(Kurzy.cz)
Metanolová aféra mění zvyky Čechů
Z obavy před otravou methanolem Češi výrazně omezili nákup lihovin ve večerkách a stáncích a vyžadují nové kolky na lahvích. Tři čtvrtiny (76 %) pravidelných konzumentů lihovin jejich spotřebu omezilo a nahrazují je pivem či vínem. V nejvíce postižených kategoriích, tedy rumu a vodce, preferují spotřebitelé zahraniční destiláty, kterým důvěřují tři čtvrtiny (77 %)Čechů oproti pětině (22 %) u české provenience. Vyplývá to z nezávislého výzkumu, který pro distributora Brown-Forman C&SR realizovala výzkumná agentura Perfect Crowd mezi respondenty starších 18 let, reprezentativním vzorku dle pohlaví, věku, vzdělání a regionu.
Hlavní zjištění výzkumu:
· Nejvyhledávanějšími znaky nezávadných lihovin jsou nový kolek (53 %), zavedený obchodní řetězec (50 %) a zahraniční značka (40 %). Naproti tomu jen 27 % respondentů důvěřuje starým kolkům lihovin, vyrobených před rokem 2012.
· 76 % pravidelných konzumentů lihovin uvádí, že si v poslední době na úkor destilátů kupují spíše víno nebo pivo (zřídka likéry).
· 59 % respondentů obecně omezilo pití lihovin.
· Rozdíl v důvěře k tuzemským lihovinám oproti zahraničním je velmi výrazný. Lokální vodce důvěřuje pouze 22 % oproti 77 % u zahraniční (za nejbezpečnějšípovažují spotřebitelé vodku Finlandia, které věří87 % respondentů).
· 78 % respondentů omezilo spotřebu lokální vodky, 76 % konzumaci lokálního rumu („tuzemák“).
Výsledky výzkumu potvrzují, že v segmentu konzumentů lihovin metanolová aféra zanechala svoji stopu alidé více přemýšlejí o bezpečnosti alkoholických nápojů. Zajímají se o to, jaké lihoviny konzumují a na jakém místě je nakupují, patrná je větší důvěra k prověřeným místům prodeje.
Zároveň sledujeme odklon od neznačkových lihovin k prémiovým, od domácích značek ke značkám zahraničním. Nejmarkantnější je tento trend v kategoriích rumu a vodky, kde lokálním produktům důvěřuje jen 22 % spotřebitelů v případě vodky a 28 % u rumu („tuzemák“). Oproti tomuzahraničním vodkám důvěřuje 77 % spotřebitelů (nejlépe si stojí Finlandia s důvěrou 87 % respondentů) a 64 % spotřebitelů věří zahraničnímu rumu (92 % respondentů důvěřuje Bacardi). Za nejbezpečnější lihovinu je považována whisky, o které nepochybuje 95 % respondentů.
O velmi striktním systému kontroly výroby konzumního alkoholu ve Finsku mluví brandmanager Vodky Finlandia Michal Nejedlý: „Jediným velkovýrobním lihovarem je zde AltiaPlc, které podléhá 99% produkce destilátů v celé zemi. Licenci k výrobě alkoholu uděluje Národní kontrolní úřad pro sociální zabezpečení a zdraví (Valvira). Další licenci je nutno získat od státní agentury pro bezpečnost chemikálií (TUKES). Samotná výroba Finlandia vodky podléhá dvojí kontrole v průběhu celého procesu. V každém kroku destilace je alkohol testován z hlediska kvality a nezávadnosti vstupních ingrediencí i obsahu metanolu.“
V restauracích by nedůvěru spotřebitelů k lihovinám rozptýlilo, pokud by jim obsluha nalévala z originální láhve přímo před nimi, vyjádřilo se 70 % respondentů. Skoro polovina (46 %) respondentů, si častěji než dříve raději koupí lahev lihoviny domů, než aby ji konzumovali v restauraci. 56 % respondentů omezilo pití lihovin v restauracích a barech, 51 % omezilo nákup lihovin v obchodech.
OSMERO RAD: Pravidlabezpečného chování a konzumace lihovin:
- Nekupovat alkohol u neprověřených prodejců – večerky, stánky, pouliční prodejci.
- Nakupovat zejména v renomovaných řetězcích (prokazatelně disponující certifikáty všech produktů garantující bezúhonný původ).
- Při nákupu lahve s alkoholem pečlivě zkontrolovat kolek a štítek dovozce. Nyní jsou 3 varianty označení lahve kolky – starý kolek, kombinace starého kolku přelepeného novým a pouze nový kolek. I staré kolky jsou zárukou kvality výrobku v kombinaci s importovanými značkami.
- Problém v ČR se objevil pouze u tuzemských likérek, pijte proto renomované importované značky a bezpečné kategorie (prémiové vodky z kvalitních surovin, whisky, tequila, třtinový rum).
- Indikátorem kvalitního a bezúhonného pití je i cena produktu, za kvalitu je třeba připlatit. Pozor na „lákavé“ cenové nabídky.
- Při konzumaci tvrdého alkoholu v restauracích a barech žádat produkt celým originálním názvem. Objednávat vždy konkrétní značku, například Finlandia vodku, nikdy ne pouze vodku.
- Podobná zásada platí i pro míchané nápoje. Dopřejte si koktejl z originálních, prémiových produktů, vyhnete se tak možným zdravotním rizikům a navíc drink bude chutnat skutečně tak, jak má.
- Neméně důležitý je i servis podávaného alkoholu. Součástí barmanské etiky by mělo vždy být servírování z originální lahve přímo před zákazníkem.
PR Manager
PRkonektor.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu