Ve včerejším výhledu před zveřejněním výsledků jsme psali, že v centru pozornosti bude především profitabilita hlavních operací. Ta skončila hluboce pod tržními odhady. Navíc zklamaly i tržby, když citelně zpomalil meziroční růst počtu placených kliků (v segmentu dominantní kontextové reklamy), přičemž nadále pokračuje propad průměrné ceny za klik. Meziroční (i qoq) dynamiku opticky vylepšuje integrace převzaté Motoroly*.
ve 3Q12:
Tržby** | 9 720 | 10 964 / 12 214 | 11 832 | 11 526 / 14 101 | 5% | 19% |
Provozní zisk | 3 058 | 3 203 | 3 538 | 2 736 | -15% | -11% |
EPS adjusted* | 9,72 | 10,12 | 10,65 | 9,03 | -11% | -7% |
*bez jednorázových položek, non-GAAP
**bez/s tržbami převzaté Motorola Mobility Holdings (2,6 mld. USD vs 1,3 mld. USD ve 2Q12; 69 % tvoří mobilní segment); na obou úrovních jsou zahrnuty i partnerské weby (resp. tzv. traffic acquisition costs*, ve 3Q12 ve výši 2,77 mld. USD)
***mezikvartální srovnání se vztahuje k tržbám očištěným od tržeb Motoroly
3Q12 je jen pokračováním dříve nastolených trendů, což poněkud ubírá na přesvědčivosti předchozí rally. Žádný obrat se prozatím nekoná, problémem je nadále profitabilita dominantní kontextové reklamy. Ta je částečně odrazem dalšího nárůstu investičních, prodejních a marketingových nákladů soustředěných do nových oblastí podnikání. Provozní marže (non-GAAP) tak klesla na 27 % z 32 % v 2Q12. Ve zkratce: R&D náklady +27 % qoq, Sales & Marketing +23 % qoq.
Klesající profitabilita reklamních příjmů je primárně odrazem měnícího se produktového mixu. Již několikrát jsme zmiňovali, že produktový mix se posouvá směrem k obecně levnější mobilní reklamě, což nemusí být nutně negativem. V konečném důsledku jde o výslednou velikost trhu a podílu na něm. Nové oblasti reklamy (mobilní, displayová) táhnou nárůst celkového počtu placených kliků (+33 % yoy, ALE až +42 % yoy v 2Q12; +6 % qoq). To, že počet placených kliků narůstá hlavně vlivem nových oblastí podnikání, ale na druhé straně dokumentuje pokles průměrné ceny za klik o 15 % yoy (NAVÍC -3 % qoq; -16 % yoy v 2Q12). Jistý podíl na tom mají i měnové vlivy, při konstantních měnách by yoy propad dosahoval -8 % ve srovnání s -12 % v 2Q12.
Co se týče rozvahy, ta je nadále v pořádku. Hotovostní zůstatky přesahují 45 mld. USD, čtvrtletní FCF (čistý provozní cash flow – capex) se pohybuje kolem 3 mld. USD.
Výsledky vnímáme negativně, přesto, klesající profitabilitu částečně kompenzuje stále solidní meziroční nárůst počtu placených kliků. Vzhledem k nedávnému vývoji ceny akcií může krátkodobý tlak na vybírání zisků ještě po nějakou dobu přetrvávat. Pro dlouhodobého investora ale zůstává příběh nezměněn, podmíněn výsledným postavením na poli mobilní a displayové reklamy. Této třídě investorů doporučujeme akcie držet. Průměrná 12M cílová cena na trhu dosahuje 800 USD.
*Pro zajímavost, značná část TAC je odváděná Applu jako kompenzace za traffic získaný přes iPhony a iPady -> to jen posiluje význam Androidu jako mobilní softwarové platformy, především v doposud slabším segmentu tabletů -> NAVÍC, monetizace vyhledávání (resp. search and context ads) prostřednictvím mobilních telefonů probíhá jen na zhruba poloviční úrovni ve srovnání s desktopy, zatímco u tabletů je to až 95 %.
**Z hlediska tržeb si vedla velmi dobře. Profitabilita ale neoslnila ani tady, Motorola vykázala provozní ztrátu ve výši 151 mil. USD (non-GAAP).