(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - mzdy nerostou, útraty klesají, sezóna ještě ale není ztracená
Před Vánocemi se v obchodech příliš neutrácelo. Maloobchodní tržby v listopadu meziměsíčně klesly o 0,6 procenta. Ve srovnání s předchozím rokem se snížily o 1,8 procenta, po zohlednění rozdílného počtu pracovních dní dokonce o 3,5 procenta. Tržby klesají u naprosté většiny zboží. Tyto informace potvrzují pokračování recese domácí poptávky a naznačují, že HDP ve 4. čtvrtletí opět nepřinese příznivý výsledek.
Celkový výsledek ovlivnil pokles tržeb z prodeje a oprav automobilů o 3,0 procenta. Indicií negativního výsledku byl listopadový meziroční pokles registrací nových automobilů (osobní a lehké užitkové vozy) o 10 procent a ojetých automobilů o 8 procent. Prosincová statistika registrací je ještě horší a naznačuje další propad tržeb z prodeje automobilů.
Šetří se také na benzínu a naftě (-2,9 procenta) a vybavení domácností (-5,5 procenta). Jednou z mála pozitivních výjimek v maloobchodu jsou rostoucí tržby u počítačů a telefonů (+6,3 procenta). Zároveň pokračuje rostoucí trend nákupů přes internet (+6,0 procent). Domácnosti se snaží šetřit a internet kromě pohodlnosti nabízí jednodušší vyhledávání nejnižších cen.
Hlavní příčinou klesající poptávky domácností a tržeb v obchodech je stoupající nezaměstnanost a reálný pokles mezd. Oba faktory vedly k tomu, že se ve 3. čtvrtletí hrubý disponibilní důchod domácností reálně snížil o 1,4 procenta. Větší opatrnost domácností zároveň zvýšila hrubou míru úspor. Ta za první tři čtvrtletí letošního roku činí 11,3 procenta a dosahuje stejné úrovně jako za recese v roce 2009.
Za celý loňský rok počítám s poklesem maloobchodních tržeb o 1,1 procenta. Vzhledem k pokračování recese bude negativní trend v letošním roce nejspíše pokračovat.
David Marek, Patria Finance
Maloobchodní tržby v listopadu meziročně klesly ve stálých cenách o 1,8 %. Po očištění o pracovní dny klesly dokonce o 3,5 %. Připisují si tak další negativní zářez na svou pažbu. Svůj velký podíl na tom měly prodeje aut, které vzhledem k objemu stáhly celý výsledek maloobchodu ještě níže. Prodeje aut klesly o 2,9 %, protože poptávka se v posledních měsících výrazně snížila. Zatímco v roce 2011 rostly tržby za prodeje automobilů více než šestiprocentním tempem, loni za prvních jedenáct měsíců klesají o 1,3 %. Poptávka po autech není ani ze strany spotřebitelů, ani od firemních zákazníků. Firmy vzhledem ke klesajícímu průmyslu a problémům ve stavebnictví šetří a do svého vozového parku nechtějí příliš investovat.
Problémy maloobchodu nebyly ale jen v oblasti prodejů aut. I zbylý maloobchod klesal, v listopadu to bylo o 1,3 %. Pokles v listopadu šel napříč celým odvětvím a najít rostoucí oblast je takřka nemožné. O jediné pozitivní zprávy se zasloužily prodeje počítačů a z internetové obchody. Počítače a chytré telefony se tentokrát prodávaly výrazně lépe a tržby rostly o 6,3 %. Velmi podobně na tom byly i e-shopy, ve srovnání s říjnovým výsledkem (+19,5 %) je to však spíše zklamání.
Negativní zprávy převažují nad těmi dobrými. Pokračuje propad tržeb za potraviny, které tentokrát klesly o 0,7 %, což je ale jeden z lepších výsledků roku 2012. Propad se sice v listopadu snížil, ale i přesto tržby za potraviny klesají už více než rok a půl. Prodeje vybavení domácnosti, jako je nábytek a elektronika, byly v roce 2012 doslova jako na horské dráze. V listopadu tržby klesly o 1,8 %, zatímco v říjnu rostly o 3 %.
Na maloobchodních tržbách v listopadu je vidět, že spotřebitelé zatím odkládali vánoční nákupy. V prosinci by se již sezóna měla projevit naplno a tržby by měly přejít do kladných čísel. Přesto srovnávací základna s loňským rokem není malá, a proto dosáhnout lepších výsledků nebude úplně snadné. Navíc dvě třetiny lidí deklarují, že čekají na povánoční slevy, proto by se tržby měly znatelně přesunout z předvánočního období do ledna.
Ing. Michal Kozub
Analytik, Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz