O ropném vrcholu již dnes nikdo nehovoří. Veškerá pozornost se namísto toho upírá na technologickou revoluci v energetice, která dramaticky zvyšuje prokázané rezervy ropy a zemního plynu. Epicentrem této revoluce jsou Spojené státy, nové technologie ale začínají využívat i ve Francii, Polsku, Číně a dalších zemích. Propad ceny zemního plynu ve Spojených státech je tak pravděpodobně indikátorem globálního poklesu cen energií. Je možné, že cenový rozdíl mezi ropou a zemním plynem začne poté, co na počátku roku dosáhl svého vrcholu, klesat.
Levný zemní plyn a rostoucí výrobní náklady v Číně by měly podpořit produkční sektor v USA. Nová studie Hackett Group zjistila, že americké firmy zvažují „reshoring“ – tedy přesun aktivit dříve přemístěných do zahraničí zpět domů. Týká se to asi 20 % dříve provedeného offshoringu. To naznačuje, že se velká migrace výrobních kapacit do zahraničí, která proběhla v minulých letech, zastavuje. Podle Hackett Group se nákladová mezera mezi USA a Čínou v posledních osmi letech zmenšila o téměř 50 % a do roku 2013 by měla dosahovat jen 13 %. Příčinou je právě klesající cena energií v USA a rostoucí mzdové náklady v Číně.
Agentura Reuters minulé úterý uvedla, že obrovské rezervy zemního plynu v USA snížily jeho cenu v této zemi na zlomek toho, co stojí v Evropě a Asii. To snižuje produkční ceny amerických firem a „Made in America“ tak představuje stále atraktivnější volbu, která zvyšuje i objem investic v průmyslu. Revoluce těžby plynu z nekonvenčních zdrojů by mohla změnit Spojené státy na čistého vývozce paliv, a to v období kratším než deset let. Energetika by tak již nebyla jejich Achillovou patou, ale silnou stránkou.
Pokud tedy energetický boom nezastaví obavy ze znečištění životního prostředí, Spojené státy se v následujících deseti letech stanou čistým vývozcem energií. Čerpací stanice po celé zemi budují nádrže s LNG, protože je výrazně levnější než nafta, která se dosud užívá v silniční nákladní dopravě. Tato doprava přitom zabezpečuje asi 75 % celkové dopravy v USA, takže pokles nákladů v této oblasti by měl představovat velkou podporu celé ekonomice. Následný boom by měl v následujících 10 – 15 letech představovat asi 0,5 – 1 procentní bod ročního růstu HDP.
(Zdroj: Blog Eda Yardeniho)