Revitalizace či restrutkuralizace firmy. Ano nebo ne?
Znamená revitalizace či restrukturalizace podniku jeho blížící se konec?
Jako ortel zkázy vnímá tento proces mnoho českých podnikatelů a zaměstnanců. Majitelé a manažeři se jí vyhýbají, protože v procesu revitalizace či restrukturalizace firmy vidí přiznání vlastní neschopnosti vést svůj podnik k prosperitě. Existují však různé formy restrukturalizace. Mnohé celosvětově uznávané společnosti pochopily přínos restrukturalizace ve fázi rozvoje firmy a díky tomu se dnes hřejí na ekonomickém výsluní. Čeští podnikatelé většinou pomoc odborníků na revitalizaci / restrukturalizaci začínají vyhledávat až v době, kdy se jejich firmě přestává dařit nebo v době, kdy se již nacházejí v pokročilé krizi, kdy je každá snaha marná.
Mnoho podnikatelů má však omezený náhled na význam pojmu restrukturalizace. Tento proces lze v podstatě rozdělit do tří stádií podle míry změn a hloubky zásahů, které ve firmě probíhají. Pokud je firma v rozvoji a přistoupí z důvodu snahy o další efektivní růst k procesu restrukturalizace, hovoříme o strategii prosperity / rozvoje. Pokud je firma ve fázi stagnace či dočasného poklesu výkonnosti, pak hovoříme o strategii revitalizace. A je-li firma na hranici zániku, a chce se z této situace dostat, pak hovoříme o strategii resuscitace. Právě fáze resuscitace je v běžném slovníku akcionářů, podnikatelů a manažerů chápána jako ona "neoblíbená" a obávaná restrukturalizace podniku. V tomto slova smyslu je tento pojem používán nejčastěji. Nicméně, jak bylo řečeno výše, mnohé firmy pochopili význam nových impulsů a nutnost neustálých změn, inovací a vývoje k lepšímu a efektivnějšímu fungování - a proto i ve fázi růstu i ve fázi stagnace vyhledávají pomoc odborníků na rozvoj a revitalizace firem.
Strategie prosperity neboli rozvoj firmy je v České republice nejméně používanou formou restrukturalizace, protože jde o zásah do strategického řízení firmy v době, kdy podnik zažívá rozkvět. Rozhodnutí managementu pro strategickou revitalizaci bývá proto ze všech tří typů restrukturalizace nejtěžší. Často si totiž lidé ve vedení firmy kladou otázku, proč by firma měla měnit to, co funguje. Odpovědí je, že nemusí měnit to, co funguje, ale minimálně může zlepšovat to, co funguje. To přitom vůbec nehovoříme o tom, že může zlepšovat potažmo vyhledávat uvnitř firmy to, co nefunguje.
Restrukturalizaci coby strategii rozvoje zatím volí jen velmi málo (ale o to více zkušených) manažerů a byznysmanů. Tito lidé jsou v byznysu ostříleni a vědí, že každá firma prochází různými fázemi svého životního cyklu. A proto ještě před dosažením vrcholu rozvoje podniku chtějí pracovat na dalším směřování své firmy. Takovýto model fungování v minulosti uplatňovala např. jedna z nejlepších firem na světě, společnost General Eletric (GE).
Tuzemští podnikatelé začínají pomoc odborníků vyhledávat až v době, kdy se jejich firmě přestává dařit nebo se podnik nachází již v celkové a často naprosto devastující krizi (co může být více devastujícího než fakt, že nemáte na mzdy zaměstnanců?). Mnohdy přitom stačí jen dobrá rada či drobné úpravy ať už v managementu, v marketingu, obchodě či v provozu – ale tyto rady a úpravy musí přijít včas. Pravidlo zní neúprosně: Je-li v Titaniku (obrazně v podniku) již tak velká díra, že se loď pod tíhou vody již potápí ke dnu, můžete mít ty nejlepší odborníky na restrukturalizaci, ale přijde-li odborný zásah záchrany příliš pozdě, je zkrátka pozdě. Mimochodem právě proto naše firma před započetím spolupráce s podnikem, který je již v pokročilých problémech, dělá rychlou jednodenní analýzu stavu firmy, abychom vůbec zjistili, zda se ještě dá něco dělat pro záchranu...
Dobrá zpráva je, že u malých a středních podniků bývají problematické oblasti hodně podobné. Nejčastěji jde o špatně nastavenou obchodní strategii, nevhodný přístup manažerů k lidem, nedostatečnou motivaci zaměstnanců, chaos v řízení firmy a organizaci práce, nedostatečné finanční řízení firmy, chabé plánování a téměř nulový controlling, špatný marketing a chybějící propagaci. Všechny tyto problémy však lze poměrně úspěšně řešit. Důležité je však slovo: VČAS. Včas řešit. Samozřejmě, že pouhá identifikace problémů a návrh jejich řešení nestačí. Tyto věci je nutné s majiteli podniků řešit bod po bodu a kontrolovat jejich plnění. Firmy mají často sklon vracet se k původně zajetému stereotypu.
Netradiční jednotka intenzivní péče o podniky, společnost J.I.P. pro firmy s.r.o., pomáhá podnikatelům, kterým se příliš nedaří, znovu se postavit na nohy. Firmám, které dosáhly maximum a prosperují, pomáhá dosáhnout ještě lepších výsledků. Setkávám se často s majiteli firem, kteří jsou s chodem vlastního podniku vcelku spokojení, ale neposunují se dále, kupředu. Často cítí, že by se dalo ještě něco vylepšit, ale nevědí co a jak. I v tomto ohledu se mohou s důvěrou svěřit do naší intenzivní péče. Samozřejmě je tu naše společnost také pro stagnující podniky či firmy v krizi. Naše zkušenosti a pozitivní výsledky z projektů revitalizace či restrukturalizace v malých a středních firmách.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz) a provozovatel marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz