Kopírování, stahování apod. je vždy krádež. Duševní vlastnictví je stejné jako materiální. Cenu duševního vlastnictví však určuje trh, stejně jako cenu domů, akcií, aut, rohlíků.
Ovšem něco jiného je jak se bude utvářet trh na kterém se obchoduje. Vydavatelské domy jsou po více jak 90 letech najednou na jiném trhu, kde jsou náklady na transport, v tomto případě hudby a obrazu, jsou malé, zanedbatelné.
Místo toho by pro tento trh chlapci v kravatách s leskými automobily připravili řešení, tak se stále snaží jej vracet na trh, kde byly vinylové desky, nebo CD dříve než přišly na trh vypalovačky, mp3.
Pokud vydavatelské domy budou nadále omezovat servery, tak se ilegální trh vrátí tam, kde byl před mnoha lety – kopie písniček si lidé budou předávat fyzicky, dříve na mg kazetách, nyní mailem, zazipovaným balíkem, na USD disku. Tuto válku vydavatelské domy prohrají. Místo marného zakazování by si měly s youtube. Megaupload, ulož to a dalšími dohodnout provize na reklamu, za stahování, připravit lákavou nabídku pro posluchače – dobrá kvalita, nízké ceny, předplatné, bonusy, a kdoví co ještě. Doba kdy prodali milióny LP nebo CD je pryč, nyní se musí soustředit jak prodat milióny mp3 souborů. Prodávat obsah ne materiál. A každý rok, kdy nemají tuto nabídku se zvyšuje počet těch, co si zvyknou, že nemají dobrou nabídku a zvyknou si neplatit. Již nyní je to celá generace 10 až 30-letých.
Aleš Müller
