(Kurzy.cz)
ČR - tržby maloobchodu v září rostly o 0,4%, dařilo se oděvům a obuvi
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v září reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,2 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 3,3 %. Vývoj mimo jiné souvisel s nižším počtem pracovních dní (-2), což se promítlo do snížení prodeje sortimentů citlivě reagujících na meziročně rozdílný počet pracovních dní, tj. motorových vozidel a oprav, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Naopak na prodej potravin neměl různý počet pracovních dní podstatný vliv.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 2,8 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 4,4 %, v tom za opravy o 10,8 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 3,4 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,6 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,4 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 2,9 %, v tom za potraviny o 5,9 %, nepotravinářské zboží o 1,4 % a pohonné hmoty o 0,8 %.
Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 10,1 %, resp. o 5,6 %). Vývoj v této sortimentní skupině určují především tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, které tvoří zhruba 80 % celkových tržeb podniků s potravinami a které vykázaly pokles o 4,4 %. Tržby klesly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost (o 3,6 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 3,5 %) a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 2,6 %). Naopak zájem spotřebitelů podporovaný akčními slevami se soustředil na nákup oděvů a obuvi (růst o 11,6 %), i když vysoký růst byl částečně ovlivněn nízkou výchozí základnou. Přetrvával zájem o nákupy přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (růst o 3,9 %) a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,8 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,4 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak pokračovalo snižování cen v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Za celé 3. čtvrtletí 2012 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 1,3 % (ve 3. čtvrtletí 2012 bylo o jeden pracovní den méně), v tom v motoristickém segmentu o 2,8 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 0,7 %. Tržby za potraviny klesly o 3,2 %, za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží naopak vzrostly (o 0,8 %, resp. o 0,6 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři