Hledat v komentářích
Výběr pro investory

Článek je zařazen v rubrikách:Zákony|Trhy & finance
Vše, co jste kdy chtěli vědět o ZoPZE, ale báli jste se zeptat

Vše, co jste kdy chtěli vědět o ZoPZE, ale báli jste se zeptat

23.07.2012
Zákon o podporovaných zdrojích energie, který bude účinný od roku 2013, je dnes už bezpečně součástí českého právního řádu. Po pár měsících od jeho přijetí na něj můžeme hledět s jistým odstupem. K ZoPZE, jak se zákonu mezi právníky a energetiky důvěrně přezdívá, jsme shromáždili nejčastější tvrzení, která se pokusíme okomentovat.

Konstatování první: Nový ZoPZE je zákon, který bezprecedentně z moci veřejné zasáhnul do soukromoprávních vztahů, když bez dalšího zrušil veškeré existující druhy a typy podpor obnovitelných zdrojů energie. A to včetně veškerých smluv, na jejichž základě byly dosud vypláceny státem regulované ceny a zelené bonusy za elektřinu vyrobenou v elektrárnách využívajících obnovitelné zdroje energie.

Odpověď: Toto na první pohled pravdivé hodnocení zamlčuje jednu podstatnou informaci – veškeré dosavadní systémy podpory, které byly na základě ZoPZE zrušeny, byly nahrazeny novými systémy podpor, které v zásadě kopírují dnešní právní instituty.

Přechodná ustanovení ZoPZE totiž jednoznačně uvádějí, že pokud některému subjektu vznikl na základě stávajících právních předpisů nárok na určitou podporu (např. formou výkupních cen, zelených bonusů, formou příspěvku k ceně elektřiny z KVET či druhotných zdrojů apod.), vzniká takovému subjektu automaticky nárok na podporu dle ZoPZE (formou výkupních cen, ročních zelených bonusů apod.). ZoPZE navíc poprvé v zákonné formě uvádí do života podporu decentrální výroby elektřiny, a to formou tzv. bonusů na decentrální výrobu elektřiny.

Nová koncepce, nebo ne?

 

Tvrzení druhé: ZoPZE nic nemění na existující koncepci podpory alternativních zdrojů energie. Dnešní provozovatelé alternativních energetických zdrojů tak mohou bez dalšího pokračovat ve své činnosti.

Odpověď: Ani tento závěr není přesný. Je totiž nutné si důkladně prověřit veškerá ustanovení ZoPZE, včetně již zmiňovaných přechodných ustanovení (jejichž cílem je právě zamezit nejasnostem v rámci přechodu od starého systému k novému). Tak abychom si mohli být jisti, že nový zákon nezměnil do budoucna podmínky podpory pro konkrétní alternativní zdroje.

Například u elektřiny vyrobené z biomasy nebo biokapalin se podpora elektřiny z obnovitelných zdrojů bude vztahovat jen na elektřinu vyrobenou v zařízení, které je schopné vyrábět elektřinu v režimu kombinované výroby elektřiny a tepla a na které ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo příslušné osvědčení. Na druhou stranu, provozovatelé výroben elektřiny z výše zmíněných obnovitelných zdrojů uvedených do provozu do 24 měsíců od vyhlášení ZoPZE jsou oprávnění obdržet danou podporu i bez toho, aby generovali elektřinu právě v režimu KVET.

V jiné situaci se pro změnu ocitnou výrobci elektřiny generované společně z obnovitelného zdroje a neobnovitelného zdroje, pokud se nejedná o vysokoúčinnou kombinovanou výrobu elektřiny a tepla. Ti se budou moci na podporu spolehnout jen do konce roku 2015.

Role ERÚ v novém

Přesvědčení třetí: Subjektem oprávněným stanovit výši podpory podle ZoPZE je – tak jako podle současných právních předpisů – Energetický regulační úřad (ERÚ).

Odpověď: Tento závěr je v zásadě správný. Nový zákon přitom ERÚ v řadě případů nadále stanoví mantinely pro jeho rozhodování. Třeba tím, že celkovou výši podpory elektřiny bude ERÚ povinen nastavit tak, aby pro rok, kdy je výrobna elektřiny uvedena do provozu, činila výkupní cena nebo zelený bonus na elektřinu nejvýše 4 500 Kč/MWh. V některých situacích pak ERÚ de facto na vybranou vůbec nebude mít. Například zelený bonus na teplo bude podle zákona povinen stanovit přesně ve výši 50 Kč/GJ.

Pokračování příště.


Kocián Šokc Bala	štík
Stránka Právo je společným projektem Patria.cz a advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík, která poskytuje a zpracovává veškeré informace na stránce umístěné; za tyto informace nenese Patria.cz odpovědnost.
Zdroje