Aktualizováno Největší americká automobilka zaznamenala za třetí čtvrtletí letošního roku pokles zisku o 12 procent na 1,5 miliard dolarům kvůli ztrátám v Evropě a nákladům na restrukturalizaci v Severní Americe. Zisk na akcii přesto předčilo očekávání analytiků o více než polovinu – 93c proti konsensu 60c - a tržby díky 2,5% růstu na 37,6 miliardy dolarů také významně předčily očekávání 35,9 miliardy dolarů.
Výsledky automobilky , která si v průběhu krize prošla očišťujícím procesem americké bankrotové ochrany, nadále stahuje níže ztrátovost evropských aktivit. Ta se za třetí kvartál prohloubila na 478 milionů dolarů před zdaněním z loňských 292 milionů dolarů za stejné období, stále však byla slabší než trhem očekávaných 505 milionů dolarů. Zisk divize Severní Ameriky zaznamenal meziroční pokles o 17 procent na 1,8 miliardy dolarů (konsensus 1,51 mld. USD) spolu s náklady společnosti na restrukturalizaci a snižování nákladů.
po výsledcích uvedla, že v Evropě očekává za letošek provozní ztrátu 1,5-1,8 miliardy dolarů, podle toho, nakolik do konce roku dospěje restrukturalizace těchto operací. V příštím roce očekává „mírné zlepšení“ hospodaření a v roce 2015 by ale podle dnešní prognózy firmy už mělo dojít k návratu evropské divize do černých čísel.
Americký automobilový průmysl nyní hledá cesty ke snižování spotřeby pohonných hmot. Podle nových norem administrativy prezidenta Baracka Obamy se bude muset spotřeba nových automobilů prodávaných ve Spojených státech do roku 2025 snížit téměř na polovinu.
již dříve v tomto týdnu uvedla, že se domnívá, že její inženýři a vědci učinili velký krok směrem k širšímu využití hořčíku při výrobě automobilů. Součástky z tohoto lehkého kovu (hořčík je o 75 procent lehčí než ocel a o třetinu lehčí než hliník) by podle firmy měly zajistit nižší hmotnost vozů, a tím i nižší spotřebu pohonných hmot.
Evropa kamenem úrazu
Ztrátovost evropské divize je společným problémem obou největších amerických automobilek – General Motors i Ford Motors. Druhá jmenovaná také včera překvapila růstem výnosů i zisku nad očekávání, ale nebýt Evropy mohlo být ještě lépe.
Ford včera oznámil provozní ztráty evropské divize 468 milionu dolarů (při očekávání -473 mil. USD), zatímco v Severní Americe byl díky 12% provozní marži zisk rekordních 2,3 miliardy dolarů. Automobilka Ford již dříve uvedla, že letos očekává v Evropě, která generuje čtvrtinu prodejů skupiny, ztrátu převyšující miliardu dolarů. Také již ale Ford představil svou odpověď v podobě oznámení plánu na uzavření některých evropských provozů a propouštění 6200 zaměstnanců.
„Automobilka GM je nyní stále příliš malá a slabá na to, aby udělal to, co nyní dělá Ford,“ uvedl analytik automobilového sektoru u Morgan Stanley, který odhaduje negativní hodnotu divize Opel ze skupiny GM na 17 miliard dolarů. Opel tak podle něj je „největší hrozbou pro dlouhodobé finanční zdraví a udržitelnost GM“.
Zatímco index S&P 500 od začátku letošního roku posílil o 12 procent, akcie společnosti Ford, které včera kvůli zavřené burze na Wall Street ještě nemohly reagovat na své výsledky, přišly o 3,7 procenta, zatímco akcie GM mají na svém kontě letos 15% nárůst hodnoty.
(Zdroj: AP, GM, CNBC, MarketWatch)