházejí. Nebo si třeba myslí, že jejich statistickou výhodou je doporučení uváděné jejich brokerem, aniž by se více seznámili se společností, do jejíchž akcií chtějí investovat.
Zkuste používat VŠECHNY výše uvedené tři body v praxi a garantuji Vám, že se Vaše výsledky zlepší.
Přeji Vám hodně štěstí do dalších obchodů!
Investor