svými výsledky za druhé čtvrtletí nedosáhl na tržní očekávání jak na úrovni tržeb, tak zisku. Z prvotní reakce trhu na zveřejněnou sadu čísel je ale i tak cítit úleva, že to nebylo ještě horší (ty nejnižší odhady byly položeny o poznání hlouběji než tržní konsenzus). Meziroční dynamiku opticky vylepšuje plná integrace převzaté Motorola Mobility Holdings.
Tržby** | 6 916 / 9 026 | 8 135 / 10 645 | 8 394 | 8 364 / 12 214 | 3% | 21% |
Provozní zisk | 2 881 | 3 389 | 3 584 | 3 203 | -5% | 11% |
EPS adjusted* | 7,68 / 8,74 | 8,75 / 10,08 | 8,75 / 10,16 | 8,42 / 10,12 | 0% | 16% |
*bez jednorázových položek, GAAP/non-GAAP
**bez/s partnerskými weby (+ tzv. traffic acquisition costs) a Motorola Mobility Holdings (tržby o objemu 1,25 mld. USD)
• Jinak jsou ale výsledky za 2Q12 opět jen pokračováním dříve nastolených trendů. Meziroční růst tržeb se i přes mírné zpomalení drží (uspokojivě) nad hladinou 20 %. Problémem je klesající profitabilita dominantní kontextové reklamy.
• K tomu se přidává opětovné zrychlení tempa růstu investičních, prodejních a marketingových nákladů, což je pravděpodobně dáno snahou o navyšování tržního podílu v nových oblastech podnikání. Provozní marže (non-GAAP) tak klesla na 32 %.
• Klesající profitabilita reklamních příjmů je primárně odrazem měnícího se produktového mixu. Negativně ale působí i měnové vlivy, zejména pak slábnoucí EUR vůči USD. Pokud by meziročně k žádné změně kurzu nedošlo, byly by tržby o 350 mil. USD vyšší. Již několikrát jsme zmiňovali, že produktový mix se posouvá směrem k obecně levnější mobilní reklamě, což nemusí být nutně negativem. V konečném důsledku jde o výslednou velikost trhu a podílu na něm. Nové oblasti reklamy (mobilní, displejová) táhnou nárůst celkového počtu placených kliků (+42 % yoy, což je mimochodem celkem působivé, +1 % qoq). To, že počet placených kliků narůstá hlavně vlivem nových oblastí podnikání, ale na druhé straně dokumentuje pokles průměrné ceny za klik o 16 % yoy (-12 % yoy při konstantních měnách, +1 % qoq).
• Co se týče rozvahy, ta je nadále v pořádku. Hotovostní zůstatky dosahují výše 43 mld. USD, čtvrtletní FCF (čistý provozní cash flow – capex) se pohybuje kolem 3,5 mld. USD.
• Příběh Googlu zůstává nezměněn, podmíněn výsledným postavením na poli mobilní a displejové reklamy*. Na šampaňské je každopádně ještě brzo, akcie doporučujeme držet. Ty reagují na výsledky růstem o 3 %. Průměrná 12M cílová cena dle konsenzu BBG je 732 USD.
*slibně se vyvíjí také sociální síť Google+. Příležitost skýtá i akvizice Motoroly. Vývoj softwaru spojený s vlastním hardwarem by mohl přinést uživatelskou zkušenost, která by díky záběru Googlu mohla překonat i konkurenční . Otazníkem ale zůstává případná reakce stávajících partnerů.