Včerejší varování britské společnosti o možném nenaplnění celoročního výhledu vrhlo stín na celé odvětví evropského luxusního zboží. V obavách, že problémy s odbytem přepychových výrobků budou mít i další, se investoři začali hromadně zbavovat prakticky všech velkých jmen sektoru.
Akcie švýcarského hodináře odepsaly 5 %, jeho konkurent zakončil seanci o 2,4 % níže, zatímco místní index SMI ztratil pouhé 0,1 %. V Paříži předvedl Christian Dior 4,1 % pokles, jeho rival LVMH, evropská jednička na trhu s luxusem, klesl o 3,4 %. Francouzský index CAC 40 přitom přidal 0,9 %. „Profit warning opravdu podtrhl celosvětové zpomalení – naznačil, že se týká celého odvětví,“ uvedl Christopher Walker, sektorový expert z japonské banky .
„Nejsme v tom sami, co se vývoje v posledních několika týdnech týče,“ prohlásila finanční ředitelka Stacey Cartwrightová a odvolávala se na diskuze s konkurenty na trhu. Akcie její společnosti po varování propadly o 21 %. Tržby v obchodech otevřených alespoň rok za poslední dva a půl měsíce zaznamenaly nulový růst.
Pro investory sázející na luxusní choutky vzmáhajících se vrstev v Asii je to už druhá rána během dvou měsíců. O zhoršujících se vyhlídkách a zpomalujícím tempu růstu tržeb informovala už v červenci. Tehdy se akcie také vydaly jižním směrem, avšak za uplynulých 60 dní se stihly dostat na nová lokální maxima. Až do včerejška. Nyní se obchodují nejníže od ledna loňského roku.
„Nemyslím si, že je to jenom problém ,“ tvrdí John Guy z londýnské Berenberg Bank. Dodává nicméně, že britské značce uškodilo rozhodnutí stáhnout z trhu produkty v nižší cenové kategorii. „Nepřekvapilo by nás, kdyby další hráči v luxusním segmentu zaznamenali podobné trendy,“ napsala ve zprávě pro investory Kate Calvertová z konzultantské společnosti Seymour Pierce.
Odbyt v Číně, který táhly zejména hodinky a šperky, podle Cartwritghtové zpomalil před očekávanou směnou vedení komunistické strany. Pomaleji se prý hýbe i poptávka po zboží zakoupeném za účelem obdarovávání úředníků, manažerů či známých.
Firmám Jako nebo LVMH se v posledních třech letech navzdory finančním a dluhovým krizím dařilo. Britský výrobce šátků, kabátů i doplňků všeho druhu od ledna 2009 posílil o 329 %. Jeho francouzský konkurent, patřící nejbohatšímu Francouzovi (brzy již asi Belgičanovi) Bernardu Arnaultovi, ve stejném období posílil 161 %.
(Bloomberg, FT)