Aktualizováno Jen si to představte: mrazivý vzduch, jiskrné ráno, urolbovaná sjezdovka, zvuk lyžařského vleku, pevně svíráte hole, přesky zapnuty a před vámi jen krásné pole bílého manšestru… Může se zdát, že zimní sporty v čele s lyžováním a snowboardingem jsou v těchto nejteplejších dnech roku nezajímavým tématem. Ale právě v tomto období výroba zimního vybavení běží na plné obrátky a probíhá nejhorlivější příprava na další sezónu (tj. dokonce 2013/2014)… Významní světoví hráči podnikají strategické porady a v důsledku těch loňských dochází i k některým zajímavým změnám ve vlastnické struktuře výrobců zimní výstroje a výzbroje.
Hodně těchto změn se v letošním roce děje v severských zemích. Z nedávných transakcí lze jmenovat např. prodej dynamického, originálního a inovativního výrobce ochranných pomůcek pro extrémní sporty, švédské společnosti POC. Helmu POC nosí při svých extrémních kouscích alpský lyžař Bode Miller, stálice švédského lyžařského národního týmu Patrik Jarbyn, nebo česká skicrossová legenda Tomáš Kraus. Vlastníci POC (zejména management společnosti) se rozhodli prodat 100 % své firmy listovanému americkému výrobci outdorového vybavení Black Diamond, Inc., jehož akcie jsou obchodovány na NASDAQ . Objem transakce se pohybuje na úrovni 43 mil. USD (úhrada kupní ceny je kombinací platby v hotovosti a veřejně obchodovanými akciemi kupujícího) a Black Diamond tím významně vstupuje na trh ochranných sportovních potřeb s cílem zvýšit své tržby ze současných 146 mil. USD v roce 2011 na 500 mil. USD v roce 2015. Na druhé straně, POC, společnost založená v roce 2004 a dosahující ročních tržeb cca 22 mil. USD, se tím dostává do významného severoamerického prodejního kanálu. S ohledem na záměr Black Diamond lze předpokládat, že POC není jejich poslední akvizicí.
Další zajímavou severskou změnou je prodej švédského výrobce (zejména) lyžařského oblečení HALTI. Sponzor několika národních týmů (finská lyžařská reprezentace v čele s Kalle Palanderem, finský olympijský tým na OH 2012 v Londýně, ale i česká lyžařská reprezentace) byl od roku 2004 akvizicí investičního fondu 3i listovaného na londýnské burze. Za 8leté investiční období, kdy 3i držela minoritní podíl ve společnosti za majoritní účasti managementu firmy, se podařilo z lokální finské značky vybudovat nadnárodní společnost s přítomností ve více jak 15 zemích a podporující svým vybavením např. mezinárodní lyžařskou federaci FIS. Zajímavý byl i výběr investora, kterým se stala lokální potravinářská společnost Ingman Group Oy AB, produkující zejména zmrzlinové krémy. Atributy strategického investora asi Ingman Group vykazuje, ale o synergických efektech lze jen spekulovat.
A co nás ještě může přes léto 2012 v oblasti výrobců zimních sportovních potřeb čekat? Z hlediska produkce lyží a snowboardů lze pravděpodobně očekávat možná zajímavou transakci ve Slovinsku. „Stenmarkův“ polostátně vlastněný ELAN hledá již od minulého roku investora. Kdo bude kupujícím? Bude posilovat leader na celosvětovém trhu AMER Sports (zn. Salomon, Atomic, Dynamic) nebo JARDEN corporation (zn. Völkl, K2), či Rossignol (+ zn. Dynastar)? Podaří se snad posledním nezávislým rakouským značkám HEAD a Fischer ukořistit větší podíl z celosvětové produkce lyží představující trh s roční objemem přesahujícím 2 mld. EUR?
A co zajímavý český producent lyží a běžek SPORTEN, v tichosti dodávající privat label produkty pro výše uvedené hráče? Nechť je nám myšlenka na případné novinky v tomto zimním odvětví a křupající sníh pod nohama zajímavým ochlazením v těchto typicky letních dnech…