Celkem sedm smluv, které uzavřelo bývalé vedení pražského dopravního podniku, nelze vypovědět. Mezi nimi je i kontrakt na SMS jízdenky. Dalších téměř devadesát smluv lze ukončit jen vzájemnou dohodou. Vyplývá to z analýzy, jejíž část mají HN k dispozici.Když dnes už bývalý šéf pražského dopravního podniku Vladimír Lich narazil na smlouvu o SMS jízdenkách se společností Crownsnest, rozhodl se, že ji jako nevýhodnou vypoví. Jenže nemohl. Je to jedna ze sedmi smluv, kterou dopravní podnik ještě za minulého vedení uzavřel jako nevypověditelnou. Vyplývá to z analýzy, kterou si nechal zpracovat právě Lich a HN mají její část k dispozici.
Nevypověditelné smlouvy, kam patřily také kontrakty s Pražskou energetikou nebo dodavatelem vozů metra, firmou , přitom byly jedny z největších. Dopravní podnik za jejich plnění ročně platil téměř dvě miliardy.
Kromě nevypověditelných měl ale dopravní podnik uzavřených ještě 88 smluv, které šlo ukončit jen vzájemnou dohodou. Za tyto kontrakty ročně vyplácel 9,5 miliardy korun, šlo tedy o víc než polovinu všech nákupů. Takové smlouvy podnik podepsal třeba s firmami Škoda Transportation, Metrostav nebo České teplo.
"Problém vidím v tom, že by podnik neměl mít uzavřenou žádnou podobnou smlouvu. Umím si je představit snad jen tam, kde dodavatel musel zainvestovat velkou částku do vzájemné spolupráce. Tak to ale v těchto případech není. Je to nesmyslné a účelové," nešetří kritikou Vladimír Lich, který byl minulý týden proti vůli pražského primátora Bohuslava Svobody odvolán z čela pražského dopravního podniku. Lich ještě před svým odvoláním podal trestní oznámení kvůli čtyřem údajně nevýhodným smlouvám. Další podněty policii ale mají ještě přijít.
HN se podařilo získat část právního auditu, který v dopravním podniku prováděla Transparency International a advokát a bývalý detektiv Václav Láska. Z auditu vyplývá, že do nevýhodných transakcí mohli být zapojeni i vrcholní představitelé ODS.
Konkrétně David Vodrážka, který v letech 2010 a 2011 z pozice předsedy představenstva schválil prodej vestibulů metra ve stanicích Vysočanská, Českomoravská a Kačerov. Podle auditu byl ale prodej nevýhodný. Ceny pozemků totiž byly nižší než odhadní ceny podle cenové mapy.
Vítězové tendrů navíc byli vzájemně propojeni a jedna z firem - Asset Bloom - měla přímou vazbu na dalšího problematického dodavatele dopravního podniku, firmu Bitmedia, která v metru provozovala reklamní obrazovky. "Každý prodej musel mít vždycky posudek s kulatým razítkem, aby to sedělo. Navíc to schvalovalo představenstvo a vždy to procházelo kolečkem," odmítá ale pochybení Vodrážka. V představenstvu kromě něj byli i bývalí radní za ODS Rudolf Blažek či Milan či sociální demokrat Antonín Weinert.
Jedno z Lichovým trestních oznámení míří na bývalého šéfa podniku Martina Dvořáka. Ten vedl dopravní podnik v době primátorování Pavla Béma z ODS. Oba muži sice nepatřili mezi velké spojence, z odposlechů Romana Janouška, které letos na jaře zveřejnila MF Dnes, je ale zřejmé, že lobbisté v okolí Béma s Dvořákem čile komunikovali. A to třeba i o zmíněném prodeji vestibulů metra, konkrétně stanice metra Palmovka.
Související články na IHNED.cz
Svoboda, nebo kmotři? TOP 09 i ODS rozhodnou o pražském dopravním impériu Vodrážka šel s odvoláním ředitele dopravního podniku proti mně, tvrdí primátor Svoboda Komentář Petra Honzejka: V Praze ukradli civilizaci