Nový model kompaktní limuzíny mladoboleslavské automobilky Škoda Auto pro evropský trh se bude jmenovat Rapid. Bude vyráběn v Mladé Boleslavi. ČTK to řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž s tím, že to před zahájením autosalonu v Pekingu oznámil novinářům předseda představenstva společnosti Winfried Vahland na večeru koncernu (112 EUR, -0,93%). Jméno nového modelu automobilka představí v pondělí na zahájení autosalonu.
Automobilka podle dřívějších informací plánuje, že v červnu ukončí výrobu vozu Octavia Tour, na podzim by na ni měla volně navázat nová kompaktní limuzína. Nový model, který média již dříve označovala jako Rapid, by měl vycházet z konceptu MissionL představeného loni na podzim. Rapid by měl být vyráběn ve více karosářských variantách. Kompaktní limuzína velikosti mezi Fabií a Octavií má mít nižší cenu než hlavní model Škody - Octavia.
Sériová podoba Rapidu se má vyrábět v Mladé Boleslavi spolu se Seatem Toledo, který španělský výrobce v předprodukční verzi ukázal na březnovém autosalonu v Ženevě. Předseda představenstva zodpovědný za technický vývoj Eckhard Scholz tam v rozhovoru pro ČTK řekl, že by se po rozběhu výroby mohla produkce nové modelové rodiny pohybovat kolem 150.000 vozů ročně.
Rapid se již vyrábí v Indii, jeho evropská varianta by však měla být odlišná. S produkcí nového modelu Škoda Auto počítá i v Číně a Rusku. Název Rapid použila automobilka u svých modelů již dříve, poprvé to bylo v polovině 30. let a podruhé v 80. letech minulého století, tehdy u vozů s karoserií kupé. Modely Rapid přestala automobilka vyrábět v roce 1990. Podobně Škoda Auto postupovala například u modelů Felicia nebo Octavia, které zopakovaly jména vozů z konce 50. let.
Škoda Auto připravuje nové modely, protože chce v roce 2018 prodávat ročně kolem 1,5 milionu aut. Loni kvůli tomu začala s prodejem městského modelu Citigo, nově by měla automobilka vyrábět například třetí generaci Octavie. Mladoboleslavská automobilka loni zvýšila konsolidovaný zisk o 82 procent na 16,1 miliardy Kč. Tržby stouply o 15 procent na 252,6 miliardy korun. Firma loni prodala rekordních 875.000 aut, meziročně prodej zvýšila o 15 procent.
Pohled do historie Škody Rapid
Škoda Rapid, 2011-
- Škoda Auto loni v září před zahájením frankfurtského autosalonu poprvé představila koncept nového vozu nazvaného MissionL. Tento kompaktní liftback má vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií.
- V říjnu 2011 Škoda Auto zahájila v indickém závodě v Pune sériovou výrobu nové kompaktní limuzíny Rapid, která vychází z konceptu MissionL.
- Vůz s délkou 4,39 metru, šířkou 1,70 metru a výškou 1,47 metru nabízí pět plnohodnotných míst pro řidiče a cestující a zavazadlový prostor o objemu téměř 500 litrů.
- Rapid lze objednat se zážehovým a vznětovým motorem, s manuální nebo automatickou převodovkou.
- V prosinci byla Škoda Rapid v Indii vyhlášena rodinným autem roku. Ocenění získala od motoristického časopisu Top Gear India.
- Automobilka dnes oznámila, že v Mladé Boleslavi zahájí výrobu Škody Rapid pro evropský trh. Nový model bude rovněž vycházet z konceptu MissionL. Evropská varianta modelu by se ale měla lišit od Rapidu vyráběného v Indii.
Škoda Rapid, 1984 - 1990
- V posledních letech komunistického režimu vyráběla mladoboleslavská automobilka pod označením Rapid dvoudveřové kupé, které vycházelo z předchozího modelu Garde (ten navázal na úspěšné kupé Škoda 110 R).
- Čtyřmístné kupé bylo postaveno na konceptu sedanu Škoda 120.
- Vyrábělo se postupně v několika typech (Rapid 130, 135 a 136), celkem bylo vyrobeno asi 33.000 kusů.
- Do vozů se montovaly motory o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 a výkonu 40,5 až 46 kW.
Škoda Rapid 1934 - 1947
- Předválečná Škoda Rapid měla také několik verzí - vyráběla se jako sedan, kabriolet, kupé i dodávka.
- Prvním z modelů byla Škoda 420 Rapid (1934-35), kterých se vyrobilo téměř 500 kusů. Dodávala se jako sedan nebo kabriolet s motorem o objemu 1195 cm3 a výkonu 19 kW.
- Škoda Rapid OHV (1938-47) měla motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Těchto sedanů a kabrioletů vzniklo asi 1800 kusů.
- Krom toho automobilka ve 30. a 40. letech vyráběla například i kupé Rapid Six (pouhé čtyři kusy), sedany, kabriolety i dodávky Rapid s motorem 1385 cm3 a výkonem 23 kW a v letech 1941 a 1942 Rapid 2200 s motorem 2,2 litru a výkonem 44 kW.