Největším výprodejem od konce července prošly v pondělí akcie , které během obchodování na Nasdaq ztrácely až 11 procent, aby uzavřely o 9,06 % níž na ceně 20,79 USD. Titul tak obchoduje již plných 45 procent pod upisovací cenou 38 dolarů, nad níž se od květnového IPO již zpět nevyhoupl. K neutuchajícím obavám investorů o (ne)schopnost společnosti dosahovat, v prostředí hromadného přesunu uživatelů sociální sítě od počítače k mobilnímu telefonu, růstu prodeje reklamy se přidal report analytiků Barron’s, podle nichž jsou akcie FB stále drahé a mohly by spadnout na 15 USD i níž.
Po posledním vzestupu akcií na 23 dolarů z historického minima 17,55 USD obchodují na vysokých násobcích jak očekávaných tržeb tak zisků, navzdory rostoucí nejistotě spojené s výhledem podnikání společnosti, píše renomovaný finanční týdeník. Jako ostatní analytici, i uvedený článek prezentuje jako hlavní zdroj obav rychlý přesun uživatelů od PC na mobilní platformy, které nyní využívá již více než polovina z nich. Tento rychlý trend překvapil společnost spíše nepřipravenou. Zakladatel a šéf FB Mark Zuckerberg, ačkoli připustil nezdar vstupu firmy na burzu, se na začátku září pokusil obavy vyvrátit, když řekl, že se z stává „mobilní společnost“, které věští světlou budoucnost. Za cíl stanovil, aby systém byl kompatibilní s jakýmkoli zařízením, které lidé k připojení k internetu používají.
Úspěch na mobilním trhu ale není rozhodně zajištěn, varuje Barron’s. Velkou výzvou je přizpůsobení reklamy na relativně malou plochu displejů chytrých telefonů a tabletů, aniž by firma ztratila sympatie svých uživatelů. Používání alternativ ke klasickým osobním počítačům navíc pravděpodobně zkracuje čas, který uživatelé na webu stráví, čímž se uvolňuje prostor pro největší konkurenty na trhu s mediální reklamou , nebo !.
K očekávání dalšího poklesu titulu vedou Barron’s nástroje valuace. , jehož akcie v současnosti obchodují na 47násobku letošního očekávaného zisku (48 centů/akcii) a 36násobku zisku odhadovaného pro rok 2013 (63 c.), jsou příliš drahé ve srovnání se zavedenými světovými jmény jako právě nebo , u nichž je aktuální tržní cena zhruba 16násobná vůči letošnímu odhadovanému zisku. Jaká by podle analytiků Barron’s byla férová cena akcií ? 15 dolarů i méně. Cena 15 USD by znamenala zhruba 24násobek očekávaného zisku za 2013 a 6násobek očekávaných tržeb (6 mld. USD), což ale stále není „výhodná cena“, uvádějí.
Konsensus Wall Street ohledně zisku pro příští rok na úrovni 0,63 USD/akcii implikuje meziroční růst o zhruba 31 procent. To je dost velkorysá prognóza, která ignoruje nastavení nemalé části kompenzace skrze akcie společnosti, jíž si firma snaží získat loajalitu svých zaměstnanců. FB takových akcií s omezenou likviditou emitoval za 1,4 mld. USD v roce 2011 (téměř 500 tisíc dolarů na hlavu) a za letošní rok zatím za miliardu dolarů. Náklady na kompenzaci ve formě udělování vlastnických podílů by mohly v příštím roce dosáhnout 20 centů na akcii, odhaduje Barron’s, což dále zvyšuje reálné PE až na 50násobek. Zvyk analytiků ignorovat u firem z technologického průmyslu náklady na kompenzace akciemi je založený na chybném přístupu, že z hlediska nákladů hrají roli pouze ty hotovostní. Jak správě řekl Warren Buffett, společnosti by tento přístup mohly dovést do extrému „nulových“ nákladů, pokud by všechny platily svými akciemi.
Analytici v článku připouštějí, že jejich názor na titul a cílová cena okolo 15 USD působí ve srovnání s trhem pesimisticky, když pouze jeden z téměř čtyř desítek analytiků na Wall Street pokrývajících , Dan Salmon z BMO Capital Markets, cíluje na 15 USD, zatímco většina cílových cen jeho kolegů se pohybuje v rozpětí 20 až 30 USD. Ovšem snížených po zahájení pokrývání s cíli kolem 40 dolarů, upozorňuje Barron‘s.
Téměř 85 procent příjmů získává z reklamy a tento trend se jen těžko v dalších letech změní. Podle odhadů EMarketer by podíl společnosti na americkém trhu s mobilní reklamou o velikosti 2,61 mld. USD mohl v letošním roce dosáhnout pouhých 2,8 procenta, zajišťující firmě šestou příčku za Googlem s očekávaným podílem 55 procent, společností Media (8,7 %) a Twitter (5 %).
(Zdroj: Barron’s, Bloomberg, CNBC)