Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Merkelová mezi svými: Dokud budu žít, společné ručení za dluhy v EU nebude

Merkelová mezi svými: Dokud budu žít, společné ručení za dluhy v EU nebude

27.06.2012 8:27, aktualizováno: 27.6. 9:19
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Německá kancléřka Angela Merkelová dnes údajně řekla, že dokud bude naživu, v Evropě žádné společné ručení za dluhy nebude. Napsaly to agentury Reuters a AP s odvoláním na zdroje ze setkání Merkelové s poslanci koaličních svobodných demokratů (FDP). Vyslovila se tím důrazně proti návrhům zavést nástroje společného ručení typu eurobondů, které prosazuje jižní křídlo eurozóny v čele s Francií.

"Dokud budu naživu, společné ručení za dluhy nepředpokládám," řekla Merkelová podle jednoho z poslanců FDP. To potvrdil další člen FDP, podle něhož reagovalo shromáždění na její slova potleskem a sborovým přáním: "Přejeme Ti dlouhý život". Merkelová již zkraje týdne oddálila vyhlídky na jakoukoliv formu společného ručení eurozóny za dluhy členských zemí, když tuto myšlenku v současnosti označila za "ekonomicky mylnou a kontraproduktivní".

Zástupce německé konzervativní strany kancléřky Angely Merkelové Michael Meister svou šéfku dnes podpořil, i když volil vybíravější slova. Členské země eurozóny se nejdříve musejí dohodnout na společné kontrole svých rozpočtů, potom mohou řešit společné ručení za jejich dluh, prohlásil dnes Meister při vystoupení v německém radiu Deutschlandfunk.

Merkelová se sešla s menším koaličním partnerem před dvoudenním summitem Evropské unie, který začíná ve čtvrtek. Na něm se bude bojovat o podobě dalších opatření proti dluhové krizi, která ohrožuje už i velké ekonomiky eurozóny v čele se Španělskem. Ještě dnes ministři financí zemí eurozóny uspořádají telekonferenci, na níž budou projednávat žádosti Španělska a Kypru o finanční pomoc. Podle agentury Reuters to dnes řekli činitelé měnové unie. Obě země stojí na prahu bankovní krize a potřebují rozsáhlou pomoc při rekapitalizaci bank. 

Merkelová se staví proti návrhům bankovní a dluhové unie a požaduje nejprve vytvoření politické unie. Řídí se v tom názorem většiny Němců, kteří nehodlají platit dluhy ostatních, pokud nad nimi nebudou mít účinnou kontrolu. 

V pondělí se Merkelová vyslovila proti "snadným řešením" v podobě eurobondů a dalších nástrojů, které vytvářejí společnou odpovědnost za dluhy všech členů měnové unie. Dnes ji ještě čeká vystoupení před německým parlamentem v Berlíně.

(Zdroj: AP, Bloomberg, ČTK, Deutschlandfunk)



Váš názor
  •  
    28.06.2012 8:27

    Pokud bude mít Česko také vyspělou ekonomiku, také bude ručit za dluhy neúspěšných zemí. Pokud bude Česko ekonomicky neúspěšné, vyspělejší budou ručit za jeho dluhy. Dvě strany mince. Žijeme uprostřed Evropy. Sračky jsou součást života.
    brontosaurus
    • dal bych přednost
      28.06.2012 9:16

      variantě, kdy česká ekonomika bude patřit mezi ty neúspěšné, což je mnohem víc pravděpodobnější, páč mezi ně spěcháme mílovými kroky. Naše ekonomika už toho totiž moc nevyprodukuje, to je známo... Pak nás čekají skvělé zítřky - dluhy za nás budou platit ti vyspělejší z "ideologických" fondů:-)) Teď už zbývá najít ty ekonomiky, které to zvládnou. Nestačím se chechtat :-))
      Jesse
  •  
    27.06.2012 9:34

    Ač nejsem pravičák, v tomhle punktu s Merkelovou plně souhlasím. Co si ty zadlužený státy myslí, že si budou dělat co chtějí a Němci to zacálují? Jen ať Němci nevyměknou proboha.
    Ricochet
    •  
      27.06.2012 9:47

      I když nejsi pravičák, polož si pár otázek.Kdo vyvolal dvě nejničivější války ve světě?Kdo Němcům pak pomohl v rekonstrukci jejich státu ?Kolik mrtvých mají Němci na svědomí ?Kdybychom spočítali skutečné reparace, tak ti hajzlové platí dodnes.A nyní, když už je mlíko rozlité a nemá cenu nad ním brečet,chce Evropa, ať jí Německo pomůže.A ta kr.... udělá vše pro své zvolení i za cenu destabilizace nejen finančních trhů.Copak by se asi stalo, kdyby Němce vyšoupli z EU?Co jejich nová silná marka ?Chtěl bych vidět pak jejich exporty a nákupy ostatních států.Jo, minulost tady stále je a dívá se na Němce strnulýma očima.
      paja
      •  
        27.06.2012 10:10

