Prodej nových osobních automobilů v Německu se v příštím roce sníží o více než tři procenta na zhruba tři miliony vozů, předpověděl německý svaz automobilového průmyslu VDA. Prodej by se tak měl dostat na druhou nejslabší úroveň za více než dvě desetiletí, protože na poptávku po automobilech má negativní dopad dluhová krize v eurozóně.
"Musíme se připravit na to, že obtížná situace v eurozóně bude v roce 2013 pokračovat," uvedl prezident VDA Matthias Wissmann. Svaz nicméně předpověděl, že výroba automobilů v Německu v příštím roce stoupne o procento na 5,4 milionu vozů.
Se slabou poptávkou po automobilech se nyní potýkají i další západoevropské trhy. Sdružení francouzských automobilových výrobců CCFA tento týden předpovědělo, že prodej aut ve Francii se letos propadne o 13 až 15 procent a zaznamená nejhorší výsledek za 15 let.
Výzkumný institut R. L. Polk minulý měsíc předpověděl, že prodej osobních automobilů v západní Evropě v letošním roce klesne o osm procent na zhruba 11,75 milionu vozů. Napřesrok by se pak měl snížit na 11,57 milionu vozů. "Západní Evropa vykáže pokles prodeje oproti roku 2012 a zaznamená nejslabší poptávku po osobních vozech za posledních 20 let," uvedl hlavní analytik institutu Ulrich Winzen.
Německý výrobce nákladních automobilů již uvedl, že od poloviny ledna sníží produkci kvůli slabé poptávce. Šéf divize nákladních vozů Anders Nielsen v rozhovoru pro německý list Süddeutsche Zeitung dodal, že firma již požádala o státní podporu v rámci programu "Kurzarbeit" pro první polovinu příštího roku. Vláda se tímto programem snaží přimět firmy, aby nahrazovaly propouštění zaměstnanců pouhým zkracováním jejich pracovní doby.
Opatření se podle listu dotkne 3500 zaměstnanců v Mnichově a 1800 zaměstnanců v Salzgitteru. "Musíme přizpůsobit výrobu poptávce," řekl Nielsen. Zdůraznil však, že společnost neplánuje propouštění zaměstnanců. Nielsen rovněž upozornil, že firma by mohla využívat program Kurzarbeit i po skončení první poloviny příštího roku, pokud to budou vyžadovat podmínky na trhu.
Čistý zisk společnosti se ve třetím čtvrtletí kvůli slabé poptávce v Evropě propadl téměř o dvě třetiny na 61 milionů eur (1,5 miliardy Kč). Většinovým vlastníkem podniku je německý automobilový koncern .
Se slabou poptávkou na evropském trhu se potýkají také další výrobci nákladních automobilů. Švédská společnost ohlásila pokles čtvrtletního zisku o 65 procent. Čtvrtletní zisk jejího domácího konkurenta , jehož většinovým vlastníkem je rovněž , se ve třetím čtvrtletí propadl o více než třetinu.
Vývoj v sektoru bude problémem pro dodavatele, včetně výrobních vstupů. Otázkou je zejména, zda a v jakém rozsahu dojde na snížení poptávky směrem k ocelárnám.