        Cítíš se být zodpovědný za pogromy na židech páchaných zde v době Karla IV? Dnešní němci (minimálně všichni mladší 85 let) mají zhruba stejný díl odpovědnosti na zvěrstvech nacistického německa.
        ..
      • to paja
        27.06.2012 10:03

        nechci se němců jakkoliv zastávat, ale to co zde napíšu bude opakem - a) němci určitě nevyvolali dvě světové války, tu první vyvolalo rakousko-uhersko, neměcké císařství bylo spojencem, a podle spojenecké smlouvy vstoupilo do války na straně R-U.. Co se týče 2.světové, tu samozřejmě vyvolali němci, ale od toho jsou válečné reparace.. Někde jsem nedávno četl článek že jen z první světové splatili reparace někdy v roce 200? .. b) To že se nechtějí zaručit za dluhy někoho jiného je přece logické.. Vem si příklad, ač my dva se neznáme, nemáme nic společného, žiji v jiném městě, tak si na dluh koupím auto, to auto nemám jak splácet.. Zaručíš se za mně? A když to auto nesplatím, příjdeš třeba o dům.. Co ty nato pajo? Šel bys do toho?? Mně to připadá naprosto logické, že němci nechtějí za nikoho ručit. Tobě ne??
        Mates
        • Re: to paja
          27.06.2012 10:15

          Mates, otevři oči. To co popisuješ se běžně odehrává každý den na všech obyvatelích EU ve formě dotací. Ty ze zisku zaplatíš daně - a na konci si tvé peníze někdo zadlužený (potřebný) vezma na splacení úvěrů. Když všichni, tak všichni. Nedovedu si vůbec představit tu parádu (o čemž sním), kdyby najednou daňoví plátci přestali platit daně všem lemrám, lemplům, dlužníkům atd...
          Jesse
          • to Jesse
            27.06.2012 10:23

            oči mám otevřené, a netvrdím, že se to neděje, že z mých daní a mého sociálního a důchodo. % se platí třeba dávky lidem co nikdy nemakali... To přece netvrdím. Já ale říkám, že pokud bych mohl říci ne, mé peníze na to nepůjdou tak to udělám. A tohle přesně udělala Merkelová. Nechce platit povalečům z řecka (formou společných dluhopisů) - že jim platí formou půjček ETFS aj. fondů je samozřejmě věc jiná.. Co ty jesse, ty by ses za mně zaručil, abych si mohl koupit nového medoura? Tak vidíš. Oba dva známe odpověd. A přesně tohle Merkelová nechce...
            Mates
            • Re: to Jesse
              27.06.2012 10:27

              To s tebou samozřejmě souhlasím, ale musím dodat větu = němci si tuto situaci vyrobili sami. Pak-li že nechtějí dál pokračovat v tom co upekli, musí nést následky a zvrátit podstatu celé integrace Evropy. To je snad srozumitelné :-)
              Jesse
              • to jesse
                27.06.2012 10:44

                já si nemyslím že si němci tuto situaci vyrobili (a tudíž jsou za ní zodpovědní). Situaci si vyrobili řeci sami, - jak je třeba možné, že řek bere desítky tisíc na podpoře, a třeba slověk pár tisíc, a přitom jim ještě slováci zachranuji koule?? Jak je tohle možné, ře ten řek má 200-300% více než slovák a HDP je třeba +- srovnatelné??? Problém nebyl u němců, protože chtěli společnou měnu, nebo EU, ti chtěli jen jednu měnu v evropě, která by pomohla obchodu - nebyly žádná pravidla, žádné zasahování do zozpočtu jednotlivých států (tohle byl méžná problém).. Poté když řekové poprvé požádali o půjčku tuším 130Miliard EU (tuším to byl 1. záchranný balík) - tak do toho němci šli.. Tehndy to nebyl problém a měla to být jednorázovka, která by řekům pomohla, pomohla EU, atd.., tehdy nebyli problémy se španělském, itálií, portugalském a irském... To že z jednorázovky vznikl 2.záchranný balík, nejspíše přijde 3. balík, záchrana španělská, irska, ted kypru - vážně si myslíš, že za to můžou němci třeba tím, že zavedli EU? (mimochodme EU nezavdli nemci sami, ale na počátku bylo tuším 7zemí)... Problém je jinde, problém je v nezodpovědném hospodaření - já když jako jednotlivec na medoura nemám, tak holt jezdím ve škodovce (v mém případě hjundaj:)). V řecku to tak není... Nejsou peníze na nic, statní rozpočet musel dekády let být pořád v mínusu a nikdo to neřešil.... (stjená je situace i v čr - každý rok je státní rozpočet v mínusu - proč??) .. Odpověd je jenoduchá, špatné hospodaření, korýtka, korupce atd...
                Mates
                • Re: to jesse
                  27.06.2012 10:49

                  My si stále nerozumíme. Rozlišujme dva partnery - jeden který přistoupí na návrhy a druhý, který ty návrhy předkládá (jako první). Máš recht s tím, že Řecko notně využívalo a sálo krev němcům. Jenže ti samí němci stáli u zrodu všech evropských legislativ. Chápeš kde je zakopaný pes? Byli to němci, kteří se angažovali v přijetí Řecka do EU a ti samí němci nabízeli Řecku sliby, pomoc, výhody, čerpání atd... No nekup to, když to bylo tak výhodné, že... ze začátku.
                  Jesse
                  •  
                    27.06.2012 11:13

                    jasně, už ti rozumím, kam míříš - no právě ta legislativa, jak píšu v příspěvku nahoře - nebo EU, ti chtěli jen jednu měnu v evropě, která by pomohla obchodu - nebyly žádná pravidla, žádné zasahování do zozpočtu jednotlivých států (tohle byl méžná problém).. - Ale kvůli tomu nejsou němci zodpovědní za to, jak řekové hospodaří/li. (a při tom špatném hospodaření ještě fixlovali účetnictví).. Za to, jak hospodaří řek, je zodpovědný pouze řek.. Za to, že byl řek přijat do EU je zodpovědná celá EU, protože pokud vím, je v něm právo veta, kdy jedna země jako ČR může zablokovat zákon/vstup třeba ruska, kterou předtím schválí 20zemí.. V našem případě nějakých 10zemí muselo dát řecku souhlas se vstupem. Ale stále platí jsi v eu, ale za to, jak hospodaříš, jsi zodpovědný pouze ty sám...
                    Mates
            • Re: to Jesse
              27.06.2012 10:25

              rozuměj, je rozdíl mít společný dluhopis, tzn. za někoho ručit, nebo mu půjčit peníze, a at se on stará...
              Mates
    • pravdu díš hochu:-)
      27.06.2012 9:42

      Jen ať se zase stáhnou v rámci svých hranic, aby nevyměkli :-) Tedy nejen ekonomicky a politicky, ale když nechtějí za své minulé hříchy platit, tak se musí taky přizpůsobit.
      Jesse
  • jen ať platí :-)
    27.06.2012 9:06

    Němci stáli první v řadě na projektu sjednocené Evropy za cílem obsáhnout "životní prostor" na bázi míru a porozumění :-)) Tak když vymysleli takovou blbost, ať nesou taky odpovědnost a cálují a cálují. Dobře jim tak :-))
    Jesse
  •  
    27.06.2012 8:52

    Však on Tě někdo přetáhne krompáčem, ty kr...!
    paja
Aktuální komentáře
04.05.2024
15:20Invesco: Rostoucí výnosy státních dluhopisů, klesající ceny ropy a jestřábí řeči FEDu
9:00Víkendář: Fisher o zachování inflačního cíle, nezávislosti centrální banky a vývoji sazeb
03.05.2024
22:04Silný závěr týdne na Wall Street  
17:43Zisky obchodovaných firem v následujícím roce, cyklus a dlouhodobý trend
16:50Plány centrálních bank zřejmě zkomplikují vyhlídky eurozóny, varuje ekonom
16:46Data i výsledky trhům v závěru týdne přejí, ISM ale zaselo pochybnosti  
16:23Komerční banka, a.s.: Hospodářské výsledky k 31.3.2024 (1Q 2024)
15:16Baron: Akcie Tesly začnou prudce posilovat
15:01Tomáš Vlk: Trh práce v USA konečně oslabuje, k radosti investorů  
13:49Perly týdne: Zákon na snížení inflace zvyšuje inflaci, Tesla dostala čínský impuls
13:42Než otevře Wall Street: Coinbase, BigBear.ai, Fortinet  
12:00Hartnett: Slabší data o americké zaměstnanosti zvyšují riziko výprodejů na akciích
11:55Nezaměstnanost v EU v březnu klesla, nejnižší byla v Česku a Polsku
10:59Akcie míří k důležitým datům v lepší kondici díky výsledkům Applu  
10:31Jakub Blaha: Apple oznámil největší zpětný odkup akcií ve své historii  
9:28GEVORKYAN potvrdil předběžné výsledky hospodaření. Na letošní rok plánuje další navýšení tržeb i zisku
9:08Rozbřesk: Sazby klesají na 5,25 %, jejich očekávaná trajektorie se však posouvá výše
8:51Slabší výsledky Komerční banky, Apple překvapil rekordními odkupy a futures jsou zelené  
8:41Zisk i tržby Applu ve čtvrtletí klesly, překonaly však očekávání
8:26Tržby skupiny Bezvavlasy přesáhly miliardu, firma mění CEO a plánuje úpis nových akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data